Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 20:37:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 19:56:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
  

Auteur Topic: Oude Fleischmann 4178 (BR50) digitaliseren  (gelezen 14168 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Oude Fleischmann 4178 (BR50) digitaliseren
« Reactie #30 Gepost op: 02 March 2012, 11:44:56 »
@nero: bij Paul werkt het op jouw manier niet naar behoren. Werk hij bij jouw dan wel goed? En welk Seuthe nummer gebruik je dan?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:Oude Fleischmann 4178 (BR50) digitaliseren
« Reactie #31 Gepost op: 02 March 2012, 12:57:46 »
Ik hou dit draadje even in de gaten. Moet binnenkort een fleischmann br 50 met kabinetender ombouwen.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Paul Habraken

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re:Oude Fleischmann 4178 (BR50) digitaliseren
« Reactie #32 Gepost op: 02 March 2012, 23:35:43 »
@ Ruud:
Even nagezocht:  aanvankelijk had ik de Seuthe nr 10 gemonteerd met een bedrijfsspanning van 10-16 volt. Dat betrof een ongeïsoleerd insteekmodel  met een breedte van 5mm en een enkele draad. Verbruik 130mA.  Die deed niets op de BR50., waarna ik hem bij AnW heb omgeruild voor het type 9 (c.q. 99) met 1 draad en een lagere spanning van 8-14 volt. Tevens een insteekmodel voor dit doel voorbereide treinen. Verbruik daarvan : 140 mA.
Die deed het , wel alleen start hij monter met gesputter om vervolgens "fluff fluff" - zo af en toe een wolkje uit te stoten, dat laag boven het ketelhuis blijft hangen.
De decoder is een Zimo MX630, die over voldoende vermogen beschikt over uitgang F1.

Vanavond de lok nog eens op de baan gezet: deze Seuthe nr 9 is geen enthousiaste jongen. Ik ga kijken of ik het massakontakt kan verbeteren.

Grtzz
Paul

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Oude Fleischmann 4178 (BR50) digitaliseren
« Reactie #33 Gepost op: 03 March 2012, 00:26:19 »
@Paul: zoals je op de eerdere foto's kan zien, had ik het massa contact er uit gesloopt.
Ik gebruik de No 12 en ga toch voor de geïsoleerde optie. Deze week als ik ff tijd heb er eens een avondje aan prutsen. Ik laat jullie de resultaten wel weten in dit draadje.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Oude Fleischmann 4178 (BR50) digitaliseren
« Reactie #34 Gepost op: 03 March 2012, 15:24:54 »
Vandaag toch maar de lok gedemonteerd en onder de boorkolom geplaatst. Schoorsteen op geboord tot 6,5mm, Bovenste verjonging waar de lamphouder op zit een stuk ingekort. Vervolgens voorzichtig het gat nog iets vergroot tot ca 4mm diep met een 7mm boor. Daarmee komt hij net door de opstaande rand heen  >:(. Maar dit is voor dit doel wel nodig. Het gat in de lamphouder iets uit gevijld tot ca 7mm.



Het kunststof busje dat mee geleverd werd met de Seuthe over de schacht van een 5mm boor geschoven (klemt licht) en in de draaibank iets verjongt.



Het busje over de Seuthe en ter voorkomen van sluiting een stukje krimpkous over het onderste deel van de Seuthe gekrompen.
Het geheel gemonteerd.



Straks nog ff aansluiten en dan testen. Wordt vervolgt.

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

nero

  • Gast
Re:Oude Fleischmann 4178 (BR50) digitaliseren
« Reactie #35 Gepost op: 03 March 2012, 16:20:26 »
@nero: bij Paul werkt het op jouw manier niet naar behoren. Werk hij bij jouw dan wel goed? En welk Seuthe nummer gebruik je dan?
in principe gebruik ik die vet dingne niet
maar heb een 3 tal locs waar hij inzat omgebouwd naar digitaal
en dus alleen de midden draad op de decoder
en werkt gewoon goed

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Oude Fleischmann 4178 (BR50) digitaliseren
« Reactie #36 Gepost op: 03 March 2012, 16:29:57 »
Bedrading vast gesolteerd en effe op een metertje testspoor gezet. F2, en toen...............was er rook, veel rook  (y).



Nog eentje maar dan met de kap weer gemonteerd. De "baas" dacht al dat de boel in de hens stond ;D.



In de handleiding van de Lopi4 vind ik niets mbt het instellen van de cv voor een rookgenerator. Dit in tegenstelling tot de Lopi3. Daar moet je  cv115 op vol+96 zetten
Weet iemand misschien of de cv voor F2 nog aangepast moet worden bij een Lopi4 tbv de rookgenerator?
« Laatst bewerkt op: 03 March 2012, 17:14:46 door ruudns. Reden: Daar moet je cv115 op vol+96 zetten »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Paul Habraken

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re:Oude Fleischmann 4178 (BR50) digitaliseren
« Reactie #37 Gepost op: 04 March 2012, 00:46:56 »
Wow.. dat is hem.  Super!! (y) Ruud vergeet niet je rookmelders uit te schakelen, want die gaan gegarandeerd af met deze rookontwikkeling.  ;D
Toch nog een paar vraagjes:
- De bovenste verjonging: hoeveel heb je daar van af gehaald? Alles tot aan het begin van de vierkante kolom?  (die lamphouder zit toch maar met een schroefje vast en blijft in positie, omdat de Seuthe daar in het gat verdwijnt) Als je het gat aan de bovenkant n.l. nog met  een 7 mm boor 4 mm diep hebt geboord, dan moet er van die verjonging niets meer over zijn gebleven. Die meet ik n.l. op 6,98mm

- Is die lamphouder wel voor (schroef)gaats blijven zitten?

- zie ik het goed dat je van het kunststof busje wat hebt afgedraaid maar dat er aan de bovenkant een verdikking (nokje, waarop de felsrand van de Seuthe rust) is gebleven, die zorgt voor een goede isolatie?  Wat een genot als je over een draaibankje beschikt.

Al met al een grandioze oplossing zo.
Ik dacht dat ik nog een Seuthe nr 9 in voorraad had, maar ik kan hem niet meer vinden. Denk dat ik ga voor de nr 12 en deze methode volg. Ik heb geen kolomboor en moet dan wel "uit het handje" gaan opboren.

Wat die Lopi betreft: kan je niet adviseren, want ik gebruik altijd Zimo MX630,  Die kun je op de functie-uitgang temperen en tevens in tijdsduur begrenzen.( na 10 minuten: Bij F2:  CV128 = 68)

Grtzz
Paul



ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Oude Fleischmann 4178 (BR50) digitaliseren
« Reactie #38 Gepost op: 04 March 2012, 01:04:21 »
@Paul: klop, het stukje "buis" dat boven het schoorsteen blok uitstak is nagenoeg verdwenen. Je zou natuurlijk bij een ijzerboer een 6,8mm boor kunnen kopen.
Als je het isolatiebusje over de schacht van een bootje schuift en de boor gewoon in de boormachine zet en deze laat draaien, kun je met beetje vaste hand en een platte vijl het zelfde bereiken als ik met mijn draaibank. Voor het uitboren van de "schoorsteen" blok heb ik de lok op een plankje gezet en dit onder de boorkolom geschoven (en dat is géén kleintje, 16 mm kop ;D ). Ik zou dit niet uit de hand doen, dat gaat zeker niet goed. De lamphouder heb ik met een rondvijltje vergroot. Dat ging maar net, er is niet veel vlees meer over, maar het heeft ook niets te houden. De lamphouder zit weer gewoon op zijn oude plaats vast geschroefd.
Toen de generator zonder stukje krimpkous op zijn plaats zat heb ik mbv een ohm-meter gemeten tussen de draden en het chassis of er geen sluiting was. Er zal toch nog te veel speling op en ik vond he te riskant, vandaar het stukje krimpkous aan de onderkant. Als hij al beweegt maakt hij in ieder geval geen sluiting ;D.
« Laatst bewerkt op: 04 March 2012, 01:09:15 door ruudns. Reden: 6,8mm boor »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).