Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 20:43:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 20:08:21
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57

Auteur Topic: H0 Baan in kamer van 265 cm x 239 cm  (gelezen 15150 keer)

loclion

• Offline Offline
Re:H0 Baan in kamer van 265 cm x 239 cm
« Reactie #45 Gepost op: 11 July 2011, 12:00:28 »
Helaas, misschien kun je er nog inspiratie uithalen.

gr Leo.
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

hightower

• Offline Offline
    • Youtube
« Reactie #46 Gepost op: 11 July 2011, 13:01:23 »
hoi

ik heb even snel lopen puzzelen, ben er nog niet helemaal uit of dit de beste oplossing is, omdat je nog veel rij handelingen moet doen, en altijd 2 sporen leeg moet houden om dat te kunnen doen.
maar je kunt nu kiezen of je de wilt omdraaien of niet. opstel sporen verdubbeld. en je blijft binnen te plaat. en daal lengte is nu volgens mij veel langer

de opstel sporen aan de binnen kant zijn dan onderdeel van de keerlus/driehoek schakeling. kun je met een schakelaar aangeven welke kant de wissel opgaat en wat de stroom richting moet zijn.
I still miss my ex, but my aim is improving.

Red-Eagle

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 11 July 2011, 19:52:15 »
De keerlus is juist het probleem. Ik had de keerlus hoger liggen dan had ik maar 1000mm. In deze tekening is het nog minder. Als ik een rondje maak dan kan ik een hele trein (loc met 3 a 4 personenwagons) laten draaien.
Zoals op deze manier uitgevoerd kan ik alleen de loc laten draaien, mits ik overal extra wisselen neerleg.
H0 - Roco Multimaus- Fleischmann Profi-Gleiss - Tijdperk IV..VI - DB, NS en B locs
Baan: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44554.0.html

hightower

• Offline Offline
    • Youtube
« Reactie #48 Gepost op: 11 July 2011, 20:47:37 »
ik kon ook geen maten vinden van dit ontwerp,
alleen van je kamer maar er zitten +- 27 raster vierkantjes in de zijde van 2.65

dus wat is de lengte van de hokjes

je zou eventueel de middelste wissels iets naar buiten kunnen verplaatsen maar dan heb aan de boven kant misschien gebogen nodig

wat was je railsysteem, kan ik het natekenen in Winrail bij mij thuis, ik kan namelijk slecht uit de hand tekenen (had je al gemerkt)

Red-Eagle

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 11 July 2011, 21:09:44 »
De hokjes zijn 10x10cm (das lekker gemakelijk).
Ik heb fleischmann profi gleiss.
H0 - Roco Multimaus- Fleischmann Profi-Gleiss - Tijdperk IV..VI - DB, NS en B locs

hightower

• Offline Offline
    • Youtube
« Reactie #50 Gepost op: 11 July 2011, 21:25:56 »
ok ik zal kijken wat ik kan doen

maar ik tel van onderkant opstel spoor tot de wissels in het midden toch bijna 1,5 m

Red-Eagle

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 11 July 2011, 23:07:42 »
Dat klopt, maar je raakt nogal veel kwijt door de driehoek.

Red-Eagle

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 17 July 2011, 15:14:31 »
Ik heb eens gemeten en de langste trein die ik wil kunnen rijden is 136 cm. Dus mijn stations zal miniaal 1 a 2 van deze lengtes moeten hebben om passagierstrein te kunnen neerzetten.

Red-Eagle

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 24 July 2011, 20:40:56 »
Ik ben weer even wezen puzzelen in anyrail. Ik ga toch maar proberen om een klimspiraal te maken (ja ik weet het wilde er niet aan) anders word het een heel moeilijk verhaal om zowel een keerlus als een schaduwstation te maken. Ik heb dit als onderste laag gefabriceerd. Ga dit werken?

Er moeten nog opstelsporen worden getekend, maar ja dat is niet zo n probleem, gaat me nu even om de keerlus en klimspiraal. Wat vinden jullie kenners ervan?

Red-Eagle

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 05 October 2011, 22:36:36 »
Na een hoop lezen, veel nadenken (en dromen van een mega ruimte) en het rijden op mijn kleine test modulebaan, heb ik een aantal dingen geleerd. Ten eerste vind ik het wel prettig dat een trein een rondje kan rijden (blijft een mooi gezicht om te zien) en ten tweede dat ik het rangeren wel een uitdaging vind. Hierdoor en de beperkte ruimte heb ik besloten dat ik een kopstation ga maken. Het voordeel is dat er een extra loc dient te worden gebruikt die de trein weer laat vertrekken. Daarnaast ben ik tot de conclusie gekomen, dat een keerlus en klimspiraal gewoon niet haalbaar zijn. Het neemt teveel plaats in.
De baan zal in ieder geval in modules worden gemaakt aangezien hij in de toekomst van zolder naar de aparte kamer dient te worden verhuist. Tevens biedt dit het voordeel dat ik een stukje kan uitwerken en testen en dan weer met het volgende kan beginnen.

Na dit alles in beschouwing te nemen heb ik het volgende in anyrail gemaakt.

Een stukje uitleg lijkt me wel op de plaats:

De rode sectie is het schaduwstation, dit traject daalt tot -5 cm tot het punt waar het de groene sectie kruist.
De groene sectie is de route naar de brouwerij. Dit traject stijgt 8 cm tot aan punt waar het de grijze sectie kruist.
De blauwe sectie is het rangeerterrein.
De orange sectie het kopstation met 2 perrons en een extra spoor om een personen terrein weg te zetten.
De lichtblauwe sectie is de locloods. Het spoort achter de locloods kunnen locs, wagons met gebrekken etc staan.

Nu is mijn plan verre van perfect (ja ik heb zelfkennis ;) ). Zijn er volgens jullie kenners nog dingen die het beter zouden maken of dingen die ik over het hoofd heb gezien?

MB6400

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 21 October 2011, 03:25:43 »
Hallo red-eagle,

Ik kan je de volgende site Van harte aanraden ; http://www.lancemindheim.com/
Het thema (US) spreekt je wellicht niet aan maar zijn ideeen over een ontwerp wellicht wel. Daarnaast heeft deze man diverse kleine boekjes geschreven over kleine (rangeer) banen. Deze boekjes zijn eenvoudig via amazon.com te krijgen.

Succes met je ontwerp

Red-Eagle

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 07 January 2012, 18:34:13 »
Morgen ga ik eens op zolder het baanplan uitleggen en eens testen of ik het uberhaupt iets vind de praktijk.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #57 Gepost op: 07 January 2012, 23:35:00 »
Hallo red-eagle,

Ik kan je de volgende site Van harte aanraden ; http://www.lancemindheim.com/
Het thema (US) spreekt je wellicht niet aan maar zijn ideeen over een ontwerp wellicht wel. Daarnaast heeft deze man diverse kleine boekjes geschreven over kleine (rangeer) banen. Deze boekjes zijn eenvoudig via amazon.com te krijgen.

Succes met je ontwerp

Yep, deze meneer kan op een kleine ruimte toch iets moois neerzetten, maar dan moet je kunnen leven met de concessies. Ik zou zeggen, probeer in de ontwerpfase en in de aanloopfase (uitleggen op zolder) eens een paar rangeerbanen. Gebruik een dobbelsteen of later een setje routekaarten (carcard/waybill systeem) om de bestemmingen aan de wagons te hangen en je kunt werkelijk uren zoet blijven zonder dat het gaat vervelen.

Ik had in een kamertje van 1,85 x 1,85 meter een baantje met 3 stations gebaseerd op verschillende rangeerpuzzels (inglenook en timesaver) en had meer dan 40.000 treinvariaties die dmv een eenvoudige dobbelsteen en een paar spelregels bij elkaar gerangeerd konden worden. Een point-to-point (van begin naar eind, dus niet doorlopend) die heen en terug (één sessie) soms tot 45 minuten duurde.

Speelplezier en mogelijkheden zijn niet persé gerelateerd aan ruimte. Mijn huidige h0e smalspoorlijn met 8 stations, point-to-point operation en 16 meter rijlengte enkele reis is gebouwd in een kamer die niet veel groter is dan jouw kamer. (285x290cm)
(staat onder het wereldbolletje bij de username).

Eén ding voor als je gaat bouwen: ga er niet van uit dat de muren haaks op elkaar staan! Het is zo jammer als je starre verbindingen gebruikt tussen modulebakken die later niet meer passen omdat de muren niet precies haaks op elkaar staan...

Groet daan.

Red-Eagle

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 07 January 2012, 23:38:25 »
Bedankt voor je reactie Daan,

Dat de muren niet haaks zijn dat weet ik wel zeker en de vloer trouwens ook niet. Ik zal morgen eens verdiepen in je wereldbolletje.

Red-Eagle

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 08 January 2012, 19:38:59 »
Heb je website bekeken Daan, ziet er top uit en de baan trouwens ook!

Na wat testen bleek mijn station niet groot genoeg te zijn voor de langste trein. Dit heb ik opgelost door het station in de breedte te leggen. Tevens heb ik wat extra punten gemaakt waar materiaal kan worden gelost naar aanleiding van Daan zijn hints.
De passagierstreinen kunnen alleen van station naar schaduw, maar dat vind ik niet erg als ik ze maar af en toe zie.

Hierbij het nieuwe plan:

De lijnen vanaf het station gaan beide een tunnel in waarbij de onderste via een brug weer zichtbaar wordt en over het station gaat. Hier komt een bedrijf op hoogte. De bovenste daalt in de berg langzaam af naar beneden toe.