Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 10:50:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:25:54
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Jelmer
Vandaag om 09:54:23
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 09:53:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 08:51:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52

Auteur Topic: Stads diorama Noordermeer  (gelezen 20158 keer)

springer1980

• Offline Offline
Re:Nieuwe baan "Noordermeer"
« Reactie #15 Gepost op: 31 July 2011, 14:18:40 »
Ik ga mijn baan aanleggen met Fleischmann Profirails, en ik ga een ovaal aanleggen. Daarvoor gebruik ik de 6120 voor de binnenbochten en de 6125 voor de buitenbochten.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #16 Gepost op: 31 July 2011, 16:12:34 »
Dan is het verschil tussen de twee diameters ook de afstand voor de rails hart op hart. Op rechte stukken kan deze minder zijn, zie de normen iets van 45mm, dan in de bochten, zie daarvoor ook de normen. Dat is eigenlijk alleen met flex stukken te doen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 01 August 2011, 22:08:57 »
Afgelopen weekend voor mijn doen erg druk geweest. Heb een begin gemaakt van het bouwen van een spoordijk en de ronding / bocht van het ovaal. Links wordt die uitgevoerd als een soort van brug, rechts komt een bos en/of een tunnel waardoor de trein komt te rijden. Achter langs de muur komt de spoorbaan hoger te liggen dan vooraan.

Verder heb ik de achterwand voorzien van plakfolie. Volgens het etiket moeten het wolken voorstellen maar als er op de verpakking "water" had gestaan had ik het ook gelooft

Het was ontzettend klöte werk, mede vanwege de rails van de schappen die er boven zitten maar ben redelijk tevreden over het eind resultaat. Hier en daar zitrten wel wat kreukels maar het ziet er beter uit dan een witte muur vind ik.

Verder heb ik 2 busjes voor mijn toekomstige busstation zo goed als af gekregen. In mijn stad komt de VAD te rijden en af en toe komt er dus ook oa Syntus langs met een streeklijn. Vind deze kleurstelling gewoon super mooi vandaar dat Syntus ook in Noordermeer mag komen. En als echte Apeldoorner mag natuurlijk de VAD niet ontbreken die de stads en streeklijnen van Noordermeer verzorgt.

(foto's zijn wat onscherp omdat het al wat schemerig begon te worden buiten)

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 August 2011, 21:54:35 »
Even een algemene vraag, wat was ook al weer de meest ideale mengverhouding voor houtlijm? Weet alleen nog dat je er op moet letten om geen watervaste lijm te nemen, maar voor de rest ben ik het even kwijt...  :(

Afgelopen dagen al flink verder gebouwd aan mijn baan, en vanavond heb ik me eigen al aan wat scenery gewaagd. Foto's volgen spoedig.

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 21 August 2011, 16:44:15 »
Afgelopen week weer wat aan mijn baan gedaan, voornamelijk aan de rechter bocht van mijn toekomstige ovaal.

en vervolgens heb de onderkant dichtgemaakt met karton:

en voorzien van behang die ik erg veel op een rotsmotief vind lijken:

Ook de binnenkant van de bocht heb ik dichtgemaakt met latjes en karton:
Hier bovenop komt gras, achter het spoor op de plank wordt een bos aangelegd waar reeds mee begonnen ben maar helaas zijn mijn bomen op dus dat ligt even stil...  :(

Bruce!!!

• Offline Offline
  • MK III
« Reactie #20 Gepost op: 21 August 2011, 19:56:44 »
Even een algemene vraag, wat was ook al weer de meest ideale mengverhouding voor houtlijm? Weet alleen nog dat je er op moet letten om geen watervaste lijm te nemen, maar voor de rest ben ik het even kwijt...  :(

50% houtlijm, 50% water en een drupje zeepsop. (y)

Bruce
Passat driver:)

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 21 August 2011, 20:30:42 »
Dan heb ik het dus toch goed gegokt. De ondergrond van mijn bos en de "struiken" heb ik ook met verdunde houtlijm vastgemaakt en dat zit ook nog goed vast dus ik had al zo'n vermoeden dat ik goed zat. Maar desondanks toch nog bedankt voor je antwoord.

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 27 August 2011, 01:55:14 »
Afgelopen (vrijdag-)middag weer even inkopen gedaan bij Wentink.
Bos is inmiddels zo goed als klaar, alleen nog even wat kleine struiken ed plaatsen

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 02 October 2011, 21:18:24 »
Heb sterk overwogen om te gaan stoppen om 2 redenen:
1) bij nader inzien vond ik het toch niets om een groot ovaal te gaan maken, mede omdat de tafel niet echt lang is...
2) de breedte van de tafel. Het werdt wel erg vol als ik ging maken wat ik in gedachte had, een stationsomgeving met een hoofdstraat met winkels en busstation.

Tevens vond ik de kamer wel erg vol zo. Had krap een meter tussen mijn bureau en de modelbaan tafel om van de deur naar mijn balkon te komen.

Na wat wikken en wegen heb ik maar besloten om er een stadsdiorama van te maken met een stukje spoor, (bus-)station en een winkelstraat. Afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het verwijderen van de sceenery wat ik al had gemaakt en heb ik de tafel in de breedte smaller gemaakt. Ben nu druk bezig om de tafel weer op te bouwen, foto's van de huidige situatie komen nog wel een keer...  :P

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 04 January 2012, 01:34:34 »
En ik ben weer opnieuw begonnen!!!

Tafel is versmalt naar 65 cm breed en ik ga nu dus een soort van module / diorame bouwen van een stadscentrum. De inspiratie komt van de website van Harlaar Modeltreinen (http://www.modeltreinen.nl/) die ik toevallig tegen kwam tijdens het Googlen. Rechts staat hoe hij een module heeft gemaakt en zoiets ga ik ook bouwen maar dan wat groter.

De brug die hij gebruikt heb ik heel toevallig gevonden via Marktplaats, ook ik ga proberen om de straat met huizen naar rechts toe af te laten lopen. Het wordt niet makkelijk maar we zullen wel zien waar het schip de trein strand.

Op de voorgrond komen 2 of 3 sporen die rechts iets stijgen maar nogmaals de treinen die daar op komen te staan zullen geen cm rijden!

Inmiddels ben ik bezig om de brug aan te passen, maar helaas ben ik het kabeltje kwijt om de foto's online te zetten. Wordt dus vervolgt!

De tijd wordt btw ergens midden jaren 90...

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 16 January 2012, 22:19:14 »
Ben alweer druk bezig met bouwen, maar laat ik hier maar eens een paar foto's plaatsen...

Eerst de brug:

De brug heb ik dus via Marktplaats gekocht. De balustrade zat er nog niet op maar bovenop de brug zaten wel 4 muurtjes. Die muurtjes heb ik verwijderd en aan de zijkant gelijmt en ik heb de brug aan beide zijde met 2,5 cm ingekort.

Vervolgens heb ik op de brug een plankje gelijmt om hem te verbreden, de balustrade geplaatst en de zijkant van het plankje afgewerkt met een reststukje steenstrip.

Daarna heb ik er Bush plakwegen opgeplakt en lampen geplaatst. Om alles passend te maken heb ik de asfaltweg aan weerszijde met 1 cm ingekort en onder de stoepen heb ik een stuk karton gelijmt zodat die wat hoger komt te liggen dan de rest. Ik weet dat veel forum leden verf of andere dingen gebruiken maar ik zweer bij plakwegen! Vind die gewoon het mooiste uit zien en daar wil ik ook wel voor betalen. En daarbij, asfalt is zwart en niet (beton-)grijs!

En zo ziet het eindresultaat er dus uit:

Helaas zijn dit LED lampen en ik ben daar niet zo kapot van maar die had ik nog liggen van mijn oude baan. Misschien dat ik de kappen nog geel ga verfen om het licht minder vel en wit te maken...

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 16 January 2012, 22:27:29 »
Ook ben ik reeds begonnen aan de "stad" of beter gezegt de winkelstraat. De bedoeling is dus om alles naar rechts toe af te laten lopen. de straat begint links vlak maar na de brug ga ik per gebouw ca 0.5 cm omlaag.

Ieder plankje waar een gebouw opstaat wordt onder het plankje van de vorige geschroeft. De reden waarom ik het zo doe is om te zorgen dat de huizen makkelijker horizontaal komen te staan en de kans klein is dat er een inkijk onder het huis ontstaat.

Later als ik aan de wegen toe ben gekomen plaats ik over de planken een stuk karton om alles "recht" te krijgen.

Voor zover deze update... Ho[pelijk duurt de volgende wat minder lang  :-[

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 28 January 2012, 11:01:09 »
En ik ben (alweer) opnieuw begonnen!

Ik had de hele straat zo goed als af maar toen ik karton over de platen had gelegt was ik er niet tevreden over. Heb dus alles weer afgebroken en heb toch maar een schuine plaat geplaatst waar mbh de waterpas de huisjes op komen te staan. De plaat loopt ca 3% / 3 cm per meter af...

Alle huisjes krijgen dus een klosje rechts om ze waterpas te zetten

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 28 January 2012, 11:09:27 »
Kan 1 van de moderators de topic titel veranderen in "Stads diorame Noordermeer"?

bvd

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #29 Gepost op: 28 January 2012, 11:34:51 »
Hey Springer,

ziet er al leuk uit, ben benieuwd hoe het gaat worden. Succes!!

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper