Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 13:47:58
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door tijgernootje
Vandaag om 13:30:22
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:18
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 12:16:18
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3135897 keer)

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #420 Gepost op: 07 September 2011, 16:02:55 »
Geweldig leuke aanwinst die lamp Leen
ik heb ook een paar spoorlampen
Dat zijn olielampen en die laat ik s`winters soms branden
Gr Jan
gezien het kleine gloeilampje in het ding zal deze wel een batterij hebben. Deze lamp hadden we bij NS ook vroegah en werd als noodseinlantaarn gebruikt voor als er een front of sluitsein was gaan hemelen...

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #421 Gepost op: 20 September 2011, 22:41:14 »
Waar zijn de liefhebbers van het Engelse spoor eigenlijk? Naar Engeland zeker, of misschien zelfs naar de pub, al bijna 2 weken geen post meer hier, ongehoord.

Ik ben nog steeds de treinenkamer - en belendende percelen - aan het opruimen. Het einde komt nu eindelijk in zicht, want de vloer wordt weer zichtbaar. Degenen van jullie die hier geweest zijn kennen het straks niet meer terug.
Dreadful, dat opruimen. Rommel máken is veel leuker.
Tussendoor af en toe wel even een klusje doen voor de afwisseling, bijv. een decodertje inbouwen en gelijk de accessoires op een lok zetten, gisteravond  in de Hornby R2916 Great Western Churchward 2-8-0 no. 2812, die bij Hattons nog steeds voor slechts GBP 69,00 te koop is.
Heb je de binnenkant van de cabine wel eens gezien?

(klik)
Dat heeft zelfs onze mooie NS 3737 van Artitec niet, en deze lok heeft ook geen wielen met rubberen banden.

3/4 vooraanzicht:

(klik)

Zijaanzicht:

(klik)

Sinds enige tijd maakt Hornby de decodersocket in de tender. Dat is mooi, want daar is meer ruimte, maar je moet nog wel checken of er ook een condensator in de lok zit, als je die tenminste, zoals ik, wilt verwijderen.
Voor de verbinding tussen lok en tender gebruiken ze nu een 4-aderig kabeltje met een heel klein wit plugje, wat onder de tender in een stopcontact past.
Even testen na het inpluggen van de decoder, een TCS DP2X-UK. Dat ging goed, en toen de tender weer loshalen om het kapje erop te schroeven. Alleen wou het plugje niet los, en ik had geen goede tool om hem los te wurmen. Mijn tangetje is te groot en mijn pincet floepte er steeds af. Dus maar aan de 4 draadjes trekken - dat ging vorige keer ook - en KRAK!! twee draadjes gebroken, dat is balen, STOM, STOM, STOM:

Ik heb de twee heel erge kleine metalen stekkertjes uit het hele kleine witte plugje gehaald, maar de draadjes zitten er een soort machinaal ingeklemd, dus die krijg je niet goed los en zeker niet meer goed vast. Dan zijn er 2 mogelijkheden:
1) Je zorgt voor een nieuw plugje met draadjes en soldeert dat in de lok. Dan heb je weer een leuke avond.
2) Je bouwt de decoder in de lok in, maar dan heb je geen stroomopname meer van de tenderwielen.

Ik kies voor mogelijkheid 1, en heb direct de Hornby Klantenservice gemaild voor een nieuw plugje en gelijk een "tenderplug extractor tool" die Hornby blijkbaar voor dit doel ontwikkeld heeft. Dat is een soort pincet, waarmee je genoeg kracht op het plugje kan zetten om hem uit het kleine hoekje te wurmen tussen de tenderwielen en de remstangen.

Voor troost heb ik maar een LMS Sentinel van Model Rail besteld:

(foto van modelrailoffers.co.uk)
Dit is een nieuwe versie, die aan het einde van het jaar geleverd - en ook betaald - gaat worden.

Nu eerst morgen en overmorgen nog zoveel mogelijk opruimen, en a.s. vrijdag - met o.a. Britishrailadept van deze parochie - naar Engeland voor een bezoek zaterdag aan Scaleforum in Leatherhead:
http://www.scalefour.org/shows/shows.html

Het ziet er niet erg indrukwekkend uit op de website, maar het is een show van de S4 (1:76 en 18,83mm spoorbreedte) fijnschaalclub en er komen diverse mooie banen en flink wat stands voor de kitbouwer. De bekende 00-spoor fabrikanten en winkels komen daar niet, dus moeten we onderweg misschien nog ergens stoppen. Ik denk dat we nog wel even langs East Kent Models in Whitstable gaan.
De bedoeling was om a.s. zondag op weg naar huis langs de geheel nieuwe Detling Show te gaan, maar die is helaas afgelast, jammer hoor.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 21 September 2011, 08:38:35 door Stoomboy »

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #422 Gepost op: 20 September 2011, 23:23:45 »
Hee Leen
idd een mooie lok en mach huis.
je had idd wel een pleister op de wonde nodig na al die stekker elende ;D
Veel plezier in Engeland.

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #423 Gepost op: 22 September 2011, 03:44:20 »
Prachtig dat karaktervolle Engelse spul !

Heel fijne herinneringen heb ik aan "British Rail Blue" met de 2 witte pijlen uit de jaren 70.
Omdat mijn vader bij NS werkte kon ik gratis tweemaal per jaar de bloemen buiten zetten met British Rail !
En dat deed ik met het grootste genoegen, vooral Schotland was mijn favoriete bestemming.
Het prachtige geluid van de Sulzer motoren en die typische hoorn klinkt nog steeds in mijn oren.
Dat geluid vond ik trouwens weer terug bij mijn Class 47 van Bachmann met sound.

Toen ik hier tegen een Bachmann Deltic aan liep zo'n 7 of 8 jaar terug was niet alleen die Deltic verkocht maar ik ook.
Zoiets als iemand je een sigaret aanbiedt en je raakt verslaafd aan het roken.

Eerst kocht ik puur en alleen British Rail blauw, maar later ook wat Engelse stoomlokjes.
Uiteraard wat typische Engelse goederenwagonnetjes met prive namen erop.
Later trad een hoop "vervuiling" op in mijn verzameling met Duits, Amerikaans en zelfs Hollands spul al dan niet met sound.
En uiteraard niet alleen Bachmann maar ook Fleischmann, Trix en Broadway Limited.

Van Hornby heb ik alleen een Class 08 en wat rijtuigen.
Mijn sterke voorkeur blijft uitgaan naar Bachmann, die ook een fantastische service verlenen zelfs over 20.000 km afstand !
Laatst miste ik een van de bodyschroefjes van mijn Class 47 en een remschoen was afgebroken.
Fotootjes doorgemaild aan Bachmann UK en voor 6 pond via PayPal stuurden ze mij een draaistelframe plus het schroefje helemaal hierheen !
Een schitterend treinstel zou zijn de InterCity 125 in de vorm en kwaliteit zoals Trix die heeft met de VT11.5.
Die laatste heb ik met 5 rijtuigen, is schitterend mooi en er staat zelfs "InterCity" op de neuzen. Maar helaas niet blauw en zonder die witte pijlen.  :(

Kan helaas van hieruit niet naar de UK komen (veel te duur) maar hoop er ooit mijn pensioen door te kunnen brengen !
Heb er wat foto's bijgedaan, sommige loco's hebben wat stof verzameld.
Hoop er binnen een paar jaar wat in het echt te zien in dat geweldige spoorwegmuseum in York !

Groet, Jan

stig

• Offline Offline
« Reactie #424 Gepost op: 22 September 2011, 04:09:25 »
Ben net een paar dagen in Engeland geweest. Het enige wat ik aan treintjes gedaan heb is bij een Sainsbury's een Hornby Magazine gekocht om op de hotelkamer wat te lezen te hebben... Leuk blad overigens. Staat een mooi verhaal in om stoomlocs verantwoord te verouderen. Kan jouw 69pond kostende 2-8-0 ook wel gebruiken Leen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Lambert1921

• Offline Offline
« Reactie #425 Gepost op: 22 September 2011, 06:34:11 »
Goedenmorgen

Nou mijn nieuwe Engelse aanwinst is een class 42 van Bachmann. Een knoepert van een diesellok. Ik probeer om ze alle drie te verzamelen. Maar even wachten tot dat de financiën dat toelaten.
Maar € 81,- is natuurlijk voor een lok met decoder ten opzichte van de prijzen hier een koopje.

Gr. Bert

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #426 Gepost op: 22 September 2011, 08:57:24 »
@Jan
Welkom in dit Britse hoekje. Ik ben zelf ook meer liefhebber van Bachmann dan van Hornby, maar schaf toch met plezier ook het moois van Hornby aan.

@ Ewout
Ja, dat klopt en het is ook de bedoeling. Als het goed is valt de Hornby Magazine vandaag of morgen op de deurmat. Ik zie het artikel met belangstelling tegemoet.

@Bert
Ga je nu ook Engels rijden - leuk hoor - of maak je er weer Hollandse loks van? Die Warship is een mooi ding, ik heb er zelf ook een, een van de weinige diesels die ik heb.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 September 2011, 09:55:05 door Stoomboy »

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #427 Gepost op: 25 September 2011, 00:07:49 »
Ik heb ook de indruk dat de Bachmann-modellen
net ietsje beter zijn, maar dat is dan algemeen gezien,
ik heb wat van beide merken thuis staan :)

En ja de prijzen zijn nog altijd erg aangenaam ;D

mvg,

Tis

Lambert1921

• Offline Offline
« Reactie #428 Gepost op: 25 September 2011, 10:10:00 »
Goeden morgen Leen.

Nou dat rijden zit er voorlopig niet in. Ben nog altijd bezig met mijn project Heerlen en dat wordt in totaal 5m lang.
Maar het verhaal achter die Class 42 is dat deze loks zijn afgeleid van de Duitse V200. De V200 is mijn enige favoriete Duitse machine. Heb er 5 stuks van in Ho. En ook 3 stuks V300 van Lima, wel de laatste uitvoering. En de V200 van LGB met vier bijbehorende rijtuigen. Maar die andere twee van Bachman komen ook in de verzameling. Ik heb foto's op internet gezien waar de Class 42 in de Duitse kleuren is geschilderd. Maar het enige wat ik nog nieuw aanschaf is Engels materieel. Laat die anderen maar die dure Europese modellen kopen. Maar ja ieder zijn eigen keuze.

Gr. Bert.

Lambert1921

• Offline Offline
« Reactie #429 Gepost op: 25 September 2011, 10:14:33 »

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #430 Gepost op: 25 September 2011, 17:16:42 »
@Bert

Aparte foto is dat !
Reed die 42 toen in Duitsland of Engeland vraag ik mij af ?
Staat nog op mijn verlanglijstje, zo'n 42, maar een 52 is ook niet verkeerd.

Goedkoop is inderdaad niet op TRIX van toepassing, en ook niet op Fleischmann.
Die VT11.5 was monsterlijk duur, zeker met die 3 extra rijtuigen, maar wel alles van metaal gemaakt.
Heb ook nog een tweedelige soort Duitse High Speed Train van de jaren dertig.
Maar ondanks dat ik er eerst weinig van wilde weten ben ik nu toch wel ingenomen met dat Duitse spul, al is het dan geen British Rail.

@Tis

Bachmann spul is inderdaad beter, zonder meer goede waar voor het geld.
Had eens een Class 31 van Hornby, die bij de 4 hoeken (naast de buffers) gewoon begon in te scheuren.
Kon nog wel wat opgekalefaterd worden maar was er zo flauw van dat ik hem op eBay hebt verpatst.
Die blauwe Class 08 is wel een mooi ding trouwens evenals de rijtuigen die ik van Hornby heb.

Groet, Jan

Lambert1921

• Offline Offline
« Reactie #431 Gepost op: 25 September 2011, 18:44:26 »
Hallo Leen.

De class42 in Duitse uitmonstering heeft in Engeland gereden. Hoe lang en wanneer weet ik niet.

Gr. Bert.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #432 Gepost op: 25 September 2011, 19:17:35 »
Vraagje aan de kenners.

De Hornby class 08, is die toevallig in H0?
Zo ja, dan kan ik hem mooi gebruiken voor een Zweeds
ombouwprojectje.

vrgr Steef
Mvh Steef

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #433 Gepost op: 25 September 2011, 19:50:23 »
Nope, de Hornby 08 is schaal 00 (1:76)
No dress rehearsel, this is our life.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #434 Gepost op: 25 September 2011, 19:55:30 »
Das jammer, bedankt voor je reaktie Marc.

vrgr Steef
Mvh Steef