Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Stroomdetectie issues.
door
ArjanB
Vandaag
om 02:24:32
Omgeving Frankfurt am Main
door
NS264
Vandaag
om 00:57:04
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Besselspoor
22 October 2025, 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow
door
Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje
door
eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads
door
D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia
door
kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange
door
741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen
door
ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Voske
22 October 2025, 16:57:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling (gelezen 7970 keer)
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10488
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling
«
Gepost op:
23 March 2011, 23:32:58 »
Hoi,
Op de stand van Modelspoorwijzer.net op Rail 2011 begonnen met een Philotrain C12c als messingbouw demo.
Het eerste stuk van de bouw heeft daardoor helaas geen foto's opgeleverd... Maar de afbouw is natuurlijk hier wel te volgen.
Naar aanleiding van een vraag elders op het forum, hoe een Philo couperijtuig van NEM schacht en kortkoppeling te voorzien, hier al vast wat plaatjes van ook een methode
... Philotrain beveelt de Ribu 503 koppeling aan. Daartoe heeft de kit al een uitgeetste uitsparing in de bodem.
Hier de kit zo uit het zakje. Het is normaal gesproken de bedoeling om dit samen te bouwen en in de bak te lijmen...
... maar dat gaan we anders doen
De gaatjes in het afdekplaatje zijn precies 1mm. Dus met 3 boutjes en moertjes M1 moet het te doen zijn. Natuurlijk eerst even uitmeten, dat de schacht gelijk is met de bufferbalk en dan 3 x een 1mm gaatje boren... Het bodemplaatje wordt niet gebruikt, de bodemplaat van de bak gaat dienen als glijplaat voor de koppeling.
... de boutjes geplaatst en de schacht op de koppelgeleiding gezet. Piest allemaal pesas
... ook het draaistel kan met rust gelaten worden. E.e.a. loopt allemaal netjes langs en over elkaar heen
... en dat is dan de bovenkant. Het uitstekende deel van de boutjes knippen we na definitieve montage wel af
... koppeltest met een Roco Plan D. Je kunt net een streepje licht tussen de buffer door zien
Uiteraard een testrit gemaakt, tussen 4 Artitec Plan E's loopt het prima z'n rondjes op de testbaan
Grtzz,
Karst
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10488
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling
«
Reactie #1 Gepost op:
18 May 2012, 00:54:20 »
Hoi,
Al weer meer dan een jaar geleden stond het casco van de Philo C12c op de plank hier. En... omdat ik toch lekker projectjes aan het afmaken ben, deze ook maar even ter hand genomen.
De kopwanden moesten er nog in en het dak er op...
... dak zat helaas een 'floep' in, maar het is uiteindelijk nog redelijk gelukt. Gewoon op de Philo manier: Dak en bak voorvertinnen, de boel strak op elkaar klemmen en met veel siswater en een 'droge' bout er langs... perfecte las !
... ook de treeplanken moesten er nog op. Al even simpel: op 4 puntjes vastzetten. Dat gebeurt vanaf de binnenkant, zodat je geen soldeer op de stelbalk krijgt. Met voldoende siswater vloeit het soldeer mooi onder de bevestigings pennetjes.
... de kopwand met de schakelkasten. De stangen zijn van fosforbrons. Net iets degelijker en strakker dan messing. Hier zie je ook wat er gebeurt als je een niet schoongemaakt stuk messing een jaar laat liggen.... groen oxide
... onder de bodem hangt ook e.e.a. aan kasten en pijpen. Ook de schoren zijn uit fsforbrons, dit keer 0.5mm
....en de andere kant, op de kopwanden moeten nog wat stangen. Die komen er na het spuiten op.
De handgrepen naast de deuren zijn uit een etsje van MK-Modelbouwstudios. Net even mooier dan de originele Philo's En... beter passend !
Kortom in twee avonden weer een projectje spuitklaar...
Grtzz,
Karst
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5549
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling
«
Reactie #2 Gepost op:
18 May 2012, 12:01:52 »
Fraai,
En waneer is het spuiten gepland ,dan kan meteen je 2100 mee
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10488
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling
«
Reactie #3 Gepost op:
18 May 2012, 12:52:31 »
Ben NU !!
De werkbank aan het ontdoen van allerlei freesresten...
Dus als het goed is morgen of anders zondag... De 2100 moet nog 'ff' alle leidingen krijgen.... misschien vanavond er 'even' aanbakken
Grtzz,
Karst
Gelogd
Dennis
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling
«
Reactie #4 Gepost op:
18 May 2012, 20:36:30 »
Karst,
Mijn complimenten, ziet er erg fraai uit.
Kan je zo meteen leuk de Att en de Philo met elkaar vergelijken
Neem aan dat hij groen wordt?
Grtn,
Dennis
Gelogd
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5826
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling
«
Reactie #5 Gepost op:
18 May 2012, 21:55:21 »
Mooi vakwerk Karst!! complimenten
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling