Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 580285 keer)

Oscar

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1380 Gepost op: 07 August 2012, 21:30:49 »
Hallo jeroen,

Nee, bij mij komt het geluid van de decoder, die bij lage snelheden een zoemend geluid maakt.
Je hoort het alleen als de sound uit staat.

Kun je dit veranderen door CV waardes te veranderen?

Groetjes,
Oscar

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1381 Gepost op: 07 August 2012, 21:49:19 »
Jajajaja.. en ook de mijne is eindelijk binnen. Wat een plaatje is het. Morgen maar eend aan het pimpen slaan!

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5796
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1382 Gepost op: 08 August 2012, 13:01:29 »
Mijne nu ook opgehaald, echt een juweeltje, dat rijgeluid en dat remmen, prachtig!!
Laat Plan T, in het geel maar komen.....
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Yeti

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1383 Gepost op: 08 August 2012, 14:46:09 »

Het lijkt erop dat de armleuningen op deze foto grijs waren. Bij de rode banken was dit ook zo, maar ik twijfel over de grijze banken.

Dat is de reden dat ik graag kleuren foto's van het betreffende tijdperk en van de juiste uitvoering wil hebben.

De tussenwanden voor de coupés heb ik inmiddels klaar liggen om te printen, knippen, snijden en plakken. Nu nog de wanden van de balkons en de bagage ruimte. Maar ook hiervoor ontbreekt het nog steeds aan het juiste foto materiaal. 't is natuurlijk ook maar bijna 50 jaar geleden dat het materiaal '64 uit de fabriek kwam rollen.

Hier een voorbeeld van een tussenwand.



Mvg

Yeti

« Laatst bewerkt op: 08 August 2012, 14:49:31 door Yeti. Reden: Grammaticaal »
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1384 Gepost op: 08 August 2012, 14:52:59 »
Hoi Yeti,

De armleuningen waren lichtgrijs, de zijkanten van de tweede klasse banken waren gebroken wit.
De bankkleuren zijn hier al meerdere keren voorbijgekomen.

Ik mis op je tussenwand de kenmerkende aluminium fotolijsten en spiegels.
de schuifdeuren zijn donkerder, en de blauwe sticker hoort er nog niet op.
vergeet de noodrem ook niet  8)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Yeti

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1385 Gepost op: 08 August 2012, 21:34:39 »
Hallo Arjen,

Bedankt voor je reactie.

Deze foto http://www.feijenoordsemeesters.nl/Mat%20'64.htm heb ik als voorbeeld genomen. Kan deze als voorbeeld dienen voor de Roco? Hier zit de stikker al op de deur en lijkt de kleur grijs van de deur ook veel lichter. Ik ben van mening dat bij modelbouw je altijd de kleuren een tikje lichter moet uitkiezen als het om het interieur gaat. Zo gebruik ik bijvoorbeeld een donker grijs ipv geheel zwart om een natuurlijker beeld te verkrijgen. Overigens komt de blauwe sticker er eventueel pas later op, er komt nog een doorzichtig ruitje in de deur.

Ik plaats later pas de spiegel en foto's voor de diepte werking.

De noodrem kan om dezelfde reden later worden geplaatst alleen zal hiervan maar een klein stukje (alleen de rode hendel) zichtbaar worden aangezien de wand van de roco, in verhouding, lager is dan het orgineel. De printplaat zit nl in de weg.

Wil je het je makkelijk maken dan kan je alles natuurlijk gelijk op de wand printen. Dat scheelt tijd, lijm, en een hoop engelen geduld.

Mvg

Yeti
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1386 Gepost op: 19 August 2012, 20:46:35 »
Om dat het toch kan:

Een Plan V van Roco met 5-pol koppeling





Vandaag even een nieuwe printplaat voor in de koppeling van de Plan V gefreesd. Nog iets aan het plastiek weg gesneden en klaar is kees..

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1387 Gepost op: 27 August 2012, 21:55:32 »
NAIS !!!  (y) (y) (y) Dat scheelt dus een functiedecoder !

Als je nog eens aan het frezen bent Bernd... ;)

Grtzz,

Karst

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1388 Gepost op: 29 August 2012, 23:10:15 »
Vandaag in de nieuwe RM de grootste onzin gelezen. Volgens de recensent van de plan V zijn de wielen van de plan V niet goed, want de spiemaat is 14,4mm, maar moet 14,0-14,2mm zijn. Ik weet niet welke NEM normen Otto gelezen heeft, maar volgens de NEM310 moet deze 14,4 - 14,6 zijn. Oftewel Roco zit prima conform de normen. Dattie dan niet super door een Fleischmann profibochtwissel gaat, tja dat zijn de generatieverschillen van de rails uit de 70er jaren versus een model uit 2012.

dirkjan

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1389 Gepost op: 29 August 2012, 23:54:18 »
Profi(bocht) wissel is ook een extreem scherpe bocht, volgens mij een R1 (de binnenste) ja dan gaat het lastig.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1390 Gepost op: 30 August 2012, 00:12:01 »
Ik gebruik helemaal geen boogwissels, heb je er ook geen last van.
En de kleinste boogstraal die ik gebruik is R2, en daar gat die V met gemak door.

Tja, en over uit de tijd gesproken, die boogwissels zijn inderdaad uit de tijd.
Geld niet alleen voor de Fleischmann, maar voor alle merken die de boogwissel nog in hun programma hebben.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1391 Gepost op: 30 August 2012, 00:40:16 »
Citaat
Tja, en over uit de tijd gesproken, die boogwissels zijn inderdaad uit de tijd.
Geld niet alleen voor de Fleischmann, maar voor alle merken die de boogwissel nog in hun programma hebben.

Onzin....

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1392 Gepost op: 30 August 2012, 01:00:20 »
Nou, lijkt me niet voor beginners zijn ze gunstig en ruimte besparend.
Rails soorten / wissels zijn nooit uit de tijd ja oke als er een nieuw type bedding komt ofzo.

Boogwissels zijn wel lastiger te verkopen en bij Roco zijn ze vrij flauw en handig op plekken wat een beetje uit het zicht zit, Flm boogwissels zijn helaas te scherp.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1394 Gepost op: 30 August 2012, 15:14:18 »
Vandaag in de nieuwe RM de grootste onzin gelezen. Volgens de recensent van de plan V zijn de wielen van de plan V niet goed, want de spiemaat is 14,4mm, maar moet 14,0-14,2mm zijn. Ik weet niet welke NEM normen Otto gelezen heeft, maar volgens de NEM310 moet deze 14,4 - 14,6 zijn. Oftewel Roco zit prima conform de normen. Dattie dan niet super door een Fleischmann profibochtwissel gaat, tja dat zijn de generatieverschillen van de rails uit de 70er jaren versus een model uit 2012.

dirkjan

Ik vond het sowieso een baggerartikel.

Kijk alleen eens naar de foto's:

Van het roco model krijg je alleen de koppen te zien en het hele model zonder kap. Foto waar het hele treinstel op staat, hebben ze een Fleischmann voor geplemt en de andere foto's zijn leuk (grootbedrijffoto's + tabel uit spoorboekje), maar nemen nu de plek in waar wel wat meer van het roco model gestaan had mogen hebben. Bij die grootspoorfoto's een flutplaat met een stoomloc erbij, twee van een groene Plan V, waarvan er eentje de verbouwde 419. Wat doen die ter zake in een artikel over een gele Plan V jaren '70?

Lees je dan de tekst: Er wordt in een tabelletje alleen gerept dat de maatvoering van de Roco conform 1:87 verschaling van de werkelijkheid is. In een ander tabelletje worden ineens draaisteltypes genoemd, met een verwijzing naar Plan W. Waar slaat dát nou weer op?

Tabel met de hoogtepunten van het model: Stroomafnemers,  de schaku's en de minuscule opschriften op cabinedeuren en schaku's.

In het hele artikel komt Otto telkens weer op de Schaku's terug. De subtitels gaan ook helemaal nergens over: Fremo-mal en Bokkeduinen.....

Al met al vind ik dit echt een ver onder de maat artikel voor Railmagazine. Het Roco model had in mijn ogen wel een iets ander artikel verdiend. Jammer hoor. Gelukkig hebben we Groterdam nog...  (y)


Nb. Otto, mocht je meelezen: ik wil je hiermee absoluut niet afz**ken of zo, maar ik hoop dat je in het vervolg wat meer aandacht aan dergelijek materieelbesprekingen wilt schenken. Let daarbij ook op het gebruik van de foto's. Een vergelijk met het fleischmann stel is leuk, maar moest dat nu 3x op de foto???

@gtw6016: Ja, dit is een bagage-afdeling van een treinstel uit de serie Plan V1 (treinstel 404). Mooi plaatje!!!

Jeroen 

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974