Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: Manege module volgens M-Track norm  (gelezen 14693 keer)

Ronald

• Offline Offline
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re:Manege module volgens M-Track norm
« Reactie #15 Gepost op: 22 April 2011, 00:25:21 »
@ Gert,

Bedankt voor het compliment.
We staan 17 & 18 september in Hellevoetsluis waar we met onze modelspoorgroep "De Nieuwe Waterweg" dan een rijweekend hebben. Duurt nog wel even maar tegen die tijd hoop ik dat het manege gebouw in een vergevorderd stadium zal zijn (1 avondje in de week gaat niet zo hard  ::) :-\ en ben met nog meerdere projecten bezig)

@ Wicher,

Leuk, een kenner.
Ik heb idd getracht de hoefslag, voltes, gebroken lijnen en de diagonalen in de bak zichtbaar te maken. Helaas viel het eindresultaat (niet op deze foto) toch wat tegen en waren deze nauwelijks meer herkenbaar  :'(

Natuurlijk komen de letters er ook nog maar dat zijn details voor later.

Wat betreft de toegang tot de bak, rechtsbovenin de hoek op de lange zijde zit een klaprand.
Op deze foto is dat niet zo duidelijk. De onderbakrand loopt daar niet door.

Verder nog twee nieuw filmpjes geplaatst op you tube welke ik eind december heb opgenomen op de oliebollenrijdag van M-Track.  De hooibalen ed in het weiland aan de voorzijde zijn daar tijdelijk neergezet maar komen tzt op de volgende module die nog gebouwd moet worden.

http://www.youtube.com/watch?v=PJOrQ4CQ2i8
http://www.youtube.com/watch?v=rRXTMYT5onk

Groetjes Ronald
« Laatst bewerkt op: 22 April 2011, 00:36:22 door Ronald »
Groetjes Ronald

wvdm

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 24 April 2011, 12:08:44 »
Hallo Ronald en echtgenote,

Wat leuk, een Manege module. En het resultaat mag er zijn. (y)
Wat is het mooi geworden. ;D
Je kent me wel. Ik ga zelf ook een manege maken op mijn vaste treinbaan.
Dat module gebeuren trekt me niet meer, of liever gezegd, mijn lijf trekt het niet meer, dat gesjouw met modules naar her en der. Dus ik ben lekker thuis bezig.

hartelijke groetjes
Wil

Ronald

• Offline Offline
  • Fallerbusje komt zo.
« Reactie #17 Gepost op: 27 April 2011, 20:57:40 »
De bouw van het Manege gebouw

Een belangrijk onderdeel van de manege is het manege gebouw waarin oa de binnenbak en de kantine zijn ondergebracht.
Omdat iets dergelijks niet in model verkrijgbaar is was ik aangewezen op zelfbouw.
Voor mij is dat een behoorlijke uitdaging op zich.
Modules in elkaar zetten, rails leggen, elektrische bedrading ed, als het om techniek gaat draai ik er mijn hand niet voor om.
Maar uit enkele kunststof platen een heel gebouw opstrekken is toch net effies anders voor mij.
Ondanks dat er ik best wel tegenop zag ben ik de uitdaging wel aangegaan.
Veel keus had ik niet  ;D

Het ontwerp
Aangezien ik ivm het jureren van mijn vrouw op nogal wat maneges ben geweest heb ik mijn ogen daar goed de kost gegeven om wat ideëen op te doen voor het ontwerp.
Er is dus niet een specifiek manege gebouw wat als voorbeeld heeft gediend maar heb eea vertaald naar een realistische gebouw met afmetingen die recht zouden doen aan de beschikbare ruimte.

Daarnaast wilde ik niet alleen een gesloten doos neerzetten maar er ook een volledige doorkijk in maken. Zowel het dak als de zijwanden worden voorzien van raampartijen, krijgen een volledig interieur en verlichting. Ook het spantwerk wat aan de binnenzijde van dergelijke gebouwen zit zal aangebracht worden. Om eea toegankelijk te houden en te kunnen showen  ;) zal het dak afneembaar zijn.
Kortom, ik het het mijzelf niet gemakkelijk gemaakt.
Snel zal de bouw niet verlopen.
Ik heb 1x per week een knutselavond thuis. Dan kom mijn broer ook langs met eigen klussies.
Lekker een avondje freubelen en kletsen. Dan doe je klussies waar je in je eentje meestal geen zin in heb maar in gezelschap vanzelf gaan. (y)

De bouw
Ik ben begonnen om een kartonnen model te maken.
Dat was in enkele uurtjes gebouwd en kon ik goed bepalen of de afmetingen goed smoelde met de rest op de module.

In eerste instantie bleek het resultaat erg lomp over te komen.
Daarop het ik eea wat aangepast tot ik een model had dat aan mijn verwachtingen voldeed.
Foto's daarvan stonden al in mijn vorige bericht.
Op het kantonnen model heb ik ook de ramen en deuren ingetekend waar ik later de maten weer van over kon nemen op de kunststof platen.

Na de nodige platen te hebben ingeslagen was het tijd om de lineaal en hobbymes ter hand te nemen.
Ik ben begonnen met een grondframe in elkaar te zetten waar de wanden straks op komen te staan.

Door deze op de module te positioneren kon ik tussendoor ook alvast het manege terrein verder aanhelen

Daarna was het de beurt om de eerste zijwand te gaan snijden.
Mijn broer kan het geluid nauwelijks meer horen  ;D
Rakketakketakketak als ik de eerste halen met het mes over de geribbelde platen gaat  ;D

Na het eerste stuk zijwand te hebben gemaakt was de kopwand aan de bakzijde aan de beurt.
Hierin is ook een grote schuifdeur gesitueerd die de tractoren ed toegang tot de binnenbak verschaft.

Een stuk lastiger waren de muren thv de kantine.
Hierin moesten raampartijen komen die groot genoeg waren om een goede inkijk te verschaffen.
Ben lang op zoek geweest naar de juiste ramen. Uiteindelijk wat bij Hollandscale vandaan gehaald en her en der wat spijltjes weggesneden om grote ramen te creëren.

Onder de ramen komt een baksteen muurtje en de ruimtes tussen de kozijnen worden straks dichtgezet met blinde, z.g. "trespa platen". Toch miste ik nog wat,  ::) met name een afscheiding tussen de blindplaten en het bakstenen muurtje. Na het aanbrengen van een vensterbank (weer zo'n beroemd stukkie fineer) was dat probleem ook weer opgelost.  :)
mmm zo te zien moet ik de raampjes nog iets beter afwerken. zo op die detailfoto's is nog te goed te zien waar de spijltjes gezeten hebben.  >:(

Zo, alle 4 de muren zijn nu gesneden. Er moet nog wel eea bijkomen maar na de muren provisorisch aan elkaar te hebben getaped ontstaat er al een leuke indruk hoe het geheel er straks uit moet komen te zien.

Vanuit een andere hoek.

En alvast met het dak erop.
Hier komen straks nog grote kijkgaten in.

Dit zijn de laatste foto's die gemaakt zijn en zo staat het er momenteel bij.
Op dit moment heb ik effies een ander klussie erbij gekregen, het bedraden van enkele modules.
Desondanks dat probeer ik regelmatig tussendoor verder te bouwen.
17 & 18 september hebben we weer een rijweekend met onze groep en zal deze module ook te bewonderen zijn voor publiek. Gezien het vele andere werk wat daarvoor in het verschiet ligt verwacht ik niet dat het gebouw dan al klaar zal zijn maar hopelijk wel een stuk verder als nu  ;D

Zodra ik weer wat verder ben zal ik dat hier weer vermelden.

Groetjes Ronald
Groetjes Ronald

Wicher

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 27 April 2011, 22:55:06 »
Daar kijk ik met belangstelling naar uit (y) . Dank dat je dit via dit forum wilt delen.

Ik ben bezig ter documentering van je draadje een tekstdocument, ontdaan van ruis, met de foto´s in het groot bij te houden om op het einde te ver-PDF-fen.
(hoop dat je daar geen bezwaar tegen hebt?)
In MS-Word zit ik nu op pagina 56 ....

Het zal nog even duren, maar ik hoop nog steeds permanent ruimte te krijgen voor ´een baan´, hetzij in modulevorm hetzij vast.
Een manege daarop behoort zeker tot de mogelijke onderwerpen. En hier zit toch voor mij wel heel veel inspiratie in die ik niet verloren wil laten gaan (niet dat ik het internet wantrouw, maar toch ... ;)).

Wicher.

Ronald

• Offline Offline
  • Fallerbusje komt zo.
« Reactie #19 Gepost op: 27 April 2011, 23:24:57 »
Daar kijk ik met belangstelling naar uit (y) . Dank dat je dit via dit forum wilt delen.

Ik ben bezig ter documentering van je draadje een tekstdocument, ontdaan van ruis, met de foto´s in het groot bij te houden om op het einde te ver-PDF-fen.
(hoop dat je daar geen bezwaar tegen hebt?)
In MS-Word zit ik nu op pagina 56 ....

56 pagina's  :o :o :o
Dan zijn dan 54 foto's op elk een pagina en 2 pagina's tekst.  ;D ;D
En dat is dan "slechts" een selectie foto's van wat ik allemaal geschoten heb.

btw. Voor eigen gebruik mag je het gerust PDF-en.
Bij doorzetten in andere gevallen de bronvermelding bijplaatsen.

Groetjes Ronald

Groetjes Ronald

Theo

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 04 May 2011, 02:22:28 »
Hey Ronald,

Lekker bezig, dat wordt mooi  (y).
Ik kijk uit naar het vervolg  ;D

Theo

Ronald

• Offline Offline
  • Fallerbusje komt zo.
« Reactie #21 Gepost op: 12 September 2011, 00:39:14 »
Zo, eindelijk is er weer wat nieuws te melden.
De bouw aan de manege module heeft enige tijd stil gelegen omdat ik een ander klusje te klaren had.
Het bedraden van de fly-over modules van mijn neef.
Dit heeft alleen wat meer tijd in beslag genomen dan voorzien  ::)......veel meer tijd :-\ maar uiteindelijk is het dan toch gelukt en zullen deze modules komend weekend ook te aanschouwen zijn.

Ja, niet vergeten, komend weekend 17 & 18 september hebben we een rijweekend van onze Modelspoorgroep "De Nieuwe Waterweg" in Hellevoetsluis. Daar staan we met een modulebaan van 40mtr in een garagebedrijf.
Kom gerust even kijken, de toegang is gratis. Meer informatie kan je vinden op onze website www.msg-denieuwewaterweg.web44.net.
Naast de manege module, fly-over modules zal je ook nog andere bekende tegenkomen waaronder Koningshoven, een draadje hier elders op het forum.

Maar nu weer even terug naar de manegemodule.
De afgelopen dagen is er weer een hoop werk vgerzet.
Het terrein is voorzien van rioolering en kon daarna verder bestraat worden.

Daarna waren de bakranden aan de beurt om afgewerkt te worden.  Het zand blijft immers niet keurig in de bak liggen wanneer de paarden daar rond galopperen.

Om te voorkomen dat de spoorlijn betreden wordt is er een afscherming geplaatst van Heras Hekwerken.

Mijn vrouw heb ik aan het werk gezet om de terras voorzieningen in elkaar te lijmen.
Een priegelklussie waar ze niet vrolijk van werd maar ja, ze had het zelf uitgezocht en gekocht.  8)
Ach, ze is een doorbijter en met haar gipspootje waar ze onfortuinlijk sinds enkele dagen mee rondloopt na een gemene val heeft ze even weer een leuke bezigheid  ;D

Aan het manege gebouw is helaas niets meer gebeurd. Daar is geen tijd voor geweest  :'(
Die komt er dan maar zo bij te staan. Mag gerust gezien worden dat er nog aan gebouwd wordt.
Van de week alleen nog even opnieuw met plakband in elkaar zetten zodat hij stevig genoeg is om 2 dagen te blijven staan.

Komende dagen probeer ik nog zoveel mogelijk aan de modules te doen om zo compleet mogelijk aan te treden. Zal proberen jullie hier op de hoogte te houden.
Hopelijk tot ziens in Hellevoetsluis.

Groetjes Ronald
Groetjes Ronald

arnaud-ns/htm

• Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: Manege module volgens M-Track norm
« Reactie #22 Gepost op: 12 October 2013, 00:09:21 »
hoe  kom je ana het straat werk en de  putten in de  weg?  gr arnaud
Met vriendelijke groet,
Arnaud