Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 21:07:38
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 21:06:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:03:01
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 20:41:14
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Houten 23 Augustus 2025 door cor_b
Vandaag om 20:03:09
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Ik ben aan het opruimen. door Edsko Hekman
Vandaag om 19:46:24
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 19:32:32
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 19:16:29
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
  

Auteur Topic: Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.  (gelezen 22057 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Gepost op: 31 October 2010, 22:43:22 »
Op Eurospoor ben ik met het volgende model thuisgekomen:



En de rode lijnen geven aan van wat er verbouwd moet worden om er iets meer NS van te maken, zoals de P6006-P6010.
Hij wordt dus met bijna 2 cm ingekort en aan de andere kant moet nog een extra raam tussen de dubbele deuren dichtgemaakt worden.

Ik had ook andere opties, zoals de lengte zo laten, maar dan moest behalve het veranderen van wat raampjes ook het remmershuis eraf en de daklichten ingekort.
Of de P6011-P6014, deze was het makkelijkst; alleen wat raampjes wat aanpassen, maar deze zijn na de oorlog niet teruggekeerd en vallen dus helaas buiten mijn tijdperk

Op Eurospoor stond bij Stichting Doorreis dezelfde en zover ik kon zien alleen omgespoten en als P6068 vernummerd, maar van wat ik kan nagaan klopt dan alleen de lengte nog maar.

Zijn er mensen die ook wel eens zo'n ding hebben verbouwd en/of hebben jullie betere ideeën voor verbouw?

Groet Stephan.

« Laatst bewerkt op: 01 November 2010, 17:26:42 door prutser »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #1 Gepost op: 31 October 2010, 22:51:25 »
uh, je weet mn fotoemmer met materieelboek he?
http://s52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/Hoofdspoormaterieel/P%20postwagens/
geen mooie tekeningen maar t geeft wel een idee.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #2 Gepost op: 31 October 2010, 22:56:20 »
Die is bekend  (y).

Aan de hand daarvan en het boek "De Erfenis" en een artikel over vierassige houten postrijtuigen in H0 in de RailMagazine nr. 96 ben ik tot deze conclusies gekomen.

Maar misschien heeft er iemand een beter idee, dus wacht ik nog even met zagen.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2010, 22:58:17 door prutser »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2010, 00:39:05 »
Zeker een zeldzaam ding. Die ben ik niet meer tegengekomen... :(

Maarre, dat kreng bij St.Doorreis, was zo iets? P6060

Schermafbeelding gemaakt van een recente marktplaats.nl advertentie.


Is een serie geweest van TDS of RS. Zie ook: http://www.nsinmodel.com/rs/1108.jpg
Rs 1108 NS Postrijtuig P 6061 Groen Basis Fleischmann

Dit ter info.
« Laatst bewerkt op: 01 November 2010, 00:47:24 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #4 Gepost op: 01 November 2010, 17:38:18 »
Ja, zo stond hij bij St. Doorreis.
Maar als je de tekening van Floris erbij pakt klopt dus alleen de lengte, er zitten bv 6 paar dubbele deuren in en geen remmershuis.

Zeldzaam?, ik was eigenlijk op zoek naar zo'n Duits doorgangspostrijtuig om er een turq. van te maken zoals TDS gedaan heeft (klopt ook het raamgebeuren niet maar alla) en toen zag ik 2 van deze liggen nieuw in doos voor €20,- p/s, ik heb de andere nog voor jou laten liggen ;D.

Ik denk er nog eens over na; lekker makkelijk overspuiten en een totaal verkeerd rijtuig overhouden of zagen voor een bijna correct exemplaar.

Stephan.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #5 Gepost op: 01 November 2010, 17:45:31 »
Hmmm, niet gezien...

Je zoekt specifiek een exemplaar om in een na-oorlogse trein te laten rijden. Ja, dan word het wat moeilijker.

Als je d'r geen brood meer in ziet, druk je maar op de "pb" knop. (niet helemaal verzagen dan natuurlijk he...)

Heb je het Fleischmann nummer voor me, dan kijk ik vast rond.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #6 Gepost op: 01 November 2010, 17:53:12 »
T.D.S. Modelspoor heeft een NS  P 6060 uitgebracht onder nummer  1108 (omgebouwd / omgespoten Fleischmann-model). Als je meer foto's wilt, laat het maar weten.

Andries

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #7 Gepost op: 01 November 2010, 18:01:05 »
Ja, dat staat hierboven ook al. ;D

Prutser, zo'n turkoois apparaat wil je maken van een Fleischmann 5079? Lijkt me gemakkelijker te doen in eerste instantie.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #8 Gepost op: 01 November 2010, 18:38:37 »
Zo'n ding zoek ik ook nog eens, die is makkelijker ja.

Ik begin toch het vermoeden te krijgen dat TDS zich in het nummer vergist heeft en een P6011-P6014 bedoeld, ik heb nl een door TDS omgespoten rijtuig van FL.mann, welke ergens in de jaren 30 al gesloopt is, ook vooroorlogs dus.

Foto's zijn altijd welkom, maar ik ben bang dat er geen andere exemplaren zijn dan degene die Stig gepost heeft.

Eigenlijk hoop ik dat de tekening van Floris fout is en mijn rijtuig klopt ::).

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #9 Gepost op: 01 November 2010, 18:47:40 »
Eigenlijk hoop ik dat de tekening van Floris fout is en mijn rijtuig klopt ::).

 ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2586
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #10 Gepost op: 01 November 2010, 18:58:02 »
Prutser, zo'n turkoois apparaat wil je maken van een Fleischmann 5079? Lijkt me gemakkelijker te doen in eerste instantie.

Dat Flm ding is niet het goede type om turquoise te maken. TDS heeft daar ook een fout mee gemaakt: Het is niet de (houten) serie 7001 die turquoise is gespoten,

maar de overgebleven rijtuigen van de (stalen) serie 7011.

Is duidelijk een ander type.
Als je het turquoise postrijtuig wilt bouwen, moet je een Roco Hecht als basis nemen.

Grtz,
Ton

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #11 Gepost op: 01 November 2010, 19:16:43 »
Ach zo, en die hechten heb ik wel zien liggen op de beurs, maar goed dat is dan wat voor later.
Zijn dus weer 2 ipv 1 postrijtuig erbij; 1 FLmann en 1 Roco, en ik dacht altijd dat het dezelfde waren, het viel me al op dat ze soms een recht dak en soms een afgerond dak hadden.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 01 November 2010, 19:39:54 door prutser »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #12 Gepost op: 01 November 2010, 19:51:12 »
Ohja, zo'n Hecht ding. Volgens mij heeft Floortje me dat vast wel eens verteld. Ooit. Een keer.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #13 Gepost op: 01 November 2010, 20:20:10 »
Floortje is meer vergeten over dat soort ombouwpraktijken dan de rest van ons ooit zal weten, denk ik zo... ;)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #14 Gepost op: 01 November 2010, 20:22:06 »
Dus je gaat deze namaken?





Dit was de NS P 6007 te Soest.
Helaas niet meer als bak te redden.
Maar de wanden en het nog gedeeltelijke interieur zijn wel gered voor de restauratie van de P 6028 die bij de SGB staat.

Als je deze maakt, op een foto uit 1950 had deze een dichtgemaakte lichtkap.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)