Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:13:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:58:21
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 16:28:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 266085 keer)

Fons van der Jagt

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #45 Gepost op: 12 January 2011, 12:42:40 »
Ik heb HSM groen van Phildie gebruikt bij de bouw van mijn Ézeltje.
Hieronder een vergelijking tussen NS-groen en HSM-groen.

Fons van der Jagt

PS Sorry voor het digitale geknoei van mij

« Laatst bewerkt op: 12 January 2011, 12:53:51 door Fons van der Jagt »

Fons van der Jagt

  • Offline Offline
  • Berichten: 54

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #47 Gepost op: 12 January 2011, 17:05:46 »
Uiteraard zal ik de loc in HSM kleuren van Phildie spuiten. Ik heb geen behoefte aan de discussie om te bepalen hoe m'n 2100 (500) word. Maar op zich is een discussie wel leuk, zeker na het zien van de kleur van dat stoomloc model op de zolder van het NSM. Vroegah (ik weet niet hoe oud het model is) had men nog toegang tot archieven die nog redelijk vers waren, dan wel dat de locs nog rondparadeerden... Zie eeuwige turkoois discussie.



Deze kleuren houd ik aan.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #48 Gepost op: 12 January 2011, 17:11:56 »
Ik zal eens in het 2100 boek kijken of er enige aanwijzing te vinden is (geen kleurenfoto's van vóór 1921). Ik meen we wel te herinneren dat de 2100 van Philotrain in HSM livrei niet groen was, maar meer anthraciet.

Ik heb vanavond geen tijd, maar ik geloof niet dat je deze week al de airbrush pakt  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #49 Gepost op: 12 January 2011, 17:18:13 »
Nee, die Philo 2100 was juist eng groen, misschien ook door de belabberde foto die ik er van ken. Keihard met flitser genomen en veel te brede rode biezen over de ketel.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #50 Gepost op: 12 January 2011, 20:28:58 »
Deze loc zou oorspronkelijk in het spoorwegmuseum komen, maar werd door een administratief foutje toch nog gesloopt.

Echt waar?  :o
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11656
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #51 Gepost op: 12 January 2011, 20:35:21 »
Jaja, echt waar. Maar dat gebeurde toen wat sneller dan nu, heb ik het idee. Het was toch maar oude troep die in de weg stond. In de jaren 50 zijn twee 19e eeuwse wagons (oa een HIJSM inspectierijtuig), die ook bestemd waren voor het spoorwegmuseum, te Arnhem gesloopt door een wat pro-actieve depot-chef.

Eelco

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #52 Gepost op: 12 January 2011, 21:59:56 »
pro-actieve depot-chef.

Die was z'n tijd ver vooruit iig. Dat woord kenden ze toen vast nog niet. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #53 Gepost op: 12 January 2011, 22:44:13 »
Ineens herinnerde me ik een foto van de HSM 500 van Philotrain op de baan Zevensloten en later op Dwangrail. Op pagina 62 van Railmagazine 167 (sept. 1999) staat inderdaad een foto. En het is het donkergroene HSM groen met zwart met rode biezen. Alleen herken ik geen bruin onderstel, maar een zwart onderstel. En er is nog iets raars: dit model heeft het nummer 2117 ipv een HSM nummer.

Ik zoek door.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #54 Gepost op: 12 January 2011, 23:29:28 »
Ewout,

Het 2100 boek van Paul Henken heb ik er toch maar even bijgehaald. Ik raad je aan het ergens te kopen of lenen, want het geeft enorm veel informatie over deze machine, welke ook voor het model is te gebruiken.

Op pagina 34 het verfvoorschrift:

zwart:
rookkast en schoorsteen
machinistenhuis inwendig
draagpotten tender
bufferhulzen
koppelingen
trekhaak
lantaarnijzers

brons-groen:
de delen boven het horizontale vlak van de voetplaat, met zwarte banden en afgezet met een rode bies

rood:
bufferbalken

rood-bruin:
de delen gelegen onder het horizontale vlak van de voetplaat (waaronder ook wielassen en draagveren), met zwarte randen, afgezet met een rode bies

ongeschilderd (blank staal):
bufferstempels
scharnieren en handgrepen van de rookkastdeur
schroefdraad van de koppelingen


Verder valt de 500 uiteen in een aantal deelseries. 501-505,  516-525 en 525-535. De laatste serie had een scheepstender en die is niet bij het model geleverd. De eerste 2 series hebben ook een afwijkende tender en mijn eerste inschatting is dat Philotrain de tender heeft geleverd van de 2e serie, dus de 516-525. Er lijkt geen serie te zijn 506-515, vanwege een niet geplaatste bestelling door de 1e wereldoorlog. Alleen de 501-505 hebben rondgereden met een messing dom. De rest heeft altijd een stalen dom in het bronsgroen gehad. Het dak van het machinistenhuis was gewoon recht en niet met de inkeping achter zoals jij laat zien. Bovendien heeft de 501-505 geen luchtschuif in het dak en de rest wel. De series 501-505 en 516-525 hebben ook een verschillend ketelfront.
De bogie heeft in de HSM spatborden die aan de bovenkant ook over de loopwielen heen vallen.

De zandstrooidom op de ketel lijkt al in de HSM tijd op alle loks te zijn aangebracht. Meest aparte verschijning is een 500 uit de eerste serie met een messing stoomdom en een bronsgroene zandstrooidom.

De biezen op het machinistenhuis en op de tender zijn ook verschillend van vorm. Soms is deze gewoon rechthoekig (ik heb de indruk dat dat de eerste serie is) en soms heel chique met op de hoeken een omgedraaide kwartcirkel voor de latere series als je begrijpt wat ik bedoel.

Zoals altijd zie je natuurlijk verschillende leidingen langs de ketel lopen. Ook hebben ze soms een bel en soms niet. En je zult ook andere luchtleidingen op de bufferbalk moeten zetten dan degene die zijn geleverd.

Dit haal ik er in een kwartiertje bladeren in het boek al uit.

Met andere woorden: met het boek erbij kun je beter zien hoe ze er toen hebben uitgezien.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #55 Gepost op: 12 January 2011, 23:44:24 »
Het boek is mij inmiddels ter leen aangeboden.  (y) Dank je voor het opzoeken. Nergens staat overigens welke kleur dan het horiontale vlak zelf moet hebben. Alleen boven het horizontale vlak en onder het horizontale vlak.  8)

De paar foto's die ik nu heb en kan vinden op het net geven geen uitsluitsel over dat apparaat (omkeerhandel?) ik heb het idee dat Philotrain het zelf ook niet weet hoe het moet. In de kit zijn geen etsdelen te vinden voor het inwendige drijfwerk. Terwijl dit wel op de "fabrieks-philo" zit.

Het is mij ook een raadsel waarom je de luchtpomp op een staande plaat moet monteren, terwijl de bevestiging van de pomp prima overeen komt met de ronding van de rookkast. Alleen 2 gaatjes boren dus. Het wormstekige aanhangsel moet er af, ik zie het niet op foto's terug? Wat zou het voorstellen? Een manometer? Afsluiter?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #56 Gepost op: 13 January 2011, 00:45:49 »
Het horizontale vlak, dus de voetplaat, zou ik gewoon zwart maken. Volgens mij kun je dat ook zien op de foto's met name doordat de grote wielkast aan de onderkant zwart lijkt te zijn.

Het ganghendel en de stang waarmee de schuifbeweging wordt bediend, is op de verschillende foto's in het boek goed te zien. Hier lijkt overigens dat deze soms deels zwart is met een blankmetalen deel bij de vuurkist, waar deze in een geleiding loopt. In het algemeen waren deze stangen blank metaal, maar op de HSM 500 blijkbaar niet altijd.

Functie van de onderdelen van de pomp zijn me ook niet altijd duidelijk. Philotrain heeft gewoon één gietdeel hiervoor waar je soms het ene en soms het andere onderdeel af moet halen. Wel is het zo dat de ribben en appendages op de pomp altijd zwart zijn, maar bijvoorbeeld de cylinder bekleding van de pomp dan waarschijnlijk bronsgroen zijn geweest, zeer waarschijnlijk afgezet met rode biezen. Dat is overigens het moeilijkste van de HSM uitvoering om de dunne rode biezen naast de zwarte banden en lijnen te zetten.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #57 Gepost op: 13 January 2011, 00:53:08 »
zeg jongens, passen jullie er wel op dat jullie het percentage van die 95 % van onzin niet teveel naar beneden halen  8)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #58 Gepost op: 13 January 2011, 00:57:29 »
Pas op Marty  ;) , dit is een serieus draadje.

Jij was toch ook heel serieus in het draadje waarin je je Werps Backertje laat zien?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #59 Gepost op: 13 January 2011, 11:24:14 »
nou uuu serieussss :)
maar die is wel bijna klaar hoor, alleen de leidingen nog schilderen, net als Karst  ;D, kwestie van een potje koperverf halen.
Tweede gaat zijn aanvang dit weekend beginnen.
Maar aangezien die hokken van Stiggie eerder op mijn bakken rijden dan op de zijne, hou ik alles nauwlettend in het oog  ;D, al maak ik me daar bij stiggiewiggie niet zo'n zorgen over, zijn kunsten zijn minimaal net zo graat als zijn mond ......  :-*
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje