Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:07:49
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 15:44:58
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 15:03:37
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:58:39
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Herb73
Vandaag om 14:30:49
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:10:59
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 14:09:20
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
  

Auteur Topic: Koppel je mat '46  (gelezen 8061 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22536
Koppel je mat '46
« Gepost op: 04 September 2010, 20:28:00 »
Na wat aarzelen toch maar zo'n veel te dure mat '46 van Rivarossi gekocht. Eigenlijk alleen omdat ik de Lima in dezelfde kleurstelling al had. Dat leuk me toch leuk, die twee stellen koppelen, vooral als daarvoor de koppeling van de Artitec de1 kan worden gebruikt.



Eerst maar eens geprobeerd of het Rivarossi motortje het geheel wilde trekken. Op de vlakke baan gaat dat in ieder geval. Mooi, dat scheelt een hoop gedoe.
 
Na enig nadenken, leek het het gemakkelijkst om de Rivarossi onderstellen met de aandrijving en de electronica op de kop van de trein te zetten. De Lima onderstellen daartussenin. Die zijn volledig gedummificeerd, zelfs de stroomafname is eruit gesloopt. We krijgen dus een treintje met de volgende onderstellen: Riva motorrijtuig, Lima motorloze bak, Lima gedummificeerd motorrijtuig, Riva motorloze bak. Met de kappen kan je dat natuurlijk niet doen, die horen twee aan twee bij elkaar, dus de kappen van beide motorrijtuigen zullen worden gewisseld. Het enige wat dan hoeft te gebeuren is dat de sluitverlichting uit de Rivarossi ABDk kap naar de dito Lima wordt verplaatst. Geen enkel punt, je prikt de boel er zo in.

De Lima onderstellen moeten dus worden gekoppeld.
Eerst maar eens de neuzen openen.



Daarna gekeken of de Artitec koppeling zonder meer kon worden gemonteerd, maar dat paste net niet. Alles kan als je maar genoeg materiaal weghaalt en weer bijplakt, maar ik besloot over te stappen op plan B: kleine Symoba's.
De koppelingen zijn afgeknipt en in ingekorte schachten gelijmd.



Met mechaniek ziet dat er dan zo uit.



De twee keer twee onderstellentrein rijdt nu netjes wat proefrondjes. Morgen gaan de kappen erop.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2010, 20:30:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Koppel je mat '46
« Reactie #1 Gepost op: 04 September 2010, 21:15:56 »
Netjes Henk (y)
En goed te zien dat er wat dat betreft dus weinig anders is tussen Lima en Rivarossi (want mijn Lima's had ik al zo behandeld)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22536
Re:Koppel je mat '46
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2010, 21:07:31 »
Met kappen erop ziet het er dan zo uit.



Het geheel krijg ik niet behoorlijk op de foto, maar dit zijn dus de 245 en 274.



Het motortje trekt de vier bakken prima. Wel nog even uitgebreid naar de rijeigenschappen en de decoderinstellingen kijken. Bij de huidige instellingen gaat het model nog altijd veel te hard (al behoorlijk teruggeschroefd) en loopt het op lage snelheden niet erg soepel. Hoe zat dat ook alweer, I en K enzo?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re:Koppel je mat '46
« Reactie #3 Gepost op: 05 September 2010, 21:11:16 »
Het motortje trekt de vier bakken prima.

Dè oplossing voor je 648?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22536
Re:Koppel je mat '46
« Reactie #4 Gepost op: 05 September 2010, 21:14:08 »
648 plus 296 ook goed?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.