Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Ik ben aan het opruimen. door Edsko Hekman
Vandaag om 19:46:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 19:43:38
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
Vandaag om 19:33:59
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 19:32:32
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:28:52
wat is het merk van deze bochtwissel door bellejt
Vandaag om 19:27:36
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 19:16:29
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door defender
Vandaag om 19:05:57
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48

Auteur Topic: Rhätische Bahn (Baanplan H0m)  (gelezen 11831 keer)

Menno A.

• Offline Offline
    • Rhätische Bahn in h0m
Rhätische Bahn (Baanplan H0m)
« Gepost op: 08 August 2010, 20:57:45 »
Beste mede-modelspoorfanaten,

Ik heb zeker al meer dan een jaar geleden aangemeldt op dit forum om mijn kennis te vergroten voor wat betreft het bouwen van een modelbaan. En ik moet zeggen dat ik er behoorlijk wat wijzer door ben geworden. Er staan schitterende banen op dit forum en sommige banen geven behoorlijk wat inspiratie. Dat zal mij zeker gaan helpen in de toekomst.

Ik moet nog gaan beginnen met een baan. Ik ben ongeveer 2 jaar geleden begonnen met het verzamelen van schaal Z materieel. Toch bleef ik hier mijn twijfels over hebben. Op zich geeft schaal Z de mogelijkheid om een grote baan te maken, maar aan de andere kant is het voor wat betreft de detailering erg lastig. Zeker als je van die dikke worstjes onder aan die armen hebt.  ;)

Ik kwam op een gegeven moment op deze site: www.mijn-rhb.com en ik was eigenlijk direct verkocht aan de Rhätische Bahn. De detaillering van een modelbaan in H0 kan vele malen mooier zijn dan in schaal Z (alhoewel sommige mensen er in schaal Z iets heel moois van kunnen maken  (y)) en aangezien ik ook iets met de details wil, kon ik beter mijn overgang naar schaal H0 maken. Dus mijn hele schaal Z verzameling weer verkocht en overgestapt naar H0m en dan specifiek van de Rhätische Bahn. Gelijk WinTrack gekocht om een baan te tekenen en daarnaast mijn vriendin overtuigt dat ik een aparte kamer moest hebben voor de baan. Aangezien we met een vrij grote verbouwing bezig zijn, heb ik dan maar gelijk een redelijke kamer (2,5 x 3,6 meter) voor mezelf gefabriceerd. Hieronder staan wat foto's van de kamer toen de stucador bezig was.

Dat wordt toch een leuke kamer of niet?  ;D

Voor wat betreft de baan ben ik al een jaar aan het ontwerpen. En ik moet zeggen, het begint ergens op te lijken. Het wordt uiteraard een Zwitserse baan dat een deel van de Rhätische Bahn moet gaan "nabootsen". Er is een hoofdstation met wat rangeermogelijkheden en een bergstationetje waar kleine treinen kunnen stoppen. Alle sporen die in tunnels verdwijnen komen uit op niveau 1, het tussenniveau. Door dit niveau kan ik wat rijvariatie aanbrengen, maar in principe keren de treinen terug naar het schaduwstation op niveau 0.

Niveau 0

Niveau 1

Niveau 2

En in 3D

De baan gaat worden bestuurd door Dinamo en Itrain, denk ik. Ik zit nog te twijfelen tussen Itrain en Koploper. Als de baan eenmaal ligt ga ik kijken of de mogelijkheid bestaat om met het Faller Car System te gaan rijden. Bij de bouw van de baan probeer ik hier al wel rekening mee te houden. Ik hoop toch tegen het eind van dit jaar, als het 's avonds weer wat donkerder wordt met de baan te gaan beginnen en zal jullie dan op de hoogte gaan houden van de bouw.

Mochten jullie nog op- of aanmerkingen hebben over het ontwerp dan hoor ik deze graag. Ik weet dat de baan behoorlijk breed is en het moeilijk zal zijn om deze achterin te bereiken, maar als ik een leuke baan wil maken dan zal ik deze ruimte moeten benutten. Hoe ik dit op ga lossen zie ik in het bouwproces wel.  :-\

Ik wil jullie gelijk bij deze bedanken voor de vele inspiratie die ik op dit forum heb opgedaan (y)

Groeten,
Menno
Thema: Rhätische Bahn in H0m
Besturing: Dinamo/Dinasys systeem met iTrain

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Rhätische Bahn (Baanplan H0m)
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2010, 21:06:53 »
Menno, het ziet er zeer indrukwekkend uit.
Veel succes met de bouw en laat ons regelmatig meegenieten.
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Ivo R.

• Offline Offline
  • niks
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2010, 21:25:25 »
En genieten zullen we! Ik kan niet wachten tot je gaat beginnen.

Mooi baanplan, maar is de hoeveelheid schaduwsporen niet te veel. Met het idee dat het wat meer moeite kost dan bij een Duitse baan om een flinke verzameling treinen te krijgen.

Groet Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Menno A.

• Offline Offline
    • Rhätische Bahn in h0m
« Reactie #3 Gepost op: 08 August 2010, 22:14:27 »
@Peter & Ivo

Dank je wel, Peter & Ivo. Ik zal jullie zeker op de hoogte gaan houden (y)
Voor wat betreft het aantal sporen in mijn schaduwstation: je kan er maar niet genoeg hebben. Ik heb er liever te veel dan te weinig. De 4 lange sporen zijn voor speciale treinen zoals de Glacier Express of lange goederentreinen die niet in het hoofdstation hoeven te stoppen. Ik ben er niet bang van dat de sporen in de toekomst allemaal bezet zijn.
Het zoeken naar Bemo materieel maakt het op beurzen juist leuker. Er moet echt gezocht worden i.p.v. bij elke stand te veel van alles hebben, zodat je niet weet wat je aan moet schaffen. Nadeel is ook wel dat ik af en toe voor niets op een beurs kom, omdat er totaal geen H0m materieel wordt verkocht. Ik zal deze week eens kijken of ik van mijn vitrine een foto kan maken, zodat ik een deel van mijn verzameling kan laten zien.

Groeten
Menno

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #4 Gepost op: 08 August 2010, 22:28:08 »
Indrukwekkend plan.
Ben je allang gebruiker van Dinamo? Zorg dat je eerst een basiskennis hebt van de mogelijkheden. Het is niet simpel. Je zult ook heel wat componenten/ prints nodig hebben.
Voor BEMO materiaal kun je hier ook terecht:
http://www.inexspoor.nl/

Succes,

Groeten,
Patrick

Menno A.

• Offline Offline
    • Rhätische Bahn in h0m
« Reactie #5 Gepost op: 09 August 2010, 20:01:23 »
Hoi Patrick,

Bedankt voor de tip  (y) maar ik wist al dat ik daar moest zijn voor mijn Bemo materieel. Ik heb op dit moment bij Inexspoor nog een bestelling openstaan voor een sneeuwploeg voor mijn stoomloc. Voor de grotere aankopen bestel ik het meestal bij www.modellbau-manufaktur.de. Zeer voordelig en de verzendkosten zijn niet hoog.  :)

Het Dinamo-systeem is inderdaad niet simpel en aangezien ik niet zo'n ster ben in printplaten solderen heb ik gebruik gemaakt van Dinasys. Zij maken complete systemen. Ik hoef dadelijk bij wijze van alleen de draadjes erin te steken en rijden maar. Ik heb enkele weken terug mijn systeem van Frans Staal ontvangen. Ook heb ik enkele workshops gevolgd om het systeem een beetje te leren kennen.

Mijn Dinasys-systeem met Dinamo componenten

Ook nog even een foto gemaakt van een deel van mijn verzameling dat ik in mijn vitrine heb staan.

Groeten,
Menno

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
« Reactie #6 Gepost op: 09 August 2010, 20:24:31 »
Mooie collectie!
Het is bij de Rhb ook zo leuk dat je gewoon een goederenwagen achter een passagierstrein kan hangen.

Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Steven!

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 August 2010, 20:49:42 »
Hallo Menno!

Je baanplan ziet er veel belovend uit!
Het aantal schaduwsporen vind ik goed zo. Zelf hield ik me altijd voor om met vier RhB/Fo/BVZ treinen te rijden. Maar na aantal jaren op beurzen snuffelen is het ietsjes uitgegroeid ;).

Je hebt ook al een leuke collectie voor je toekomstige baan!

Ben heel benieuwd naar je voorderingen! Ik hou dit draadje ook idd in de gaten.

Het zoeken naar Bemo materieel maakt het op beurzen juist leuker. Er moet echt gezocht worden i.p.v. bij elke stand te veel van alles hebben, zodat je niet weet wat je aan moet schaffen. Nadeel is ook wel dat ik af en toe voor niets op een beurs kom, omdat er totaal geen H0m materieel wordt verkocht.
Helemaal met je eens.
Dat vindt ik ook het "leuke" van Bemo. Het is af en toe bijna een sport om op beurzen aan bepaalde ontbrekende rijdend materieel te komen.

Succes met bouwen (y)
gr steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

Menno A.

• Offline Offline
    • Rhätische Bahn in h0m
« Reactie #8 Gepost op: 10 August 2010, 17:40:24 »
Hoi Steven!

Ik zie in je handtekening dat je ook een Zwitserse H0/H0m baan hebt. Ik heb gelijk je berichten gecheckt en de foto's en filmpjes bekeken. Een zeer indrukwekkende baan heb je op zolder liggen en volgens mij genoeg rijmogelijkheden.  (y) Kan ik mooi bij jouw spieken hoe je je baan in elkaar hebt gezet, zeker met de filmpjes waar je door heel je baan heen rijdt, dus ook het skelet van je baan kan bekijken. Ziet er goed uit!!

Heb je op dit forum ook een topic lopen waar je de bouw van je baan laat zien of ligt dat even op een laag pitje en hou je je liever bezig met het rijden?

Groeten,
Menno

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #9 Gepost op: 10 August 2010, 17:53:37 »
Hoi Menno,

Je hebt een flink uitgebreid systeem aangeschaft zo te zien. Voor de aansluitingen zijn binnenkort ook oplossingen voor te verkrijgen.
Leon en Frans brengen een printje uit met schroefklemmen voor de bedrading. Zie ook de laatste nieuwsbrief van Frans voor nog meer leuke dingetjes.
En toch.. dat solderen valt reuze mee, het is zelfs mij gelukt  ;)

Groeten,
Patrick

Steven!

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 10 August 2010, 20:03:34 »
Hey Menno!

Bedankt voor je complimenten (y).
Ben ook al een tijdje bezig en het moest een baan zijn met bergen. Nou, volgens mij is dat wel een beetje gelukt ;)

Als je meer wilt weten van bijvoorbeeld de opbouw, moet je onder mijn afbeelding op het wereldbolletje klikken. Als de pag. geopend is, moet je naar de laatste pagina gaan (pag. 11). Vanaf pag.11 tot pag.1 heb ik foto's staan van de baan.

Verder heb ik geen topic geopend met de bouw. Ik ben namelijk nog student en heb niet altijd tijd. Dan zou de topic weer een poosje stil liggen wat natuurlijk zonde is. Toevallig ben ik wel de afgelopen 4 maanden weer druk bezig geweest met bouwen. Dus er zit nu nog een lekkere vaart in de bouw.

Als je nog vragen hebt over de foto's van de opbouw, dan stuur je maar een pb-tje of iets dergelijks.

gr steven

Menno A.

• Offline Offline
    • Rhätische Bahn in h0m
« Reactie #11 Gepost op: 11 August 2010, 19:20:29 »
@ Patrick,

Ja, het is al een uitgebreid systeem. Ik heb hem laten maken aan de hand van het ontwerp van mijn baan. Er zitten 6 TM-H's op, 1 "zwevende" CD16 voor extra secties in het station en 4 OM32's voor aansturing van de seinen en wissels (met servo's). En aan het solderen moet ik toch gaan geloven, want een aantal componenten moeten zelf in elkaar gezet worden. Ik ben erg geïnteresseerd in de DTS-draaischijfbesturing die in de nieuwsbrief staat omschreven. Ben benieuwd wat hij gaat kosten.

@ Steven,

Ik heb je foto's bekeken (mooie kwaliteit trouwens!) en het is een mooie baan zeg! Heel leuk hoe de H0m baan tussen de rest door manouvreert. Aan het commentaar bij de foto te zien bouw je zonder baanplan? Ik ben benieuwd wat dadelijk het eindresultaat is. Ik zal zeker vaker op je site kijken.

Groeten,
Menno

RhBfan

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 August 2010, 14:28:06 »
Hallo Menno
Dit gaat een zeer mooie baan worden,er is over nagedacht.
Ook een zeer optimale benutting van de beschikbare ruimte.
Voor Uw schaduwstations moet U toch opletten dat alles goed bereikbaar blijft,zelf ben ik mijn schaduwstations
van elk 10 sporen aan het terugbrengen naar zes.
De de bereikbaarheid was niet al te goed ,en gezien mijn gezegende leeftijd ;D moet ik in de toekomst denken.
ik ga zeker de bouw van Uw baan volgen .
Foto's plaatsen lukt mij niet zo goed ,daarom een paar foto's van mijn baan in een pb-tje.
Groetjes
frans
Gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.

Steven!

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 August 2010, 17:49:02 »
Hoi Menno!

Ik heb voordat ik begon te bouwen, ongeveer 1.5 jaar zitten tekenen. Uiteindelijk een tekenprogramma gekocht en alles wat ik op papier had, erin gezet. In die 1,5 jaar is de baan nog 3x van grootte veranderd ( in positieve zin ).

Uiteindelijk met het bouwen kwam ik bijvoorbeeld achter dat het station niet op de plek kon liggen, waar ik heb eigenlijk wilde hebben. Te weinig ruimte.
Gaande weg zijn er aardig wat veranderingen uitgevoerd en gebruik ik de baanplan meer als een globale baanplan.

gr steven

Menno A.

• Offline Offline
    • Rhätische Bahn in h0m
« Reactie #14 Gepost op: 12 August 2010, 20:55:46 »
Hallo RHB fans,

Na het mailtje van Frans en de foto's in een pb-tje heb ik gevraagd of ik de foto's mocht plaatsen, want zo'n prachtige baan wil ik jullie niet onthouden.
Echt prachtig!!!  :o  :o  :o  (y)  (y)  (y)

De foto's zijn klikbaar!