Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeren met een pec door Pauldg
Vandaag om 21:46:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:40:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
Märklin 2025 door henk
Vandaag om 21:15:08
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 21:09:06
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:55
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Forever Rocofan
Vandaag om 20:07:26
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
  

Auteur Topic: Recht gat voor seinpaal  (gelezen 2007 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Recht gat voor seinpaal
« Gepost op: 08 July 2010, 14:15:07 »
Ik vind het nogal moeilijk een exact recht gat te krijgen waar een seinpaal in komt te staan. Iemand een tip om dit kaarsrecht te krijgen? Ik boor al wel met een kleine boor een gaatje voor.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26877
    • Pagina van klaas
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #1 Gepost op: 08 July 2010, 14:39:19 »
Voorboren met een kleine boor zal niet veel helpen. Als het kleine gat al scheef is zal het grote gat waarschijnlijk ook scheef worden.
Bij sommige boorstandaards kun je de boorkop zo ver laten zakken dat je door de voetplaat heen kunt boren. Dus als je de voetplaat vlak op de treinentafel kunt krijgen zou dat een oplossing zijn.

Maar meestal heb je daar helemaal geen ruimte voor. Dan kun je op de kolomboormachine een gat door een blokje hout boren. Dat blokje leg je dan op de spoorbaan en gebruik je als geleider voor je handboor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #2 Gepost op: 08 July 2010, 14:40:56 »
Ah, da's inderdaad slim. Nou heb ik wel geen boorstandaard, maar dat blokje met wat gaten voorgeboord moet wel te regelen zijn.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #3 Gepost op: 09 July 2010, 12:18:26 »
Sven,

In de bouwmarkten vind je soms een klein gereedschapje om deuvels er recht in te boren. Het is niets anders dan een dik blok (hol) metaal met gaten van 5, 6 8 en 10mm. Regelmatig te vinden in de 5 euro bakken.

Succes, gr,  Bert

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #4 Gepost op: 09 July 2010, 12:23:47 »
Ik heb er nooit naar gezocht, maar ga daar zeker naar kijken. Gelukkig heb ik pas een gat voor één seinpaal geboord.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ronv

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #5 Gepost op: 09 July 2010, 12:42:14 »
Je moet er wel aan denken dat de hulpmiddeltjes die genoemd worden alleen werken als je baan op die plek vlak ligt. Op hellingen gaat het je daarmee niet lukken om je seinpalen vertikaal te krijgen (wel haaks op de helling, maar dat is niet helemaal hoe het hoort...).

Ik weet niet wat voor boormachine je gebruikt, je zou eens kunnen kijken of het lukt er een klein waterpasje op te plakken (dubbelzijdig plakband).

Ron

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #6 Gepost op: 09 July 2010, 12:45:50 »
Ron, het is aardig van je om daarvoor te waarschuwen, maar je moet eerlijk gezegd wel heel dom zijn om dat al niet bij voorbaat te snappen. 

Met een waterpas krijg ik zelfs plankjes aan de muur schuin. Dát doe ik op het oog beter. ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4242
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #7 Gepost op: 09 July 2010, 12:48:23 »
Of het blokje zodanig maken dat het vlak over de spoorstaven ligt. Kun er je tegelijk een afstandhouder van maken zodat je sein niet binnen profiel komt te staan. Gewoon twee kleine spijkertjes (1 mm hoog) aan de onderzijde op de juiste afstand van het seinpaal-gat. Je schuift het blokje over de rails totdat de spijkertjes de rail raken en dan de boor erdoorheen.

PS: ik ga even niet uit van hellingen of verkanting.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #8 Gepost op: 09 July 2010, 13:10:51 »
PS: ik ga even niet uit van hellingen of verkanting.
Of van een hoger liggend perron.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #9 Gepost op: 09 July 2010, 15:14:17 »
De methode die ik met succes een veertigtal keren heb toegepast, is het volgende:

Eerst de juiste plaats bepalen, rekening houdend met het profiel van vrije ruimte, én de plaats waar een trein stopt.
Vervolgens een gat boren, los uit de hand, zoveel mogelijk haaks, met een boortje dat een fractie van een millimeter wijder is dan de buis van het sein. Daardoor heb je iets speling, waardoor het vertikaal plaatsen van de seinmast geen probleem is. Vastzetten met een druppeltje houtlijm, dan kan je in het uur daarna nog wel zonodig corrigeren.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #10 Gepost op: 21 July 2010, 17:46:32 »
... ... Ik weet niet wat voor boormachine je gebruikt, je zou eens kunnen kijken of het lukt er een klein waterpasje op te plakken (dubbelzijdig plakband)...

Ik kon dit draadje niet zo gauw terug vinden, maar: hier nog een tip.