Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Resin kits best met of zonder grondlaag door Svenn
Vandaag om 04:24:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:15:52
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
16 December 2025, 23:54:58
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 December 2025, 23:34:55
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
16 December 2025, 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
16 December 2025, 23:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
16 December 2025, 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
16 December 2025, 23:04:19
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
16 December 2025, 22:52:24
ESU V5 Decoder setting door NS2408
16 December 2025, 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
16 December 2025, 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
16 December 2025, 22:26:36
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
16 December 2025, 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
16 December 2025, 21:44:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
16 December 2025, 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 December 2025, 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
16 December 2025, 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
16 December 2025, 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
16 December 2025, 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
16 December 2025, 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
16 December 2025, 20:38:46
Zee. Land. door Huup
16 December 2025, 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
16 December 2025, 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 December 2025, 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
16 December 2025, 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 December 2025, 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
16 December 2025, 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
16 December 2025, 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
16 December 2025, 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
16 December 2025, 14:42:13
  

Auteur Topic: De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855  (gelezen 12211 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Gepost op: 22 April 2010, 16:07:14 »
Voor mijn TPIII avontuur heb ik besloten 1 van mijn favoriete loc's (de P8) in NS dienst te laten rijden. Dat het origineel maar 2 jaar in dienst is geweest neem ik een beetje ruimer, maar ik wil er wel de goede versie van maken.
Uit de info die ik heb gevonden haal ik dat verschillende versies in dienst zijn geweest, de 3851 met dubbele dom en verhoogd cabinedak, de 3853 met dubbele dom en rond dak (zoals de Fl* versie dus) en de 3854 met enkele dom voor de zandkast. Wie heeft er voor mij info over de andere nummers en evt aangepaste opschriften, of een tip waar te vinden (behalve Utrechts Archief en het boek Stoomlocomotieven in Nederland- die heb ik al bekeken).
Met mijn huidige info is alleen nummer 3853 geschikt voor de versie zoals Fl* hem maakte, en dan vraag ik me af of het onderstel wel zwart moet zijn, of dat dat een gevolg is van beperkt onderhoud na de oorlog.

Bij voorbaat dank voor het delen van uw kennis (y)

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Lokpaint

  • Gast
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #1 Gepost op: 22 April 2010, 16:13:58 »

.. en dan vraag ik me af of het onderstel wel zwart moet zijn, of dat dat een gevolg is van beperkt onderhoud na de oorlog.


Ja, dat heeft me bij die GFN loks ook altijd een beetje verbaasd.
Ik zou zelf geen reden weten waarom de onderstellen zwart zouden zijn. Het waren toch gewoon "geannexeerde" DB loks?

Bart

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #2 Gepost op: 22 April 2010, 16:25:08 »
Was dat ook niet een lok waar je verschillende transfers bijkreeg, zodat je er een luxemburgse, franse, whatever lok van kon maken of heeft deze eigen bedrukking? Een BR 94 in het zwart had dat namelijk ook.

Groeten

Bas

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #3 Gepost op: 22 April 2010, 16:48:46 »
Wel als je hem nieuw kocht ;D
Op de site van Nico Spilt heb ik inmiddels (na een tip, dank u) in de categorie Duits materieel ook kleurenfoto's van de P8 gevonden uit begin jaren '70 waar alleen de bufferbalk nog min of meer rood was en de rest zwart van de roet en olie. Zo zal midden jaren '40 het materieel er ook wel ongeveer bij gereden hebben dus hier en daar een veegje rood op het onderstel is meer dan genoeg. Alleen de versies en opschriften wil ik nog eens precies weten. En de voorste cabineramen dicht maken.
RETROBAHN A.G.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5517
  • Modelspoor is emotie...
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #4 Gepost op: 22 April 2010, 16:50:50 »
Volgens mij waren de varianten met zwarte wielen ideeën van de oude heer Fleischmann. Was niet gestoeld op enige werkelijkheid. De frames waren origineel ook rood, dus... trek zelf uw conclusies. Het is alleen jammer dat er (voor zover ik weet) geen originele kleurenplaatjes zijn van die Duitse karren in NS-dienst net na WO2. Zou de bewijslast een stuk makkelijker maken... ;D
Tbinnebarretije…

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7772
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #5 Gepost op: 22 April 2010, 17:15:20 »
Volgens mij waren de varianten met zwarte wielen ideeën van de oude heer Fleischmann. Was niet gestoeld op enige werkelijkheid. De frames waren origineel ook rood, dus... trek zelf uw conclusies. Het is alleen jammer dat er (voor zover ik weet) geen originele kleurenplaatjes zijn van die Duitse karren in NS-dienst net na WO2. Zou de bewijslast een stuk makkelijker maken... ;D

Weatheren met rode verf ipv met zwarte. Ook weer opgelost  :)

MvG, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Lokpaint

  • Gast
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #6 Gepost op: 22 April 2010, 17:45:18 »
Hoi

Nou...in het begin van tijdperk III werd er over het algemeen nog goed onderhoud aan de loks gepleegd.
De geheel "zwarte" drijfwerken zijn meer iets van vlak voor de buitendiensstelling.

Bart

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #7 Gepost op: 22 April 2010, 19:06:17 »
Dat is ongetwijfeld waar, maar geldt niet voor de periode net daarvoor: De tweede wereldoorlog en de eerste jaren daarna.
Als je foto's bekijkt zie je dat goed onderhoud in die tijd echt een luxe was. Zeker voor de Duitse locs die in Nederland waren achtergebleven, leek men geen andere eisen te stellen dan dat het moest rijden.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

J.W. Wensink

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #8 Gepost op: 22 April 2010, 19:56:41 »
De 3851, 3852 en 3853 hadden twee dommen en een zandkist ertussen. De 3854 miste de voorste dom; de 3855 daarentegen miste juist de achterste dom. De 3851 was de enige met een verhoogd dak. Alle vijf loks hadden windleiplaten.
Bronnen: Statius Muller - De Nederlandse stoomlocomotieven p.331,332(2x), Waldorp - Onze Nederlandse stoomlocomotieven (5e druk) p.220 (2x), Andre Weijts - Tussen vuur en stoom p.137, Jacob Veen - De verbindende schakel p.24, v.Wijck Jurriaanse - Stoomlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen.
Alle foto's zijn zwart-wit dus geen uitpraak over rode of zwarte wielen mogelijk.

Als je me mailt (mijn mailadres staat in mijn profiel) kan ik je eventueel wel wat scans toesturen.
M.vr.gr.
Willem Wensink 

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2182
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #9 Gepost op: 01 May 2010, 10:34:12 »
In "Stoomtractie bij de Nederlandse spoorwegen, 1944 - 1958" van H. van Poll staat op pag. 50 een foto van de 3855 in Hengelo met een trein naar Enschede. Uit de foto is helaas niet op te maken wat de kleur van de wielen is, ik weet niet of NS de moeite heeft genomen om ze direct na de oorlog zwart te schilderen. Ze zullen wel andere prioriteiten hebben gehad, lijkt me. Overigens staan in hetzelfde boek foto's uit de late jaren '50 met loks van de reeks 64 van de NMBS (voorheen P8) met zowel een D-trein als een goederentreinen in Zuid-Limburg.

Groeten,

Gerard

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #10 Gepost op: 08 July 2010, 12:26:00 »
Volgens mij waren de varianten met zwarte wielen ideeën van de oude heer Fleischmann. Was niet gestoeld op enige werkelijkheid. De frames waren origineel ook rood, dus... trek zelf uw conclusies. Het is alleen jammer dat er (voor zover ik weet) geen originele kleurenplaatjes zijn van die Duitse karren in NS-dienst net na WO2. Zou de bewijslast een stuk makkelijker maken... ;D
Zie ik dus net op de site van Nico Spilt dat het aanbrengen van kleur op stoomloc's uit de jaren '40 en '50 überhaubt verspilde moeite is: zie deze 3900 in full color zonder kleur

(bron: Nico Spilt/ artikel dia's van Mike Morant)
RETROBAHN A.G.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • Bruggen-IG:
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #11 Gepost op: 08 July 2010, 12:33:52 »
Ik heb deze foto voor je, ooit ergens uit een doos opgediept. Moet een beproeving van een herstelde brug zijn (ben even vergeten welke). In elk geval gaat het duidelijk om twee in Nederland achtergebleven P8-en.


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #12 Gepost op: 08 July 2010, 12:57:30 »
Zie ik dus net op de site van Nico Spilt dat het aanbrengen van kleur op stoomloc's uit de jaren '40 en '50 überhaubt verspilde moeite is: zie deze 3900 in full color zonder kleur

je weet dat op oude kleurenfoto's alleen lichte kleuren goed herkenbaar worden?

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #13 Gepost op: 08 July 2010, 13:07:49 »
Dat is me bekend, maar als ik het groen op de achtergrond bekijk heb ik het idee dat deze 3900 behoorlijk stoffig is geworden...
Oftewel, een tot dit niveau geweatherde NS loc zal niet heel erg opvallen naast een door en door zwarte Fl* poging.
Is wel leuk om dan een werkplaatsje te maken met een fris opgepoetste NS stomer als contrast.
En zo'n stukje scenery met brug en vlaggetje is ook wel aardig, inspiratie genoeg voor het komende seizoen.
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #14 Gepost op: 08 July 2010, 13:40:40 »
als het een wat grotere brug is ook nog dennenloof op de loc he  (y)