Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
Vandaag om 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
Vandaag om 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
Vandaag om 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
Vandaag om 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14

Auteur Topic: 30x24cm mini modelbaan Hoch Höhbeck, Kirchplatz  (gelezen 5246 keer)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
30x24cm mini modelbaan Hoch Höhbeck, Kirchplatz
« Gepost op: 28 January 2010, 13:16:27 »
Wat ga ik bouwen?

Het zou nu misschien nog beter in de rubriek banenplannen passen maar aangezien ik dit toch ga bouwen zoals het er nu voorstaat post ik het gelijk hier.

Eind oktober was ik met een vriend van mij een beetje aan het brainstormen wat ik eens zou kunnen doen met de centen die ik toen van de vakantie over had. Uit eindelijk werd dat toen het ZementCargo locdepot, maar ik kwam nog met een meer gewaagd idee.

Het 2e en vind ik mooiste idee wat ik toen kreeg was een mini modelbaan op ongeveer A4 formaat. Volgens die vriend van mij was dat wel heel klein maar ik vond dat het zou moeten kunnen. Dit idee bleef rondspoken en langzaam aan kreeg ik steeds meer zin om te laten zien dat het kan.
De meeste andere mensen waarmee ik er over sprak zagen het nog niet voor zich zo'n kleine modelbaan.

Na het verbouwen van m'n testbaan vorige week en het daarop volgende beetje testwerk leverde mij wat ik nodig had om te weten wat ik kan doen met de boogstralen. Gister avond heb ik 1 cirkel met een boogstraal van 9cm uitgetekend op karton en een halve van 13cm en dat uit geknipt in 45 graden stukken. Daarmee ben ik op een plaat hout gaan kijken welk sporen verloop het handigste werkte. Daarnaast ben ik gister avond met een vriend van mij nog aan het kijken geweest wat ik allemaal nodig had voor een pendelbaan met pendel module. Door een rondlopende baan te maken en een simpele rijregelaar hier uit de doos te vissen spaar ik 40 euro uit dus een pendelbaan word het niet. Het ovaal vormige sporenplan moet dan wel zo verhult worden dat het een keerlus lijkt. De baan gaat opgebouwen worden van een simpel licht latten frame met een 4mm berken triplex boven plaat waar alles op komt.

Tot zover de technische kant van het verhaal want er zit nog een "verhaal" kant aan natuurlijk ;)

Naast het bekende Neu Dalhausen heb ik enkele jaren terug nog een 2e veel kleinere NDS stad bedacht namelijk Staburg. Staburg is een redelijk provincie stadje en ligt op de plek waar in werkenlijkheid Sulingen ligt. Het sporen verloop en de ligging tussen Osnabrück, Bremen en Minden sprak me wel aan. Om het ook vanuit Neu Dalhausen bereikbaar te maken heb ik vanaf Minden een fictiefe spoorlijn naar Staburg toegevoegd die als hoofdlijn door loopt naar Bassum en daar op de hoofdlijn Osnabrück-Bremen aan takt. Vanuit Staburg lopen verder dan nog zijlijnen naar Diepholz, Rahden en Nienburg.

Ten zuid westen van Staburg ligt aan de zuid zijde van wat meren het plaatsje Höhbeck. Höhbeck word doorsneden door het nodige water waardoor ieder deel z'n eigen toevoegen heeft. Het gedeelte waar mijn baantje in ligt heet Hoch Höhbeck en ligt dan ook wat hoger en er zit wat hoogte verschil in waardoor de tramlijn het laatste stukje slingert voor het eindpunt Kirchplatz word bereikt. Dit pleintje zelf en ook de daar aan staande kerk liggen zeg maar voor de modelbaan en dat hoef ik dus niet te bouwen ;)

Vanaf dit eindpunt rijd tramlijn 97 naar station Staburg am See net ten noorden van 2 van de meren. Het trambedrijfje dat daar rijd de Höhbecker Verkehrs Betriebe( de naam verzin ik nu ter plekke) is een armoedig bedrijfje waarvan het een wonder is dat het überhaupt nog rijd. Met wat zwaar verouderde 2 en 4 assers en financiële steun van de gemeente word de dienst gaande gehouden. De frequenties zijn redelijk laag en zo afgestemd dat vanuit alle hoeken deels met overstap een aansluiting op de treinen mogelijk is. Zonder het station en reizigers die van en naar Staburg moeten zou het vervoer helemaal in elkaar storten en de tram niet meer rijden.

Dit is een beetje de verhaallijn die ik tot nu toe bedacht heb, wat er op materieel gebied komt moet ik nog bedenken. Wat ik weet is dat ik een 2 en een 4 asser bouw hiervoor maar welk merk en type en een bestaand of fictief type tram weet ik nog niet. Misschien dat ik daar nog collega's voor kan raadplegen en uit een stapel jaarboeken van de Alk nog wat kan halen.

Het banenplan of eigenlijk de baan zelf gaat zo uitgewerkt worden:

Ik heb de sporen en gebouwen al precies afgetekend met watervaste stift. Hier heb ik met paint nog wat dingen aan toegevoegd.

Dit word dus zeker vervolgt alleen of dat over 2 weken of over 2 maanden is weet ik nog niet, als ik iets te melden heb zien jullie het vanzelf ;).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:30x24cm mini modelbaan Hoch Höhbeck, Kirchplatz
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2010, 14:36:57 »
Citaat
Dit word dus zeker vervolgt
(y) Ben benieuwd Michiel.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2010, 16:08:15 »
Tuurlijk kan zo'n klein baantje... Op Carendt staan voorbeelden genoeg. Boeiend!

Ik heb zelf ooit is een pizza-layout ontworpen voor een trambaantje, in h0e. Van bouwen is het nooit gekomen:

Klein rondje met een halte en remise, geinspireerd op het mini-bedrijfje van Gmunden. Diameter van de pizza is 40cm. In N zou dat dus neerkomen op slechts 22 cm, totale oppervlakte nog een stuk kleiner dan A4! (Ik neem aan dat je zoals altijd in N bouwt?)

Succes!
« Laatst bewerkt op: 28 January 2010, 16:10:00 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2010, 22:04:03 »
Hoi Mark ja ik bouw de laatste jaren altijd in N, en dan is dat idee van jou ook erg leuk alleen zou je die dan moeten vertalen naar normaal spoor want N en smalspoor word lastig en duur denk ik. Als ik in m'n eentje smalspoor bouw dan doe ik dat weer zoals jaren geleden met 0e, ook een lekkere schaal om mee te werken met geheel andere mogelijkheden als in N. h0 ziet er tussen maar dat vind ik een net niks schaal te groot voor het één en te klein voor het ander zo is mijn beleving.

Die door jou gelinkte site ken ik, volgens mij ook ooit via BNLS, blijft leuk om daar af en toe inspiratie op te doen.

Ik bedacht me vanmiddag dat als ik trams wil bouwen ik ook nog pantograven moet hebben, misschien bij hoge uitzondering dus maar eens een beurs bezoeken binnenkort ;)( en ja dat kan naast de deur).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2010, 19:14:34 »
Vanmiddag toen ik van het werk afkwam ben ik even langs de gamma gegaan. Naast een emmertje witte muurverf voor het mengen van kleuren voor treinen en huisjes enzo ook even een lat hout gekocht voor dit baantje.

Die lat vurenhout van 56x12,5mm heb ik voor het frame gebruik dat ik straks gebouwd heb:

Van voren af gezien ziet het er dan zo uit:

Dat was stapje 1, hier na zie ik wel weer hoe het verder gaat, ik mik er wel in de komende dagen een stuk flexrail op.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2010, 12:49:23 »
Voor de liefhebbers, dit project heb ik weer opgepakt, de verdere bouw is hier te volgen, groetjes Michiel