Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:29:11
Sfeer op je modelbaan
door
grove den
Vandaag
om 00:22:43
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
KNed
Vandaag
om 00:13:06
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 00:03:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:00:12
Spoor- en tramweg parafernalia
door
rolfm
12 July 2025, 23:52:39
Raadplaatje
door
Huup
12 July 2025, 23:43:07
vervolg op "veel AC wielen"
door
Klaas Zondervan
12 July 2025, 23:21:43
Klein baantje 1200x1200mm
door
grove den
12 July 2025, 22:57:21
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Thom
12 July 2025, 22:49:25
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Thom
12 July 2025, 22:09:18
Nahmertaler Kleinbahn
door
NS264
12 July 2025, 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
12 July 2025, 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder?
door
Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
door
Scratchbuilt
12 July 2025, 20:05:26
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
12 July 2025, 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale
door
FritsT
12 July 2025, 18:37:50
Roco 2025
door
Dennis94
12 July 2025, 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan!
12 July 2025, 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
12 July 2025, 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
12 July 2025, 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
12 July 2025, 17:22:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
willyTEE
12 July 2025, 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
12 July 2025, 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
12 July 2025, 15:12:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
tijgernootje
12 July 2025, 13:42:35
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
12 July 2025, 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
tijgernootje
12 July 2025, 11:35:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS 5500 stoomlocomotief uit resin en styreen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - NS 5500 stoomlocomotief uit resin en styreen. (gelezen 8941 keer)
samm
«
Gepost op:
19 January 2010, 17:05:17 »
Op dit moment ben ik bezig met de bouw van een NS 5500, deze zal worden gebouwd uit een resin kap aangevuld met styreen onderdelen, messing en anderen bouwstoffen.
Om tot een resin kap te komen moet er eerst een master van de kap komen, dit kan door deze te ontwerpen in een 3D-CAD programma waarna je het ontwerp laat 3D-printen of uit laat frezen met een CMC-frees of je bouw een handmatig een model uit wat voor materiaal dan ook.
Ik heb hier bij gekozen voor de bouw van de master uit een combinatie van styreen, pvc, hout en klei.
Waarom ik niet de master gewoon gebruik als model, tja ik wil er meerderen bouwen dus kies ik er voor om de kap prefab te maken.
Als kanttekening wil ik even mee geven dat ik de resin kapjes van de NS 5500 op dit moment nog niet ga verkopen of leveren aangezien ik met het bestuur van BNLS nog bezig ben voor een sub-forum in “van een voor gebruikers”.
Indien het bestuur van BNLS zijn goedkeuring verleend voor de verkoop en een sub-forum in “van en voor gebruikers” dan pas worden de kapjes uitgeleverd.
Graag in dit topic dan ook geen vragen aan mij of ik je een kapje wil leveren maar terzijde tijd na dat er toestemming is verleen in “van en voor gebruikers”.
Teven het verzoek om zolang er nog geen toestemming van het BNLS bestuur is deze vragen ook niet te stellen via PB, mail of mijn site.
Om terug te komen op de bouw van de NS 5500 eerst even een korte samenvatting hoe een resin kap gemaakt wordt:
Als allereerst is er een tekening nodig van het model, deze tekeningen zijn te vinden in het Utrechts archief waar ze aan de hand van microfiches kunnen worden uit geprint.
Eenmaal thuis aangekomen met de tekeningen zijn ze nog niet op schaal en moeten ze dus verschaald worden.
Dit doe ik door op de tekening een maat te pakken en deze van feeds en inches om te rekenen in millimeters.
Door de millimeters door 87 te delen weet je dan hoe groot een bepaald deel in moet zijn.
Nu meet ik het zelfde deel op in de tekening aan de hand van millimeters en bepaal hier door het aantal procenten dat de tekening verschaald moet worden.
Ik leg de tekening thuis dan met het gemeten deel onder mijn kopieerapparaat ven verschaal dit deel.
Hierna meet ik na of dit klopt en ga hier na mee naar een kopieer-winkel om de tekening op schaal 1:8,7 op A0 en op schaal 1:87 op A4 af te laten drukken.
Aan de hand van die tekeningen bouw in een master uit styreen en anderen bouwmaterialen.
Zo is het model bijna uit styreen gemaakt maar gebruik ik voor de ketel een pvc pijpje, voor de schoorsteen wat Milliput standaard klei of plamuur (net hoe je het wil noemen) en draai ik de stoomdom van hout.
Hier na maak ik een bekisting voor de mal van styreen en giet het silicone-rubber om de master heen, wel even de ramen afplakken anders giet je heel de master in.
Als het silicone-rubber is uitgehard verwijder ik de bekisting en het plakband.
Daarna smeer ik het gegoten silicone-rubber in met los-was en plak ik giet-bomen aan de master vast.
Een nieuwe bekisting op de anderen helft van de mal en gieten maar weer.
Als het silicone-rubber is uitgehard kan de mal gelost worden.
Om een kap te maken zetten we de twee helften van de mal in elkaar en spuiten we in één van de twee giet-bomen PU-hars in met een grote injectiespuit zonder naald (je wil niet weten wat er gebeurd indien je eigen prikt met een naald er er hars achterblijft onder je huid).
De tweede giet-boom dient om het lucht te laten ontsnappen.
Als de hars is uitgehard kan de mal worden gelost.
De giet-bomen worden verwijderd, de vliezen van de gietnaden en de ramen worden uitgesneden.
Eind product wat betreft de resin kap, wordt vervolgt.
«
Laatst bewerkt op: 19 January 2010, 17:22:25 door samm
»
MVG, Samm
roadster36
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 stoomlocomotief uit resin en styreen.
«
Reactie #1 Gepost op:
19 January 2010, 17:15:41 »
Ik had je vorige draadje al gelezen in het topic over de grote sik
,Leuk gedaan .
Wat voor onderstel heb je in gedachten
van een fabrikant of eigenbouw ?
Gr Jan
stig
«
Reactie #2 Gepost op:
19 January 2010, 17:19:12 »
Weet je zeker dat je niet een 5400 aan het bouwen bent? Het oogt een beetje gedrongen als je het mij vraagt. Hoewel de tekening van Sharp en Stewart komt... Hmmmm.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
samm
«
Reactie #3 Gepost op:
19 January 2010, 18:35:23 »
@Jan, het onderstel wordt zelfbouw, ben nog de mogelijkheden hiervan aan het onderzoeken (CMC frezen).
De onderdelen (4 drijfwielen + assen, compleet voorloop-stel en naloop-stel) gaan waarschijnlijk van een Fleischmann BR 03 (bes.nr. 4103) afkomen, deze onderdelen zijn bij Fleischmann los te bestellen.
De NS 5500 heeft geen naloop-stel maar een vaste as, echter ga ik het model niet met een vaste as bouwen maar met een naloop-stel om zo ook in krappen bocht-stralen te kunnen rijden.
@Stig, de tekening is gewoon van een NS 5500, echter is de tekening op foto wat vervormt omdat het A0 formaat wat golvend aan de muur hing, kijk maar naar de wielen van het voorloop-stel, deze zijn ook ei-vormig.
MVG, Samm
samm
«
Reactie #4 Gepost op:
19 January 2010, 21:16:17 »
Nadat de vliezen en de giet-bomen verwijderd zijn dient de kap op plekken waar de vliezen en de giet-bomen zaten gevijld te worden.
Hier na kan begonnen worden met schuren met grof schuurpapier op deze plekken, het besten is gewoon een schuurpapiertje op de werktafel leggen en de onder en zijkanten hier overheen halen.
Daarna is de gehele kap aan de beurt om te schuren met waterproof schuurpapier.
Rond de stoomdom en de schoorsteen dient de aanhechting met de ketel recht gesneden te worden met een mesje en is hier weer wat vijl werk te doen.
Daarna kan het kapje geplamuurd worden ik gebruik hier voor Alabtine snel plamuur, welke ik meng met pigment-pasta (dit laatste is natuurlijk niet nodig maar het scheelt allicht een verf laag).
Hier na zijn natuurlijk weer de nodige schuur en plamuur handelingen nodig om het geheel strak te krijgen.
Het model dat uit de mal komt is vooral een basisvorm waar nog en nodige aan geschuurd en geplamuurd dient te worden, hoe meer dit wordt gedaan hoe strakker het uiteindelijke model dan ook wordt.
Hierna is wat styreen plakwerk aan de beurt, dit wordt op het resin kapje geplakt met secondelijm.
Eerst buigen we een ronde staaf Evergreen styreen nr. 221 (1mm) en plakken die van de behuizing naast de ketel tot boven aan de cabine.
Aan de achterkant doen we het zelfde trucje, van de onderste tender naar weer de bovenkant van de cabine.
Uiteraard vergeten we de kopse kanten niet en snijden het styreen daarom onder 45º in verstek.
Daarna plamuren we de hoekjes in de bochten van het styreen weg.
Dan is de dak omlijsting aan de beurt waar we Evergreen strips nr. 122 voor gebruiken (0,5 x 1mm).
Hier na plamuren we de naden tussen de resin kap en het styreen af en rest ons het schuren van het geplamuurde.
MVG, Samm
stig
«
Reactie #5 Gepost op:
19 January 2010, 23:00:57 »
Beste Samm, ik wil de pret niet vergallen, maar ik raad je aan om eens op het HUA (
www.hetutrechtsarchief.nl
) te kijken. Klik in de zoekbalk op de hoofdpagina en type "ns 5500" en klik op de pulldown ding en kies "Beeldmateriaal". Er zouden nu zo'n 50 zoekresultaten moeten komen en daaraan kun je oa. zien dat de ketel recht is, de kolenbunker ook een rechte bak en de verhoging veel breder is dan je nu uitgevoerd hebt.
Ik zeg het nu maar voordat je al heel veel werk verzet hebt en het uiteindelijk dan niet goed is.
Ik vind het wel erg leuk om te zien hoe je het doet!
Nog 1 tip, ik zie dat je camera niet echt voor macro opnames geschikt is. De achtergrond is wel scherp. Houd je camera dus verder van het onderwerp. De foto;s zijn vast groot genoeg om nog wat bij te snijden. Dan staat de loc er scherp op.
Succes er verder mee.
[edit] let ook op de ketelbanden. Hij heeft er 5. Met de dom en de veiligheid gecentreerd op een band. De tekening is leuk als leidraad voor de afmetingen maar foto's vertellen hoe het allemaal echt uitgevoerd is.
«
Laatst bewerkt op: 19 January 2010, 23:07:15 door stig
»
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
samm
«
Reactie #6 Gepost op:
21 January 2010, 10:23:08 »
Bedankt voor de info Stig, ik wist niet dat het Utrechts archief ook foto's had.
Deze zij i.i.g. beter dan de foto's die ik tot nu aan toe had, de tender was toentertijd wat gokwerk omdat er geen tekeningen van bestonden.
Uitgaande van de ruimte tussen de 2 ramen achter ben ik toen dot die maatvoering gekomen, op foto is nu te zien dat ze de ramen veranderd hebben om de tender te kunnen verhogen.
Wat betreft de banden over de ketel is dit een kleine ingreep met wat plakwerk met styreen, de tender is een ander verhaal, hiervoor is het kapje inmiddels voor open gezaagd.
Als de tender op de juiste manier is gebouwd moet er dus een nieuwe mal worden gemaakt van dit kapje met de juiste tender.
Een anderen oplossing is om het model 3D te laten printen en daar een mal van te gieten, hier kwam Hans v/d Burgt laatst mee en ik ben de mogelijkheden hier van is gaan onder zoeken.
De volgende onderdelen zijn gemaakt in Alibre, werkt wel net even anders als een normaal CAD programma maar ik als ervaren CAD tekenaar had het programma zonder ondersteuning door in een uur tijd.
3D tekening van het kapje
3D tekening van het onderstel
Trouwens Stig wat bedoel je met “daaraan kun je oa. zien dat de ketel recht is”?
MVG, Samm
Eelco Storm
Pauze
«
Reactie #7 Gepost op:
21 January 2010, 10:33:00 »
Ik volg dit draadje met buitengewone interesse, geweldig om te zien hoe je dit doet en eventuele nieuwe info verwerkt. Succes met de verdere ontwikkeling!
Eelco
stig
«
Reactie #8 Gepost op:
21 January 2010, 10:47:15 »
Citaat van: samm op 21 January 2010, 10:23:08
Trouwens Stig wat bedoel je met “daaraan kun je oa. zien dat de ketel recht is”?
Ik dacht aan de foto's van je moedermodel te zien dat je de ketel taps lopend had vanaf het machinistenhuis naar het midden en vanaf daar pas recht. Misschien heb ik het niet goed gezien en heb je de ketel wel geheel recht uitgevoerd. Daarvoor mijn excuus dan.
Goed te zien dat je ook prima kunt tekenen. Als dat zo is, waarom maak je dan inderdaad niet een moedermodel via het 3D printen. Dat is toch veel gemakkelijker! De kosten heb je er zo uit als je er mallen van gaat trekken en meerdere gietsels kunt verkopen. Scheelt je een boel nabewerking, zoals ik je zag plamuren en dergelijke.
Maar, liever zie ik dat je een andere locomotief gaat bouwen, want van de 5500 is al jaren een witmetalen kit verkrijgbaar van djh modelloco.
Zoals de mijne
. Als je echt leuk wilt doen, kies je een loc die nog nooit eerder als model is verschenen.
Hier, kies maar wat leuks uit.
samm
«
Reactie #9 Gepost op:
21 January 2010, 12:48:50 »
De foto zal idd wel wat vervormd zijn, de ketel gemaakt van een pvc pijpje.
Wat betreft het tekenen in 3D, ik wist ook niet dat ik dat kon.
Ik teken voor mijn werk als wegenbouwkundige heel wat af op normale 2D CAD toepassingen, echter had ik me aan 3D nog nooit gewaagd aangezien ik geen ontwerpen maak maar bestektekeningen.
Op mijn werk worden indien als er al 3D tekeningen worden gemaakt dit door een ander gedaan.
Tevens liggen de prijzen van 3D CAD toepassingen voor mij te hoog waardoor dit normaal gesproken niet interessant is.
Echter door het draadje van Hans over Alibre en de modellen wat Mitchell hier mee maakt ben ik me eergisteren hier in gaan verdiepen, voor het ontwerp van het onderstel.
Gisteren heb ik na jou bericht over de tender deze gaan aanpassen met Alibre.
Waarom ik de 5500 maak, simpel ik doe dit in eerste instantie voor mij zelf.
Aangezien een metalen of messing bouwkit in mijn handen een compleet fiasco wordt begin ik hier geeneens meer aan.
Wat betreft anderen modellen staat er nog een NS 3200 op stapel en liggen de tekeningen van een NS 3300 ook al thuis, echter zijn de tekeningen van de 3300 zo slecht dat het maar de vraag is of ik die ooit ga bouwen.
«
Laatst bewerkt op: 21 January 2010, 12:51:02 door samm
»
MVG, Samm
stig
«
Reactie #10 Gepost op:
21 January 2010, 12:54:43 »
Jawel, please doe ook een 3200 en 3300! Maar doe inderdaad eerst maar ervaring op met deze 5500, dan zien we vanzelf verder.
samm
«
Reactie #11 Gepost op:
21 January 2010, 13:09:10 »
Ha Ha, de 3200 komt er zeker, deze staat al voor 50% in Autocad ingetekend.
De 3300 wordt een groot vraagteken, kijk maar hoe slecht de tekeningen zijn.
MVG, Samm
stig
«
Reactie #12 Gepost op:
21 January 2010, 13:10:57 »
Als je een paar hoofdafmetingen hebt, kun je de rest er wel uithalen lijkt me.
samm
«
Reactie #13 Gepost op:
21 January 2010, 15:40:20 »
Ja, kan wel maar perfect zal hij nooit worden.
Er missen gewoon delen van de tekening, zo is de cabine maar voor de helft aanwezig en zijn er geen tekeningen van de tender.
En de energie die ik daar in moet steken besteed ik liever aan een ander model.
Betreffende de 5500, de tender is verbouwd nu rest nog weer een plamuur werkje.
MVG, Samm
samm
«
Reactie #14 Gepost op:
22 January 2010, 14:25:12 »
Betreffende de levering van kapjes is er toestemming van het BNLS bestuur.
Echter brengen kapje gemaakt met 3D print extra kosten met zich mee, graag in deze poll jullie mening
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25126.msg384371.html#new
BVD, Samm
MVG, Samm
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|