Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 17:49:56
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Led verlichting knippert door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:03:14
Pfarrerwinkel bahn door Benelux795
Vandaag om 17:00:09
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Michiel2
Vandaag om 16:34:20
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:21:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Bor de Wolf
Vandaag om 16:15:11
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 16:13:56
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:05:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
  

Auteur Topic: Bouw Hilverdaal  (gelezen 89853 keer)

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Bouw Hilverdaal
« Gepost op: 20 September 2009, 21:20:59 »
Hallo allemaal,

De laatste weken druk geweest met het aanpassen ( en slopen  ) van wat er tot nu opgebouwd was. De belangrijkste reden was het feit dat ik van 2 scherpe keerlussen af wilde die aan beide zijden van de deur waren gebouwd. Dat de deur vrij bleef is natuurlijk prettig , maar de scherpe bogen vond ik nogal storend

Hieronder het "ruwe" baanplan


Daarom een hoop aangepast en er komt een ophaalbrug voor de deur. Hiermee krijg ik langere rijlengtes en wijde bogen.

Het plan krijgt de naam Hilverdaal, combi van geboorteplaats en huidige woonplaats.

Langs de wand van de hele kamer is een draagbalk constructie gemaakt waar de modules opliggen. De diepte van de modules is 60 cm.

In het midden komt het kopstation op een module van 80 cm breed. De loopbreedte tussen de modules is ongeveer 80 cm.


Ben begonnen met de brug voor de deur. De scharnierconstructie is gemaakt van onderdelen uit scanners. De brug is gemonteerd op een strook MP van 18 mm, met 2 alu profielen om zuiver vlak te blijven en om goed te kunnen centreren op de andere zijde.



De brug wordt opgehaald en neergelaten met een vertragingsmotor en rol as.



Aan beide zijden van de brug komen een aantal microswitches om de boel te beveiligen en de ophaalmotor te sturen.

Het klussen in het huis is klaar, nu tijd voor de hobby !     ;D

Tot zover.

Groeten

Ferry


Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 977
    • De Hoekselijn
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2009, 23:09:08 »
Mooie ruimte en zeker ook een mooie brug  (y) ben benieuwd naar het vervolg.

Gr Dennis

sander306

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2009, 23:14:59 »
Ziet er leuk uit.

Heb je bij je brug ook iets bedacht om te voorkomen dat hij met een noodvaart dichtklapt in het geval dat het bandje scheurt/afbreekt? Het lijkt mij dat er nogal wat krachten op deze constructie komen te staan.

gr,
Sander
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #3 Gepost op: 21 September 2009, 00:33:40 »
en een stevige vergrendeling op de deur
dat moeders niet ff een gezellig bakkie komt brengen terwijl de brug nog dicht is  ;D

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #4 Gepost op: 21 September 2009, 00:53:26 »
Zo te zien gaat dat helemaal goed met het bakkie. De deur gaat naar de andere kant open  (y)

Sander

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #5 Gepost op: 21 September 2009, 08:32:59 »
Dat ziet er goed uit, Ferry. (y)

Heb je bij je brug ook iets bedacht om te voorkomen dat hij met een noodvaart dichtklapt in het geval dat het bandje scheurt/afbreekt?
Een (extra) veiligheid lijkt mij zeker geen overbodige luxe.

Groet,
Basilicum

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Online Online
  • Berichten: 2854
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #6 Gepost op: 21 September 2009, 09:57:59 »
Ferry
Hoe groot is de ruimte waar je de baan bouwd.

Cor

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #7 Gepost op: 21 September 2009, 10:03:46 »
@ Basilicum en Sander..,

Er even van uitgaande dat jullie een auto hebben, deze aandrijving lijkt veel op de distributieriem in een auto. En die hoef je pas om de 80-120.000 km te vervangen. Dus volgens mij kan Ferry nog even...

Gr, Bert

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #8 Gepost op: 21 September 2009, 10:27:49 »
@Ferry: Hoeveel kilometer heeft deze band al achter de rug voordat hij deze nieuwe, eervolle taak kreeg? :) :-X

@Cor: De afmetingen zag ik op het "ruwe baanplan" staan. ;)

Groet,
Basilicum

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #9 Gepost op: 21 September 2009, 11:09:23 »
ziet er wel allemaal erg netjes uit , ik blijf dit draadje zeker volgen , ben zeer benieuwd naar de bouwkunsten die gaan volgen in Hilverdaal
mooie rijlengtes ,en ook een erg stevige construtie van de brug  (y)
welk tijdperk ga je bouwen ??

groet stefan ;)

sander306

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #10 Gepost op: 21 September 2009, 11:45:38 »
Het hoeft niet perse het bandje te zijn, als de vertraging van de motor het begeeft kan de brug ook dichtklappen. Zo zullen er nog meer rampjes kunnen gebeuren... Dan blijf je houden: hoever ga je het beveiligen? De kans dat het gebeurt is niet heel erg groot, maar als het gebeurt zul je stevig balen.

Ik blijf het volgen.
Sander
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

Bas Valkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #11 Gepost op: 21 September 2009, 12:28:18 »
Als je je brug zodanig tegengewicht geeft dat het kantelpunt precies het zwaartepunt is, blijft de brug in de meeste standen gewoon staan.

Scheelt trouwnes ook nog een bak kracht voor je motortje als de brug open/dicht moet

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #12 Gepost op: 21 September 2009, 21:32:05 »
Hallo allemaal,

Het voordeel van het gewicht is dat de andere kant van de brug goed aansluitend blijft liggen ten opzichte van het doorgaande spoor. Met tegenwicht zal er iets van een vergrendeling moeten komen , anders gaat het daar fout  ::)   Daarbij, ik heb geen ruimte voor tegengewicht  ;D

Deze motorunit komt uit een laboratorium instrument ( ziekenhuis lab ) waar bloedbuizen mee worden getransporteerd. In al die jaren dat ik service aan deze instrumenten uitvoer, heb ik nog nooit problemen gezien met de motor, vertragingskast of de aandrijfband. In al die jaren nog nooit hoeven te vervangen, ondanks dat ze per dag tussen de 6 en 8 uur draaien  :o
De kracht is ruim voldoende, de rolas is amper met de hand tegen te houden.

Maar goed , beveiligen kan inderdaad geen kwaad. Ik denk dat ik er nog een solenoid pen inzet , die de brug blokkeerd als ie openstaat. Is een stalen pen die bewogen wordt door spanning op een spoel. Die worden gebruikt om de kap van een instrument te vergrendelen ter voorkoming van ongelukken met de naald in het systeem tijdens analyse van bloedbuizen.

En zo knutselen we weer lekker verder, de veelzijdigheid is het leuke aan onze hobby !

Groeten

Ferry

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #13 Gepost op: 21 September 2009, 22:48:24 »
Gaat lekker Ferry!

Kom binnenkort wel even buurten ;D

Gr. Remco.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #14 Gepost op: 23 September 2009, 07:41:05 »
Ik ben nieuwsgierig om de brug in werking te zien :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl