Google+
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station "Dronrijp" in Friesland. door klaas
Vandaag om 02:27:20
BNLS Baanbreker - Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30 door Milocomarty
Vandaag om 02:15:43
Where to get colors for NS Wagon? door Thowra
Vandaag om 01:36:44
Raadplaatje door Edde
Vandaag om 00:28:48
Bouw station Goch in schaal 1:45 door HJ
Vandaag om 00:21:03
SBB/BLS/RhB enz. Info door Miljoenenlijn
Vandaag om 00:14:24
schaal huisjes en verlichting door Menno
Vandaag om 00:08:59
Spoor 35mm door FritsT
Vandaag om 00:04:08
De 252 komt terug naar Nederland! door Thom
27 juli 2014, 23:46:51
Bakkie voor RailPro door Jojo
27 juli 2014, 23:38:53
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door Edsko Hekman
27 juli 2014, 23:20:56
Rookgenerator in een Roco NS 4903 door cjjansen123
27 juli 2014, 23:01:25
Roco ICK verlichting door ruudns
27 juli 2014, 22:31:46
BNLS forum modulebaan h0 spoor keerlus door Hendrik Jan
27 juli 2014, 22:21:43
Wat doet een NS 1600 in Nordhorn? door 1200blauw
27 juli 2014, 22:11:43
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Wijbe
27 juli 2014, 22:04:47
Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO) door SimonH
27 juli 2014, 21:49:53
Stadtstrecke in spoor 1 door Ronald Koerts
27 juli 2014, 21:47:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
27 juli 2014, 21:45:35
NS opleggerbus door Henk Boshuyzen
27 juli 2014, 20:58:03
Bouw van NS 3400, from scratch door dimo1_dimo1
27 juli 2014, 20:50:22
Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland door dimo1_dimo1
27 juli 2014, 20:49:58
Wie kan mij helpen met het opbrengen van droge afwrijfdecals op bufferbalk lok? door Gerke
27 juli 2014, 20:46:15
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en) in 2014 door Robert E
27 juli 2014, 20:41:23
Daheeme in H0e door Stedahult
27 juli 2014, 20:28:28
Steinwalder Bähnle door Basilicum
27 juli 2014, 20:21:02
Zwederbaan door nighttrain1
27 juli 2014, 19:49:49
Null am Dach Schaal 1:45 door Ronald Koerts
27 juli 2014, 19:23:06
fleischmann 7171 (schaal N), aantal mA? door Ronald Koerts
27 juli 2014, 19:16:19
"Curved Dogbone" - 300x180/300cm - Peco HO75 door RudyB
27 juli 2014, 18:55:47
Waar wordt in Duitsland aan gedacht als het om het Duitse sporwegnet gaat? door henk
27 juli 2014, 16:39:18
Heerwijk in H0 (Trambaan) door martijn v m
27 juli 2014, 16:19:47
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door OlivierV
27 juli 2014, 16:16:51
Spotten actieve 1200'den door 1200blauw
27 juli 2014, 15:43:31
Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan door Michel van den Hof
27 juli 2014, 15:27:33
Roco 1600 Husa led verlichting aanpassen door ruudns
27 juli 2014, 15:18:31
Stationsplein Baden Baden door Dion
27 juli 2014, 14:21:47
RAL kleur dak van Brawa 426 door Fred Peters
27 juli 2014, 14:21:14
Agenda van week 31 door Sobat Kras
27 juli 2014, 13:51:37
Decoder inbouwen, ontstoringsspoelen, klein vraagje door Paul Bender
27 juli 2014, 13:18:38
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Dion
27 juli 2014, 12:51:24
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
27 juli 2014, 12:38:41
Mardijk: halte aan grensbaanvak door Ronald Koerts
27 juli 2014, 12:12:50

advertentie
  

Auteur Topic: Energiewagen in model  (gelezen 35680 keer)

Chris

  • Team Mitropa/OntraXS!
  • Offline Offline
  • Berichten: 15099
    • Het Groterdam Project
Re:Energiewagen in model
« Reactie #135 Gepost op: 27 maart 2011, 22:47:57 »
Artitec staat op die beurs dacht ik :)


ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #136 Gepost op: 27 maart 2011, 23:28:35 »
Al jaren en jaren (y)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 3934
  • Tentoonstelling MEFA op 1/2.11.14
    • Gouda in H0
Re:Energiewagen in model
« Reactie #137 Gepost op: 28 maart 2011, 15:54:49 »
@Karst, ja weer boven water! gelukkig...

Misschien zal ik in Dortmund ook nog Ted's (als hij er is?) kitje overnemen als de prijs verder daalt naar de 10 € ;D

 
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #138 Gepost op: 28 maart 2011, 16:10:06 »
Wel duizend bommen en granaten, wat denkt zo'n Goudaase jongen wel niet ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jammer Fissy, ik doe hem net op de post naar een koper die er meer dan het dubbele (t.o.v. jou, nog niet gedane bod) voor over had. :D

Groeten en wellicht tot ziens in Dortmund, waar ik overigens alleen op vrijdag als bezoeker zal zijn.

Ted
 

Paul de Goede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1365
Re:Energiewagen in model
« Reactie #139 Gepost op: 28 maart 2011, 16:56:41 »
Een klein vraagje in naam van de klinknageltellers. Het is niet meer dan logisch dat Artitec een groentewagenonderstel gebruikt. Dat ligt tenslotte bij hen op de plank. Helemaal correct is het natuurlijk niet. Er hoort een S-SCHO of GS onderstel onder. Hoe heeft Artitec in deze fraaie kit de 3,5 mm verschil in radstand opgelost. Staan alleen de assen wat verder uit elkaar of is de bak van de energiewagen ook wat opgerekt?

mvg, Paul
If you love nature stay away from it!

Chris

  • Team Mitropa/OntraXS!
  • Offline Offline
  • Berichten: 15099
    • Het Groterdam Project
Re:Energiewagen in model
« Reactie #140 Gepost op: 28 maart 2011, 18:03:21 »
Paul, dat staat al in deze draad te lezen.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 3934
  • Tentoonstelling MEFA op 1/2.11.14
    • Gouda in H0
Re:Energiewagen in model
« Reactie #141 Gepost op: 28 maart 2011, 18:24:57 »
De Radstand kan je toch gewoon nog zelfs aanpassen als je wilt. Zo ingewikkeld zal het niet zijn...

[offtopic]

Jammer TED, zien wij elkaar sowieso niet, ik ben er op zaterdag. 25 € is al een leuke prijs, 10 € was slechts voor de lol  ;)

[ontopic]
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Paul de Goede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1365
Re:Energiewagen in model
« Reactie #142 Gepost op: 28 maart 2011, 19:48:02 »
Paul, dat staat al in deze draad te lezen.

Chris, nu zie ik het ook. Ik had er al naar gezocht voor mijn laatste posting, maar niet zorgvuldig genoeg. En een stukje inkorten is inderdaad niet de grootste moeite. De veerophanging is ook anders, maar daar zie je met deze overhangende bak waarschijnlijk niets van.

mvg, Paul
If you love nature stay away from it!

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #143 Gepost op: 28 maart 2011, 19:56:25 »
Een klein vraagje in naam van de klinknageltellers. Het is niet meer dan logisch dat Artitec een groentewagenonderstel gebruikt. Dat ligt tenslotte bij hen op de plank. Helemaal correct is het natuurlijk niet. Er hoort een S-SCHO of GS onderstel onder. Hoe heeft Artitec in deze fraaie kit de 3,5 mm verschil in radstand opgelost. Staan alleen de assen wat verder uit elkaar of is de bak van de energiewagen ook wat opgerekt?

mvg, Paul

Paul (en andere geïnteresseerden),

als tekenaar/voorbereider van de energiewagen kan ik je melden dat alle buitenmaten exact 1:87 zijn verkleind. De asafstand van het groentewagenonderstel is weliswaar groter (387 mm), de totale lengte over de buffers echter nauwelijks langer (90 mm) dan die van het werkelijke onderstel. Die 90 mm is weggewerkt doordat de wand van de energiewagen t.p.v. de aansluiting van de kopwanden op het onderstel dunner is uitgevoerd dan die van het groentewagenmodel. De kap steunt middels de blokken in het interieur op het onderstel terwijl die van de groentewagen het onderstel omklemt. Kortom de lengte over de buffers en de kap zijn op schaal, het gehele onderstel niet. Het meest zichtbare hiervan zijn de wielen en dus de asafstand. En die staan inderdaad zo'n 4,5 mm te ver uit elkaar. Een correct onderstel op schaal heb ik niet kunnen vinden. Bij de kitjes van Roy zat een ROCO-onderstel wat, staat mij bij, wel een correcte asafstand had. Die moest je echter verlengen om de correcte l.o.b te krijgen. Volgens zijn bouwaanwijzingen kwam die verlenging in het middel van het chassis; weg juiste asafstand. Het leven bestaat uit het maken van keuzes en wij hebben, inderdaad voor de hand liggend, gekozen voor de oplossing met het groentewagenonderstel. In betere oplossingen ben ik uiteraard altijd geïnteresseerd. (y)

Paul de Goede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1365
Re:Energiewagen in model
« Reactie #144 Gepost op: 28 maart 2011, 20:17:54 »
Ik vind het ook een heel verantwoorde en verdedigbare keuze hoor! Ondanks alle standaardisatie zoek je je soms nog een ongeluk bij het vinden van een juiste basis zoals een onderstel waarvan alle afstanden, veerbladen, aspotten en veerhanden correct zijn. Zonder de groentewagen was Artitec wellicht niet eens aan dit project begonnen.

Ik weet toevallig hoe het zit omdat ik met het idee heb rondgelopen om een Groentewagen in spoor 0 op te bouwen op basis van een Lima standaard ORE gesloten wagen. Al jaren leef ik in de veronderstelling dat ze allebei een asafstand van zes meter hebben omdat er qua lengte zo weinig verschil in de wagens zit. Zo leer je elke dag weer wat bij.

mvg, Paul
If you love nature stay away from it!

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #145 Gepost op: 03 april 2011, 10:42:05 »

... De deuren zijn van messing plaat geetst met meegeetste klink  8) Ze staan alleen wat krom. Goed op te lossen door ze met de bolle kant boven even met een zwaarvoorwerp vlak te rollen...



... redelijk ( voldoende ) vlak. Let Op !! er zijn linkse en rechtse deuren. !



... dan twee drupjes Olba, onder en boven het raam. Niet te veel !! anders loopt het er onder uit en heb je een nare lijmrand  :'( Door de bolling kun je eerst de onderkant vastdrukken en daarna de bovenkant. Automatisch worden de stijlen dan mooi strak !  (y)

Karst

Karst,

de reden dat de deuren uit messing zijn geetst en separaat aan te brengen zijn is dat zo het model eenvoudiger strakker te schilderen/spuiten is. De deuren liggen namelijk dieper en zo zijn zowel het grijs als het geel eenvoudiger ook in de sponningen aan te brengen. Je schildert/spuit de vlakke deuren separaat - fluitje van een cent toch - en plakt ze vervolgens op de door jouw beschreven wijze op het model. Zoals je al ergens schrijft "een kind kan de was doen". (Dat hoef ik thuis overigens ook niet zodat ik nu nog niet weet of ik zo'n model naar tevredenheid kan bouwen  ;D ;D ;D). Ik ken de bouwhandleiding niet (ik krijg een kant-en-klaar-model als die ooit af zijn), maar als bovenstaande montagewijze hierin niet duidelijk is aangegeven dan moet ik de heren van Artitec vragen dit te verbeteren. Laat dat dus nog even weten.

Ted

P.S. Jouw bouwsnelheid inschattende zou het overigens best eens zo kunnen wezen dat beide exemplaren - die van jou en je broer - nu al ergens hun rondjes draaien. Dan: foto's, het volk wil foto's  (y)

Karst Drenth

  • Vriend van BNLS
  • Offline Offline
  • Berichten: 7955
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Energiewagen in model
« Reactie #146 Gepost op: 03 april 2011, 13:45:11 »
Hoi Ted,

Hetgeen jij beschrijft staat idd wel in de handleiding :) Het valt niet echt op, maar het staat er ;)

Waarom ik het anders gedaan heb... ? Nou, da's om 3 redenen:

1) Los spuiten betekent exact uitrichten van van de gele band over zowel wand als deur, zodat je na montage van de deuren 1 strakke horizontale lijn krijgt.

2) Ik heb niet heel goede ervaring met superlijm op vers gelakte oppervlakken ( lijm lost lak op )

3) Mocht er wat teveel lijm uit de naden lopen, kun je dat eenvoudig met een wattenstaafje in aceton gedompeld snel wegpoetsen.

En... je overschat mijn snelheid ;) Het bouwen kan 'even' ( half uurtje hier, uurtje daar )  tussendoor. Voor het spuiten/afwerken heb ik graag b.v. een ochtend of middag beschikbaar ;)

Maar wanhoop niet, zodra ie in de lak staat, volgen de foto's :)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Vriend van BNLS
  • Offline Offline
  • Berichten: 7955
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Energiewagen in model
« Reactie #147 Gepost op: 03 april 2011, 14:00:35 »
Hoi,

Ik kreeg een vraag van frank002 om dit detail te laten zien.



... Frank, ik denk dat je de stuurstroomkoppeldoos bedoeld, die rechts naast de rechter buffer zit.  :-\

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8327
  • Bèèèh!
    • Volkswagentrein
Re:Energiewagen in model
« Reactie #148 Gepost op: 05 april 2011, 18:25:05 »

Uit Railmagazine 283

Nee Len, je hebt niet goed geluisterd: de 501-505 hadden gebogen en de 506 en 507 hadden rechte uitlaten... :-\

frank002

  • Vriend van BNLS
  • Offline Offline
  • Berichten: 217
  • * de eerste, dat er nog maar meer mogen volgen
Re:Energiewagen in model
« Reactie #149 Gepost op: 05 april 2011, 19:51:53 »
Dit stukje bedoel ik inderdaad. Dat het de stuurstroomkoppeldoos was wist ik niet. weer wat geleerd.
Bedankt voor de foto, kan ik ook weer verder.

Frank