Google+
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LSModels 2015 door sneek
Vandaag om 10:45:55
Trein Keizer Wilhelm II door zuylen
Vandaag om 10:44:20
Messing bouwen (voor beginners) in Spoor 0. door ronald1956
Vandaag om 10:33:37
Wissels samen schakelen of niet? door Eenerspoor
Vandaag om 10:32:00
Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland door g-j
Vandaag om 10:18:02
H0llandsBouwwerk in de maak... door Huibert
Vandaag om 10:16:27
Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m door Fedor
Vandaag om 10:14:31
Smalspoor locomotief op rollwagen die op een rollwagen staat door Gastheerg
Vandaag om 09:53:10
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Boekema
Vandaag om 09:52:34
Wateringbury Railway Station in OO door rvdb
Vandaag om 09:52:10
Diesel locs als stationaire generator? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 09:38:58
Baanbouw met ECoSbesturing, en aankleden begane grond. door Esufreak
Vandaag om 09:37:31
The Big Bull Rail Road door opa-bullcat
Vandaag om 09:36:55
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 09:28:35
De BNLS forumbaan: wie wil meedoen? door Edsko Hekman
Vandaag om 09:15:40
Vette voeding gebaseerd op de zware Floodland voeding door tuurtje
Vandaag om 09:10:17
Problemen met Roco z21 iPhone app (na laatse app update) door Jeronimos
Vandaag om 08:58:24
Suiker-/Silotrein in h0 door Peter Crossrail
Vandaag om 08:40:17
Nieuwe DAF van Artitec door Yeti
Vandaag om 08:37:47
Ermehuizen anno 1974 door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:34:25
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 03:04:51
Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk? door Bert van Gelder
21 november 2014, 23:55:15
Muurankers door Hugo Baart
21 november 2014, 23:52:16
Goederenloods Apeldoorn door hans nahon
21 november 2014, 23:40:53
BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt' door Hans van de Burgt
21 november 2014, 23:35:05
Resetten DR 4024 via ECoS1 door Karst Drenth
21 november 2014, 23:29:13
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en) in 2014 door Frontier
21 november 2014, 23:20:21
Bad Breijtenberg goes Digital door De Stoker
21 november 2014, 23:18:35
Aansluiten wissels op DR4018 door freekvo
21 november 2014, 23:16:44
Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle door KoenF.
21 november 2014, 23:14:07
Vreemd gedrag DR 80010 locomotive lighting door GerardvV
21 november 2014, 23:00:28
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door Edsko Hekman
21 november 2014, 22:34:31
Adorp Grens door Reinier Z.
21 november 2014, 21:53:46
Fleischmann 4010 T3 aandrijving door lokloods
21 november 2014, 21:38:05
BNLS-Module "Lenne-übung" door Wim1969
21 november 2014, 21:36:46
Vierheim Epoche III/IV H0 door 44
21 november 2014, 21:31:12
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
21 november 2014, 21:28:40
Roco h0, NS 1200 door Huibert
21 november 2014, 20:42:42
Groterdamse projecten door Chris
21 november 2014, 20:30:06
PIKO 2014 door jowi
21 november 2014, 20:26:36
Depot door Eric B
21 november 2014, 20:23:34
BNLS Baanbreker - Mara Harbor door Stedahult
21 november 2014, 20:03:29
TT-baan Heinenoord door Almar
21 november 2014, 19:58:18
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door 44
21 november 2014, 19:57:06
Anti slip bandjes door RICROO
21 november 2014, 19:45:50
Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO) door SimonH
21 november 2014, 19:28:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tijgernootje
21 november 2014, 19:17:37
Lokpilot v 2.0, welke transistor stuurt gele draad aan? door ernie115
21 november 2014, 19:17:19
Ein Betriebswerk door tijgernootje
21 november 2014, 19:07:03
BNLS Baanbreker - Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door grove den
21 november 2014, 18:52:26

advertentie
  

Auteur Topic: Energiewagen in model  (gelezen 36385 keer)

Chris

  • Team Mitropa/OntraXS!
  • Offline Offline
  • Berichten: 15401
    • Het Groterdam Project
Re:Energiewagen in model
« Reactie #135 Gepost op: 27 maart 2011, 22:47:57 »
Artitec staat op die beurs dacht ik :)


ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #136 Gepost op: 27 maart 2011, 23:28:35 »
Al jaren en jaren (y)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
  • Tentoonstelling MEFA op 1/2.11.14
    • Gouda in H0
Re:Energiewagen in model
« Reactie #137 Gepost op: 28 maart 2011, 15:54:49 »
@Karst, ja weer boven water! gelukkig...

Misschien zal ik in Dortmund ook nog Ted's (als hij er is?) kitje overnemen als de prijs verder daalt naar de 10 € ;D

 
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #138 Gepost op: 28 maart 2011, 16:10:06 »
Wel duizend bommen en granaten, wat denkt zo'n Goudaase jongen wel niet ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jammer Fissy, ik doe hem net op de post naar een koper die er meer dan het dubbele (t.o.v. jou, nog niet gedane bod) voor over had. :D

Groeten en wellicht tot ziens in Dortmund, waar ik overigens alleen op vrijdag als bezoeker zal zijn.

Ted
 

Paul de Goede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1365
Re:Energiewagen in model
« Reactie #139 Gepost op: 28 maart 2011, 16:56:41 »
Een klein vraagje in naam van de klinknageltellers. Het is niet meer dan logisch dat Artitec een groentewagenonderstel gebruikt. Dat ligt tenslotte bij hen op de plank. Helemaal correct is het natuurlijk niet. Er hoort een S-SCHO of GS onderstel onder. Hoe heeft Artitec in deze fraaie kit de 3,5 mm verschil in radstand opgelost. Staan alleen de assen wat verder uit elkaar of is de bak van de energiewagen ook wat opgerekt?

mvg, Paul
If you love nature stay away from it!

Chris

  • Team Mitropa/OntraXS!
  • Offline Offline
  • Berichten: 15401
    • Het Groterdam Project
Re:Energiewagen in model
« Reactie #140 Gepost op: 28 maart 2011, 18:03:21 »
Paul, dat staat al in deze draad te lezen.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
  • Tentoonstelling MEFA op 1/2.11.14
    • Gouda in H0
Re:Energiewagen in model
« Reactie #141 Gepost op: 28 maart 2011, 18:24:57 »
De Radstand kan je toch gewoon nog zelfs aanpassen als je wilt. Zo ingewikkeld zal het niet zijn...

[offtopic]

Jammer TED, zien wij elkaar sowieso niet, ik ben er op zaterdag. 25 € is al een leuke prijs, 10 € was slechts voor de lol  ;)

[ontopic]
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Paul de Goede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1365
Re:Energiewagen in model
« Reactie #142 Gepost op: 28 maart 2011, 19:48:02 »
Paul, dat staat al in deze draad te lezen.

Chris, nu zie ik het ook. Ik had er al naar gezocht voor mijn laatste posting, maar niet zorgvuldig genoeg. En een stukje inkorten is inderdaad niet de grootste moeite. De veerophanging is ook anders, maar daar zie je met deze overhangende bak waarschijnlijk niets van.

mvg, Paul
If you love nature stay away from it!

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #143 Gepost op: 28 maart 2011, 19:56:25 »
Een klein vraagje in naam van de klinknageltellers. Het is niet meer dan logisch dat Artitec een groentewagenonderstel gebruikt. Dat ligt tenslotte bij hen op de plank. Helemaal correct is het natuurlijk niet. Er hoort een S-SCHO of GS onderstel onder. Hoe heeft Artitec in deze fraaie kit de 3,5 mm verschil in radstand opgelost. Staan alleen de assen wat verder uit elkaar of is de bak van de energiewagen ook wat opgerekt?

mvg, Paul

Paul (en andere geïnteresseerden),

als tekenaar/voorbereider van de energiewagen kan ik je melden dat alle buitenmaten exact 1:87 zijn verkleind. De asafstand van het groentewagenonderstel is weliswaar groter (387 mm), de totale lengte over de buffers echter nauwelijks langer (90 mm) dan die van het werkelijke onderstel. Die 90 mm is weggewerkt doordat de wand van de energiewagen t.p.v. de aansluiting van de kopwanden op het onderstel dunner is uitgevoerd dan die van het groentewagenmodel. De kap steunt middels de blokken in het interieur op het onderstel terwijl die van de groentewagen het onderstel omklemt. Kortom de lengte over de buffers en de kap zijn op schaal, het gehele onderstel niet. Het meest zichtbare hiervan zijn de wielen en dus de asafstand. En die staan inderdaad zo'n 4,5 mm te ver uit elkaar. Een correct onderstel op schaal heb ik niet kunnen vinden. Bij de kitjes van Roy zat een ROCO-onderstel wat, staat mij bij, wel een correcte asafstand had. Die moest je echter verlengen om de correcte l.o.b te krijgen. Volgens zijn bouwaanwijzingen kwam die verlenging in het middel van het chassis; weg juiste asafstand. Het leven bestaat uit het maken van keuzes en wij hebben, inderdaad voor de hand liggend, gekozen voor de oplossing met het groentewagenonderstel. In betere oplossingen ben ik uiteraard altijd geïnteresseerd. (y)

Paul de Goede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1365
Re:Energiewagen in model
« Reactie #144 Gepost op: 28 maart 2011, 20:17:54 »
Ik vind het ook een heel verantwoorde en verdedigbare keuze hoor! Ondanks alle standaardisatie zoek je je soms nog een ongeluk bij het vinden van een juiste basis zoals een onderstel waarvan alle afstanden, veerbladen, aspotten en veerhanden correct zijn. Zonder de groentewagen was Artitec wellicht niet eens aan dit project begonnen.

Ik weet toevallig hoe het zit omdat ik met het idee heb rondgelopen om een Groentewagen in spoor 0 op te bouwen op basis van een Lima standaard ORE gesloten wagen. Al jaren leef ik in de veronderstelling dat ze allebei een asafstand van zes meter hebben omdat er qua lengte zo weinig verschil in de wagens zit. Zo leer je elke dag weer wat bij.

mvg, Paul
If you love nature stay away from it!

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #145 Gepost op: 03 april 2011, 10:42:05 »

... De deuren zijn van messing plaat geetst met meegeetste klink  8) Ze staan alleen wat krom. Goed op te lossen door ze met de bolle kant boven even met een zwaarvoorwerp vlak te rollen...



... redelijk ( voldoende ) vlak. Let Op !! er zijn linkse en rechtse deuren. !



... dan twee drupjes Olba, onder en boven het raam. Niet te veel !! anders loopt het er onder uit en heb je een nare lijmrand  :'( Door de bolling kun je eerst de onderkant vastdrukken en daarna de bovenkant. Automatisch worden de stijlen dan mooi strak !  (y)

Karst

Karst,

de reden dat de deuren uit messing zijn geetst en separaat aan te brengen zijn is dat zo het model eenvoudiger strakker te schilderen/spuiten is. De deuren liggen namelijk dieper en zo zijn zowel het grijs als het geel eenvoudiger ook in de sponningen aan te brengen. Je schildert/spuit de vlakke deuren separaat - fluitje van een cent toch - en plakt ze vervolgens op de door jouw beschreven wijze op het model. Zoals je al ergens schrijft "een kind kan de was doen". (Dat hoef ik thuis overigens ook niet zodat ik nu nog niet weet of ik zo'n model naar tevredenheid kan bouwen  ;D ;D ;D). Ik ken de bouwhandleiding niet (ik krijg een kant-en-klaar-model als die ooit af zijn), maar als bovenstaande montagewijze hierin niet duidelijk is aangegeven dan moet ik de heren van Artitec vragen dit te verbeteren. Laat dat dus nog even weten.

Ted

P.S. Jouw bouwsnelheid inschattende zou het overigens best eens zo kunnen wezen dat beide exemplaren - die van jou en je broer - nu al ergens hun rondjes draaien. Dan: foto's, het volk wil foto's  (y)

Karst Drenth

  • Vriend van BNLS
  • Offline Offline
  • Berichten: 8079
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Energiewagen in model
« Reactie #146 Gepost op: 03 april 2011, 13:45:11 »
Hoi Ted,

Hetgeen jij beschrijft staat idd wel in de handleiding :) Het valt niet echt op, maar het staat er ;)

Waarom ik het anders gedaan heb... ? Nou, da's om 3 redenen:

1) Los spuiten betekent exact uitrichten van van de gele band over zowel wand als deur, zodat je na montage van de deuren 1 strakke horizontale lijn krijgt.

2) Ik heb niet heel goede ervaring met superlijm op vers gelakte oppervlakken ( lijm lost lak op )

3) Mocht er wat teveel lijm uit de naden lopen, kun je dat eenvoudig met een wattenstaafje in aceton gedompeld snel wegpoetsen.

En... je overschat mijn snelheid ;) Het bouwen kan 'even' ( half uurtje hier, uurtje daar )  tussendoor. Voor het spuiten/afwerken heb ik graag b.v. een ochtend of middag beschikbaar ;)

Maar wanhoop niet, zodra ie in de lak staat, volgen de foto's :)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Vriend van BNLS
  • Offline Offline
  • Berichten: 8079
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Energiewagen in model
« Reactie #147 Gepost op: 03 april 2011, 14:00:35 »
Hoi,

Ik kreeg een vraag van frank002 om dit detail te laten zien.



... Frank, ik denk dat je de stuurstroomkoppeldoos bedoeld, die rechts naast de rechter buffer zit.  :-\

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8370
  • We zijn bezig...
Re:Energiewagen in model
« Reactie #148 Gepost op: 05 april 2011, 18:25:05 »

Uit Railmagazine 283

Nee Len, je hebt niet goed geluisterd: de 501-505 hadden gebogen en de 506 en 507 hadden rechte uitlaten... :-\

frank002

  • Vriend van BNLS
  • Offline Offline
  • Berichten: 220
  • * de eerste, dat er nog maar meer mogen volgen
Re:Energiewagen in model
« Reactie #149 Gepost op: 05 april 2011, 19:51:53 »
Dit stukje bedoel ik inderdaad. Dat het de stuurstroomkoppeldoos was wist ik niet. weer wat geleerd.
Bedankt voor de foto, kan ik ook weer verder.

Frank