Google+
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:14:29
Schaal en tijd door .Vincent
Vandaag om 08:08:22
Gezocht: 3D-tekenaars met ervaring. door ewoutdeleeuw
Vandaag om 07:50:59
Ontwikkelingen "IJzeren Rijn" door henk
Vandaag om 07:48:05
Null am Dach Schaal 1:45 door JaJo
Vandaag om 07:43:16
Boekplankbaan in TT door SimonH
Vandaag om 07:40:15
Sproeiwagen NS 178166 in h0 door klusser
Vandaag om 07:00:16
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door Calimero
Vandaag om 06:20:41
NS 8100 in 0 door Paul Bender
Vandaag om 01:47:17
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing door Milocomarty
Vandaag om 01:23:50
Fremo haven: KNZ Hengelo door Milocomarty
Vandaag om 01:08:10
28-02-2015 t/m 01-03-2015: Jubileumshow MSCV in Herwen door Hugo Baart
Vandaag om 00:25:03
knippervrije LED binnenverlichting door Klaas Zondervan
02 maart 2015, 23:43:56
NS TRAXX 186, welk van de 3 fabrikanten is het eerst? door Meppelspoor
02 maart 2015, 23:42:41
Wagons veroorzaken storing, wat zou oorzaak kunnen zijn? door .Vincent
02 maart 2015, 23:36:24
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
02 maart 2015, 23:27:53
Schaduwstation voor nieuwe baan door Michiel 80
02 maart 2015, 23:25:35
Project Gronarden door Sicco Jan
02 maart 2015, 23:06:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Johan de Bruin
02 maart 2015, 23:02:10
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
02 maart 2015, 22:54:13
Alpen Expressen in de periode 1997-1999, wat was de samenstelling? door Michael
02 maart 2015, 22:51:12
3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370 door Karst Drenth
02 maart 2015, 22:47:12
KelderRail stelt zich ook even voor.. door KoenF.
02 maart 2015, 22:44:02
Samenstellingen internationale treinen Nederland (twee helft jaren '90) door Michael
02 maart 2015, 22:41:25
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 maart 2015, 22:35:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
02 maart 2015, 22:29:33
Simpele detectie - reactie opstelling door Timo
02 maart 2015, 22:17:22
Modelbaan uitlichten m.b.v. WS2812 (Neopixel) leds en Arduino. door Timo
02 maart 2015, 22:14:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door ruudns
02 maart 2015, 22:03:00
Station Delft, Miniworld Rotterdam door tinus
02 maart 2015, 21:52:56
Liebherr LTM 1030-2.1 in 1:87 door Romar
02 maart 2015, 21:40:16
Modelbaan Leidschendam, Leidsbeek 1/87 HO door Rick1994
02 maart 2015, 21:28:00
ins Diemeltal.(N) door Gerhard Overweg
02 maart 2015, 21:23:38
BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0 door mijnspoor
02 maart 2015, 20:57:41
Principe discussie keerlusschakelingen door St00mboy
02 maart 2015, 20:38:34
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Paul Bender
02 maart 2015, 20:24:56
Spoorwoning nabij station Maarssen in h0 door tbrandsma
02 maart 2015, 20:05:14
01-05-2015 t/m 03-05-2015: Schmalspoor bij Pressnitztal door 4k
02 maart 2015, 19:47:00
Regeling voor bipolaire stappenmotor door Ajean
02 maart 2015, 19:41:27
Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland door tijgernootje
02 maart 2015, 19:24:59
Gezocht het lettertype van de oude NS stationsnaamborden door Peter Kleton
02 maart 2015, 19:10:17
Heinrichsheim am Dachboden door Henk & Rick
02 maart 2015, 19:01:21
Impressie Sint echt aan de Berg door henk-de-boer
02 maart 2015, 18:59:28
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door HansQ
02 maart 2015, 18:45:47
BNLS-Module L'Esimé door Hendrik Jan
02 maart 2015, 18:45:10
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
02 maart 2015, 18:38:55
Nieuwe TT-baan, Arduino aansturing door vt175
02 maart 2015, 17:54:45
Bruggen IG: draaibrugje door DE-II
02 maart 2015, 17:53:43
Led's voorschakelweerstand berekenen door freekvo
02 maart 2015, 17:50:29
Deelnemers OntraXS 2015 6, 7 en 8 Maart 2015 door Ronald Halma
02 maart 2015, 17:17:42

advertentie
  

Auteur Topic: Energiewagen in model  (gelezen 37198 keer)

Chris

  • Team Mitropa/OntraXS!
  • Offline Offline
  • Berichten: 15664
    • Het Groterdam Project
Re:Energiewagen in model
« Reactie #135 Gepost op: 27 maart 2011, 22:47:57 »
Artitec staat op die beurs dacht ik :)


ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #136 Gepost op: 27 maart 2011, 23:28:35 »
Al jaren en jaren (y)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4035
    • Gouda in H0
Re:Energiewagen in model
« Reactie #137 Gepost op: 28 maart 2011, 15:54:49 »
@Karst, ja weer boven water! gelukkig...

Misschien zal ik in Dortmund ook nog Ted's (als hij er is?) kitje overnemen als de prijs verder daalt naar de 10 € ;D

 
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #138 Gepost op: 28 maart 2011, 16:10:06 »
Wel duizend bommen en granaten, wat denkt zo'n Goudaase jongen wel niet ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jammer Fissy, ik doe hem net op de post naar een koper die er meer dan het dubbele (t.o.v. jou, nog niet gedane bod) voor over had. :D

Groeten en wellicht tot ziens in Dortmund, waar ik overigens alleen op vrijdag als bezoeker zal zijn.

Ted
 

Paul de Goede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1382
Re:Energiewagen in model
« Reactie #139 Gepost op: 28 maart 2011, 16:56:41 »
Een klein vraagje in naam van de klinknageltellers. Het is niet meer dan logisch dat Artitec een groentewagenonderstel gebruikt. Dat ligt tenslotte bij hen op de plank. Helemaal correct is het natuurlijk niet. Er hoort een S-SCHO of GS onderstel onder. Hoe heeft Artitec in deze fraaie kit de 3,5 mm verschil in radstand opgelost. Staan alleen de assen wat verder uit elkaar of is de bak van de energiewagen ook wat opgerekt?

mvg, Paul
If you love nature stay away from it!

Chris

  • Team Mitropa/OntraXS!
  • Offline Offline
  • Berichten: 15664
    • Het Groterdam Project
Re:Energiewagen in model
« Reactie #140 Gepost op: 28 maart 2011, 18:03:21 »
Paul, dat staat al in deze draad te lezen.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4035
    • Gouda in H0
Re:Energiewagen in model
« Reactie #141 Gepost op: 28 maart 2011, 18:24:57 »
De Radstand kan je toch gewoon nog zelfs aanpassen als je wilt. Zo ingewikkeld zal het niet zijn...

[offtopic]

Jammer TED, zien wij elkaar sowieso niet, ik ben er op zaterdag. 25 € is al een leuke prijs, 10 € was slechts voor de lol  ;)

[ontopic]
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Paul de Goede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1382
Re:Energiewagen in model
« Reactie #142 Gepost op: 28 maart 2011, 19:48:02 »
Paul, dat staat al in deze draad te lezen.

Chris, nu zie ik het ook. Ik had er al naar gezocht voor mijn laatste posting, maar niet zorgvuldig genoeg. En een stukje inkorten is inderdaad niet de grootste moeite. De veerophanging is ook anders, maar daar zie je met deze overhangende bak waarschijnlijk niets van.

mvg, Paul
If you love nature stay away from it!

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #143 Gepost op: 28 maart 2011, 19:56:25 »
Een klein vraagje in naam van de klinknageltellers. Het is niet meer dan logisch dat Artitec een groentewagenonderstel gebruikt. Dat ligt tenslotte bij hen op de plank. Helemaal correct is het natuurlijk niet. Er hoort een S-SCHO of GS onderstel onder. Hoe heeft Artitec in deze fraaie kit de 3,5 mm verschil in radstand opgelost. Staan alleen de assen wat verder uit elkaar of is de bak van de energiewagen ook wat opgerekt?

mvg, Paul

Paul (en andere geïnteresseerden),

als tekenaar/voorbereider van de energiewagen kan ik je melden dat alle buitenmaten exact 1:87 zijn verkleind. De asafstand van het groentewagenonderstel is weliswaar groter (387 mm), de totale lengte over de buffers echter nauwelijks langer (90 mm) dan die van het werkelijke onderstel. Die 90 mm is weggewerkt doordat de wand van de energiewagen t.p.v. de aansluiting van de kopwanden op het onderstel dunner is uitgevoerd dan die van het groentewagenmodel. De kap steunt middels de blokken in het interieur op het onderstel terwijl die van de groentewagen het onderstel omklemt. Kortom de lengte over de buffers en de kap zijn op schaal, het gehele onderstel niet. Het meest zichtbare hiervan zijn de wielen en dus de asafstand. En die staan inderdaad zo'n 4,5 mm te ver uit elkaar. Een correct onderstel op schaal heb ik niet kunnen vinden. Bij de kitjes van Roy zat een ROCO-onderstel wat, staat mij bij, wel een correcte asafstand had. Die moest je echter verlengen om de correcte l.o.b te krijgen. Volgens zijn bouwaanwijzingen kwam die verlenging in het middel van het chassis; weg juiste asafstand. Het leven bestaat uit het maken van keuzes en wij hebben, inderdaad voor de hand liggend, gekozen voor de oplossing met het groentewagenonderstel. In betere oplossingen ben ik uiteraard altijd geïnteresseerd. (y)

Paul de Goede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1382
Re:Energiewagen in model
« Reactie #144 Gepost op: 28 maart 2011, 20:17:54 »
Ik vind het ook een heel verantwoorde en verdedigbare keuze hoor! Ondanks alle standaardisatie zoek je je soms nog een ongeluk bij het vinden van een juiste basis zoals een onderstel waarvan alle afstanden, veerbladen, aspotten en veerhanden correct zijn. Zonder de groentewagen was Artitec wellicht niet eens aan dit project begonnen.

Ik weet toevallig hoe het zit omdat ik met het idee heb rondgelopen om een Groentewagen in spoor 0 op te bouwen op basis van een Lima standaard ORE gesloten wagen. Al jaren leef ik in de veronderstelling dat ze allebei een asafstand van zes meter hebben omdat er qua lengte zo weinig verschil in de wagens zit. Zo leer je elke dag weer wat bij.

mvg, Paul
If you love nature stay away from it!

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #145 Gepost op: 03 april 2011, 10:42:05 »

... De deuren zijn van messing plaat geetst met meegeetste klink  8) Ze staan alleen wat krom. Goed op te lossen door ze met de bolle kant boven even met een zwaarvoorwerp vlak te rollen...



... redelijk ( voldoende ) vlak. Let Op !! er zijn linkse en rechtse deuren. !



... dan twee drupjes Olba, onder en boven het raam. Niet te veel !! anders loopt het er onder uit en heb je een nare lijmrand  :'( Door de bolling kun je eerst de onderkant vastdrukken en daarna de bovenkant. Automatisch worden de stijlen dan mooi strak !  (y)

Karst

Karst,

de reden dat de deuren uit messing zijn geetst en separaat aan te brengen zijn is dat zo het model eenvoudiger strakker te schilderen/spuiten is. De deuren liggen namelijk dieper en zo zijn zowel het grijs als het geel eenvoudiger ook in de sponningen aan te brengen. Je schildert/spuit de vlakke deuren separaat - fluitje van een cent toch - en plakt ze vervolgens op de door jouw beschreven wijze op het model. Zoals je al ergens schrijft "een kind kan de was doen". (Dat hoef ik thuis overigens ook niet zodat ik nu nog niet weet of ik zo'n model naar tevredenheid kan bouwen  ;D ;D ;D). Ik ken de bouwhandleiding niet (ik krijg een kant-en-klaar-model als die ooit af zijn), maar als bovenstaande montagewijze hierin niet duidelijk is aangegeven dan moet ik de heren van Artitec vragen dit te verbeteren. Laat dat dus nog even weten.

Ted

P.S. Jouw bouwsnelheid inschattende zou het overigens best eens zo kunnen wezen dat beide exemplaren - die van jou en je broer - nu al ergens hun rondjes draaien. Dan: foto's, het volk wil foto's  (y)

Karst Drenth

  • Vriend van BNLS
  • Online Online
  • Berichten: 8276
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Energiewagen in model
« Reactie #146 Gepost op: 03 april 2011, 13:45:11 »
Hoi Ted,

Hetgeen jij beschrijft staat idd wel in de handleiding :) Het valt niet echt op, maar het staat er ;)

Waarom ik het anders gedaan heb... ? Nou, da's om 3 redenen:

1) Los spuiten betekent exact uitrichten van van de gele band over zowel wand als deur, zodat je na montage van de deuren 1 strakke horizontale lijn krijgt.

2) Ik heb niet heel goede ervaring met superlijm op vers gelakte oppervlakken ( lijm lost lak op )

3) Mocht er wat teveel lijm uit de naden lopen, kun je dat eenvoudig met een wattenstaafje in aceton gedompeld snel wegpoetsen.

En... je overschat mijn snelheid ;) Het bouwen kan 'even' ( half uurtje hier, uurtje daar )  tussendoor. Voor het spuiten/afwerken heb ik graag b.v. een ochtend of middag beschikbaar ;)

Maar wanhoop niet, zodra ie in de lak staat, volgen de foto's :)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Vriend van BNLS
  • Online Online
  • Berichten: 8276
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Energiewagen in model
« Reactie #147 Gepost op: 03 april 2011, 14:00:35 »
Hoi,

Ik kreeg een vraag van frank002 om dit detail te laten zien.



... Frank, ik denk dat je de stuurstroomkoppeldoos bedoeld, die rechts naast de rechter buffer zit.  :-\

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8399
  • Sint erger je niet...
Re:Energiewagen in model
« Reactie #148 Gepost op: 05 april 2011, 18:25:05 »

Uit Railmagazine 283

Nee Len, je hebt niet goed geluisterd: de 501-505 hadden gebogen en de 506 en 507 hadden rechte uitlaten... :-\
54* Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

frank002

  • Vriend van BNLS
  • Offline Offline
  • Berichten: 225
  • * de eerste, dat er nog maar meer mogen volgen
Re:Energiewagen in model
« Reactie #149 Gepost op: 05 april 2011, 19:51:53 »
Dit stukje bedoel ik inderdaad. Dat het de stuurstroomkoppeldoos was wist ik niet. weer wat geleerd.
Bedankt voor de foto, kan ik ook weer verder.

Frank