Google+
Doel:€250.00
Donaties:€9.00

Per saldo:€-241.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-09-2015
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Bart spruitje
Vandaag om 14:02:32
H0llandsBouwwerk: Het ’nieuwe’ voegen door HOllandsBouwwerk
Vandaag om 13:59:56
40 JAAR SPOOR IN BEELD - SPOORWEGFOTOGRAFIE - Barco den Ouden door Gérard Drost
Vandaag om 13:49:01
Midland Industriebaan met loskade in HO. door g-j
Vandaag om 13:40:04
Aflopende zaak bij GooVerModels (ook positief bedoeld) door Joran
Vandaag om 13:36:45
Printontwerp Weistra PWM-regelaar, hoe groot moet de print zijn? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:40
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door tuurtje
Vandaag om 13:09:10
Baanplan hulp gezocht, H0 5x1m + 0,4x1,6m door Calimero
Vandaag om 13:05:37
Rangeerder vermist door Hendrik Jan
Vandaag om 13:05:17
BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100 door Ivo tB
Vandaag om 13:03:52
H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm door Hendrik Jan
Vandaag om 12:54:35
Bramsburg door Patrick1975
Vandaag om 12:45:42
Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m) door Zwitserlaantje
Vandaag om 12:34:59
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door santerdam
Vandaag om 12:13:35
Vetschau 2.0 door VFR
Vandaag om 11:35:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 11:23:20
Dit zou toch een mooie museale toekomst kunnen hebben..... door Jeronimos
Vandaag om 11:17:53
Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder door NTeering
Vandaag om 11:10:09
Verbinden kabels tussen tafels door HeRo
Vandaag om 10:23:09
Baanbouw: De frisse start. door mass am see
Vandaag om 04:52:22
BNLS Baanbreker - Martin's geknoei met groen.. door Milocomarty
Vandaag om 02:14:42
Ongeval(len) op de Maasvlakte door rietdijk tt
Vandaag om 00:53:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
Vandaag om 00:31:05
DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0 door Ivo vS
31 augustus 2015, 23:44:05
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
31 augustus 2015, 23:36:55
Stremmingen op de Zeeuwse lijn door André82
31 augustus 2015, 23:21:13
Welke railsoort (2-rail systeem, HO) is het prettigst/gunstigst? door HansKarel
31 augustus 2015, 22:33:44
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
31 augustus 2015, 22:30:03
BNLS-Werkspoor - Stalen Dg door e_p
31 augustus 2015, 22:03:33
Nord West Express 1971 - welke WR en WL? door 1200blauw
31 augustus 2015, 21:20:40
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door 44
31 augustus 2015, 20:38:04
De stoomtram Alkmaar - Bergen aan zee door Leovardia
31 augustus 2015, 20:26:03
Baanbouw Nederlandse treinbaan door Jason
31 augustus 2015, 19:51:58
Treinverkeer in Schwarzburg door Ruud K
31 augustus 2015, 19:49:58
Treinendatabase door wimhoo
31 augustus 2015, 19:28:50
3D/RM: Station/Perron bankjes in 1:87 door Mitchell
31 augustus 2015, 19:18:29
Tramrails in de straat aanleggen? door JohoMapi
31 augustus 2015, 19:13:59
Spoordijk/Fotodijk door Joran
31 augustus 2015, 18:43:54
Onbekende stoomtramwagen door mpol
31 augustus 2015, 18:40:01
omC 9, replica van de SGB, voortgang door Paul Bender
31 augustus 2015, 18:34:05
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. door VFR
31 augustus 2015, 18:31:00
K-klasse Smit Havensleepboot door Eric B
31 augustus 2015, 18:27:59
De bouw van Schellenbach door martindomburg
31 augustus 2015, 18:26:36
Oost Europa-draadje door eemstede
31 augustus 2015, 18:18:04
Bouw RhB station Langwies in H0m 200x47cm door martijn v m
31 augustus 2015, 17:49:42
  

Auteur Topic: Energiewagen in model  (gelezen 40868 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 15848
  • You are betting on the wrong horse. (again)
    • Het Groterdam Project
Re:Energiewagen in model
« Reactie #135 Gepost op: 27 maart 2011, 22:47:57 »
Artitec staat op die beurs dacht ik :)


ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #136 Gepost op: 27 maart 2011, 23:28:35 »
Al jaren en jaren (y)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4039
    • Gouda in H0
Re:Energiewagen in model
« Reactie #137 Gepost op: 28 maart 2011, 15:54:49 »
@Karst, ja weer boven water! gelukkig...

Misschien zal ik in Dortmund ook nog Ted's (als hij er is?) kitje overnemen als de prijs verder daalt naar de 10 € ;D

 
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #138 Gepost op: 28 maart 2011, 16:10:06 »
Wel duizend bommen en granaten, wat denkt zo'n Goudaase jongen wel niet ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jammer Fissy, ik doe hem net op de post naar een koper die er meer dan het dubbele (t.o.v. jou, nog niet gedane bod) voor over had. :D

Groeten en wellicht tot ziens in Dortmund, waar ik overigens alleen op vrijdag als bezoeker zal zijn.

Ted
 

Paul de Goede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
Re:Energiewagen in model
« Reactie #139 Gepost op: 28 maart 2011, 16:56:41 »
Een klein vraagje in naam van de klinknageltellers. Het is niet meer dan logisch dat Artitec een groentewagenonderstel gebruikt. Dat ligt tenslotte bij hen op de plank. Helemaal correct is het natuurlijk niet. Er hoort een S-SCHO of GS onderstel onder. Hoe heeft Artitec in deze fraaie kit de 3,5 mm verschil in radstand opgelost. Staan alleen de assen wat verder uit elkaar of is de bak van de energiewagen ook wat opgerekt?

mvg, Paul
If you love nature stay away from it!

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 15848
  • You are betting on the wrong horse. (again)
    • Het Groterdam Project
Re:Energiewagen in model
« Reactie #140 Gepost op: 28 maart 2011, 18:03:21 »
Paul, dat staat al in deze draad te lezen.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4039
    • Gouda in H0
Re:Energiewagen in model
« Reactie #141 Gepost op: 28 maart 2011, 18:24:57 »
De Radstand kan je toch gewoon nog zelfs aanpassen als je wilt. Zo ingewikkeld zal het niet zijn...

[offtopic]

Jammer TED, zien wij elkaar sowieso niet, ik ben er op zaterdag. 25 € is al een leuke prijs, 10 € was slechts voor de lol  ;)

[ontopic]
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Paul de Goede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
Re:Energiewagen in model
« Reactie #142 Gepost op: 28 maart 2011, 19:48:02 »
Paul, dat staat al in deze draad te lezen.

Chris, nu zie ik het ook. Ik had er al naar gezocht voor mijn laatste posting, maar niet zorgvuldig genoeg. En een stukje inkorten is inderdaad niet de grootste moeite. De veerophanging is ook anders, maar daar zie je met deze overhangende bak waarschijnlijk niets van.

mvg, Paul
If you love nature stay away from it!

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #143 Gepost op: 28 maart 2011, 19:56:25 »
Een klein vraagje in naam van de klinknageltellers. Het is niet meer dan logisch dat Artitec een groentewagenonderstel gebruikt. Dat ligt tenslotte bij hen op de plank. Helemaal correct is het natuurlijk niet. Er hoort een S-SCHO of GS onderstel onder. Hoe heeft Artitec in deze fraaie kit de 3,5 mm verschil in radstand opgelost. Staan alleen de assen wat verder uit elkaar of is de bak van de energiewagen ook wat opgerekt?

mvg, Paul

Paul (en andere geïnteresseerden),

als tekenaar/voorbereider van de energiewagen kan ik je melden dat alle buitenmaten exact 1:87 zijn verkleind. De asafstand van het groentewagenonderstel is weliswaar groter (387 mm), de totale lengte over de buffers echter nauwelijks langer (90 mm) dan die van het werkelijke onderstel. Die 90 mm is weggewerkt doordat de wand van de energiewagen t.p.v. de aansluiting van de kopwanden op het onderstel dunner is uitgevoerd dan die van het groentewagenmodel. De kap steunt middels de blokken in het interieur op het onderstel terwijl die van de groentewagen het onderstel omklemt. Kortom de lengte over de buffers en de kap zijn op schaal, het gehele onderstel niet. Het meest zichtbare hiervan zijn de wielen en dus de asafstand. En die staan inderdaad zo'n 4,5 mm te ver uit elkaar. Een correct onderstel op schaal heb ik niet kunnen vinden. Bij de kitjes van Roy zat een ROCO-onderstel wat, staat mij bij, wel een correcte asafstand had. Die moest je echter verlengen om de correcte l.o.b te krijgen. Volgens zijn bouwaanwijzingen kwam die verlenging in het middel van het chassis; weg juiste asafstand. Het leven bestaat uit het maken van keuzes en wij hebben, inderdaad voor de hand liggend, gekozen voor de oplossing met het groentewagenonderstel. In betere oplossingen ben ik uiteraard altijd geïnteresseerd. (y)

Paul de Goede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
Re:Energiewagen in model
« Reactie #144 Gepost op: 28 maart 2011, 20:17:54 »
Ik vind het ook een heel verantwoorde en verdedigbare keuze hoor! Ondanks alle standaardisatie zoek je je soms nog een ongeluk bij het vinden van een juiste basis zoals een onderstel waarvan alle afstanden, veerbladen, aspotten en veerhanden correct zijn. Zonder de groentewagen was Artitec wellicht niet eens aan dit project begonnen.

Ik weet toevallig hoe het zit omdat ik met het idee heb rondgelopen om een Groentewagen in spoor 0 op te bouwen op basis van een Lima standaard ORE gesloten wagen. Al jaren leef ik in de veronderstelling dat ze allebei een asafstand van zes meter hebben omdat er qua lengte zo weinig verschil in de wagens zit. Zo leer je elke dag weer wat bij.

mvg, Paul
If you love nature stay away from it!

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #145 Gepost op: 03 april 2011, 10:42:05 »

... De deuren zijn van messing plaat geetst met meegeetste klink  8) Ze staan alleen wat krom. Goed op te lossen door ze met de bolle kant boven even met een zwaarvoorwerp vlak te rollen...



... redelijk ( voldoende ) vlak. Let Op !! er zijn linkse en rechtse deuren. !



... dan twee drupjes Olba, onder en boven het raam. Niet te veel !! anders loopt het er onder uit en heb je een nare lijmrand  :'( Door de bolling kun je eerst de onderkant vastdrukken en daarna de bovenkant. Automatisch worden de stijlen dan mooi strak !  (y)

Karst

Karst,

de reden dat de deuren uit messing zijn geetst en separaat aan te brengen zijn is dat zo het model eenvoudiger strakker te schilderen/spuiten is. De deuren liggen namelijk dieper en zo zijn zowel het grijs als het geel eenvoudiger ook in de sponningen aan te brengen. Je schildert/spuit de vlakke deuren separaat - fluitje van een cent toch - en plakt ze vervolgens op de door jouw beschreven wijze op het model. Zoals je al ergens schrijft "een kind kan de was doen". (Dat hoef ik thuis overigens ook niet zodat ik nu nog niet weet of ik zo'n model naar tevredenheid kan bouwen  ;D ;D ;D). Ik ken de bouwhandleiding niet (ik krijg een kant-en-klaar-model als die ooit af zijn), maar als bovenstaande montagewijze hierin niet duidelijk is aangegeven dan moet ik de heren van Artitec vragen dit te verbeteren. Laat dat dus nog even weten.

Ted

P.S. Jouw bouwsnelheid inschattende zou het overigens best eens zo kunnen wezen dat beide exemplaren - die van jou en je broer - nu al ergens hun rondjes draaien. Dan: foto's, het volk wil foto's  (y)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 8440
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Energiewagen in model
« Reactie #146 Gepost op: 03 april 2011, 13:45:11 »
Hoi Ted,

Hetgeen jij beschrijft staat idd wel in de handleiding :) Het valt niet echt op, maar het staat er ;)

Waarom ik het anders gedaan heb... ? Nou, da's om 3 redenen:

1) Los spuiten betekent exact uitrichten van van de gele band over zowel wand als deur, zodat je na montage van de deuren 1 strakke horizontale lijn krijgt.

2) Ik heb niet heel goede ervaring met superlijm op vers gelakte oppervlakken ( lijm lost lak op )

3) Mocht er wat teveel lijm uit de naden lopen, kun je dat eenvoudig met een wattenstaafje in aceton gedompeld snel wegpoetsen.

En... je overschat mijn snelheid ;) Het bouwen kan 'even' ( half uurtje hier, uurtje daar )  tussendoor. Voor het spuiten/afwerken heb ik graag b.v. een ochtend of middag beschikbaar ;)

Maar wanhoop niet, zodra ie in de lak staat, volgen de foto's :)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 8440
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Energiewagen in model
« Reactie #147 Gepost op: 03 april 2011, 14:00:35 »
Hoi,

Ik kreeg een vraag van frank002 om dit detail te laten zien.



... Frank, ik denk dat je de stuurstroomkoppeldoos bedoeld, die rechts naast de rechter buffer zit.  :-\

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8418
  • We willen à la carte, geen buffet...
Re:Energiewagen in model
« Reactie #148 Gepost op: 05 april 2011, 18:25:05 »

Uit Railmagazine 283

Nee Len, je hebt niet goed geluisterd: de 501-505 hadden gebogen en de 506 en 507 hadden rechte uitlaten... :-\
55* Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • * de eerste, dat er nog maar meer mogen volgen
Re:Energiewagen in model
« Reactie #149 Gepost op: 05 april 2011, 19:51:53 »
Dit stukje bedoel ik inderdaad. Dat het de stuurstroomkoppeldoos was wist ik niet. weer wat geleerd.
Bedankt voor de foto, kan ik ook weer verder.

Frank