Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VAM65
Vandaag om 19:16:33
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
Vandaag om 19:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 19:02:01
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
Vandaag om 19:00:15
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door spock
Vandaag om 18:57:50
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
Vandaag om 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:28:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 18:25:04
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
Vandaag om 17:09:57
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 16:32:36
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 16:30:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Noud
Vandaag om 16:12:33
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
Vandaag om 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
Vandaag om 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 14:54:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 14:37:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 14:01:00
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:15:32
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:58:54
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 10:33:37
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
12 June 2025, 23:15:38
Alternatief gezocht voor Roco motoren door hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
  

Auteur Topic: Kevertransport 1955 onder dekkleden  (gelezen 10353 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Kevertransport 1955 onder dekkleden
« Gepost op: 21 June 2009, 23:40:21 »
Een oude Bellingrodt-kleurenfoto uit 1955 gaf de inspiratie. Volkswagen Kevers ('brilletjes') werden verladen op Off52-autotransportwagens van de DB.

De auto's op de bovenverdieping van de eerste wagens van de trein waren afgedekt met dekkleden, voorzien van een VW-logo.  Dit om inbranden van roet etc. van de trekkende stoomloc op de nieuwe auto's te voorkomen.

Op internet werd het passende logo gevonden. Dit werd bewerkt op de PC en vervolgens geprint met een inktjetprinter op servetten uit de plaatselijke horeca.
Na 3 dagen in- en in te laten drogen (de inkt moet bij de volgende behandeling niet uitlopen!) de doekjes op maat knippen en insmeren met verdunde houtlijm, vervolgens verdunde grijze verf over de kleden en een drybrushing met witte verf op een nagenoeg droog penseeltje.
Garen om de kleden als bindtouw, auto's op de wagen en weer is een leuke belading ontstaan.

Hier het resultaat:





groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Kevertransport 1955 onder dekkleden
« Reactie #1 Gepost op: 21 June 2009, 23:53:01 »
Prachtig gedaan Wim, om het helemaal af te maken zou je eigenlijk de wagons nog wat viezer mogen maken  ;D

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Spiky

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
    • Spoorh0
Re:Kevertransport 1955 onder dekkleden
« Reactie #2 Gepost op: 22 June 2009, 00:02:18 »
Heb je die servetten gewoon in de printer gestopt?  ???
Verder wel weg mooi geworden  (y)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8967
  • Hengelooo 1:160
Re:Kevertransport 1955 onder dekkleden
« Reactie #3 Gepost op: 22 June 2009, 07:23:28 »
Heel bijzonder, en fraai gedaan ook!

Wat ik ook bijzonder vind: de middelste VW op twee wagens tegelijk. Kan deze opstelling probleemloos door bogen en wissels?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1278
Re:Kevertransport 1955 onder dekkleden
« Reactie #4 Gepost op: 22 June 2009, 09:57:39 »
Heel fraai gedaan Wim, dat verdient beslist navolging.

Maar die servetten van de plaatselijke horeca, waren dat gewone witte servetten?
Zijn ze door de houtlijm dan enigszins transparant geworden?

Gerard

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Kevertransport 1955 onder dekkleden
« Reactie #5 Gepost op: 22 June 2009, 10:06:49 »
Hey Sneek.

Mooi gedaan. Verdien zeker een pluim. En zo heb je weer wat wat een ander niet heeft.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Dave81

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • Curaçao ->zucht<-
Re:Kevertransport 1955 onder dekkleden
« Reactie #6 Gepost op: 22 June 2009, 10:42:19 »
 (y)
Ben gek op Kevertjes!

MVG Dave
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re:Kevertransport 1955 onder dekkleden
« Reactie #7 Gepost op: 22 June 2009, 11:11:12 »
Prachtig gedaan, een vondst met die servetten! Ik ga ook maar eens zoiets maken, maar dan in schaal 0 en beladen met 2CV's en Dyanes (daar heb ik weer iets mee). Jaartal gaat dan ook wat verschuiven naar ongeveer 1970. Tenslotte wordt de autotransporter dan Belgisch (De Benelux kreeg eendjes geproduceerd in Vorst bij Brussel).

Maar verder exact hetzelfde  ;D

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Kevertransport 1955 onder dekkleden
« Reactie #8 Gepost op: 22 June 2009, 12:42:03 »
de servetten mogen niet zijn voorzien van randjes en andere motiefjes.
Ik heb ze op A4 geknipt, vervolgens met afplaktape op een stevig vel A4 geplakt en die hele handel in de printer geduwd.
Zowel printer als servetten hebben die actie goed doorstaan  ;D. Ik zou het eerst even met een laserprinter ten kantore proberen, maar dat was geen succes, ik kom nu nog servetpluisjes tegen...

Door de houtlijm worden ze idd doorzichtig maar je kunt er met pincet en tandenstokertje dan wel gemakkelijk vormen en plooien in maken. Daarbij wel omzichtig te werk gaan, want het materiaal is dan flinterdun.

We willen natuurlijk de karakteristieke vorm van de auto ook onder het dekkleed duidelijk naar voren laten komen!

Door de droging van de lijm wordt het 'dekkleed' stevig (soort papier machee methode), waarna het te verven of te spuiten is. Daarbij eerst verdund zwart in de vouwen laten lopen (dieptewerking), dan de basiskleur voor het kleed aanbrengen en vervolgens de plooien accentueren door drybrushing met witte verf, dat brengt 'leven in het kleed'.

Overigens ga ik de andere 150 Kevers op de trein niet bekleden, alleen de eerste wagen had last van neerslaande rook en vonkjes uit de stoomloc.
Op een platte wagen komen nog 2 VW- T1-busjes onder kleed volgens hetzelfde principe.

Voor kleine kleden zonder opdruk kun je ook papieren zakdoekjes gebruiken, ik heb daar een aantal houtwagens van voorzien. Zal daar vanavond een paar plaatjes van uploaden.

groeten,
Wim
« Laatst bewerkt op: 22 June 2009, 12:48:26 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Kevertransport 1955 onder dekkleden
« Reactie #9 Gepost op: 22 June 2009, 12:47:30 »
Heel bijzonder, en fraai gedaan ook!

Wat ik ook bijzonder vind: de middelste VW op twee wagens tegelijk. Kan deze opstelling probleemloos door bogen en wissels?

Als je 'm maar beweegbaar houdt. Dat wil zeggen een stukje verenstaal rechtstandig onder de voorzijde van de auto monteren, gaatje boren in de 'voorste' Offs52 en daarin het verenstaal steken. De auto kan zo om een verticale as bewegen waarbij de achterwielen op 'wagen 2' enigzins uitzwenken in bogen en wissels. Gaat perfect. Roco heeft dit op zijn drieassige  autotransporter (jou niet onbekend zag ik in een ander draadje  ;) )gedaan met plastic pennetjes.

Er konden tenslotte 5 kleine auto's achterelkaar staan op dergelijke autowagens.
Succes!

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re:Kevertransport 1955 onder dekkleden
« Reactie #10 Gepost op: 22 June 2009, 13:10:51 »
De hierboven omschreven methode met het servetje is niet nieuw. Jaren geleden gebruikte ik deze methode al om een asfalt dak te immiteren. Daken in smeren met houtlijm. servet er in drukken en na drogen het overtollige papier verwijderen. Hierna met sterk verdunde verf op kleur brengen. zie ook veevervoer op www.sleutelspoor.nl







SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Kevertransport 1955 onder dekkleden
« Reactie #11 Gepost op: 22 June 2009, 14:41:10 »
Ik heb ook niet gezegd dat de methode nieuw is hoor. Lijstlid Noppie maakt zo al jaren fraaie wagendaken.

De aanpak betreffende dekkleden vindt je hier: http://www.heckmann-modellbahn.de/

onder "Publikationen"

succes,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Kevertransport 1955 onder dekkleden
« Reactie #12 Gepost op: 22 June 2009, 17:59:12 »
Wat voor Kevers heb je gebruikt die onder de kleden zitten? Eenvoudigere modellen?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Kevertransport 1955 onder dekkleden
« Reactie #13 Gepost op: 22 June 2009, 18:09:13 »


iets offtopic, maar waar heb je deze wagen vandaan? zelfbouw?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Kevertransport 1955 onder dekkleden
« Reactie #14 Gepost op: 22 June 2009, 18:40:05 »
De voorbeeldfoto uit 1955 die als inspiratie diende, genomen in '55 door Carl Bellingrodt:




Ook op houtlading zijn dekkleden toepasbaar. In dit geval bestaat het basismateriaal uit simpele papieren zakdoekjes (ongebruikt dat wel...):







Dekkleden
De dekkleden kunnen worden gemaakt van papieren zakdoekjes of servetten. Welke van deze materialen u ook kiest, denk er om dat het papier effen is en niet voorzien van ingedrukte motiefjes etc. Servetten doen het goed als er een logo op  het kleed moet worden gedrukt. Dan een servet op maat knippen en opplakken op een stevig vel A4. Alleen aan de randen een stuk plakband en dan kunt u het op schaal gebrachte gewenste motief opdrukken in een geschikte inktjetprinter. Enige voorzichtigheid daarbij is uiteraard wel geboden willen printer en servet de aktie overleven.
Hebben we geen opdruk nodig op ons dekkleed, dan volstaat een dubbellaags papieren zakdoekje.

Het doekje/servet wordt vervolgens op maat geknipt. Elke maat is goed, dit is geheel afhankelijk van de te bedekken lading.

Kliederen maar!
Vervolgens het doekje insmeren met verdunde houtlijm (2 delen water op 1 deel houtlijm) en het doekje voorzichtig drapperen over de lading. Het doekje is nu heel dun en kwetsbaar, in deze fase dus omzichtig te werk gaan. Met pincet en tandenstoker kunnen nog wat plooien en vouwen in het concept-dekkleed worden aangebracht, waarna het geheel een dag goed moet doordrogen.

Kleuren
Na droging is het kleed hard geworden, vergelijkbaar met de papier-machée methode. Nu kan het dekkleed met verdunde zwarte verf worden bestreken om straks diepte in de plooien weer te geven.
Als de zwarte laag droog is kan de basiskleur voor het dekkleed worden opgebracht, ook nu weer met verdunde verf. Als laatste een drybrushing met een nagenoeg droge kwast waarvan witte verf is afgeveegd. Hiermee wordt het relief in het kleed nog eens geaccentueerd.

Borgringen en touwen
Het begint er nu al op te lijken. Als laatste moet het kleed nog geborgd worden met touwen. Om die touwen te kunnen bevestigen worden aan de onderzijden van het kleed ringen aangebracht. Prik daartoe met een naald of een zeer dun boortje op regelmatige afstand gaatjes in de onderrand van het kleed. Zet deze gaatjes zilverkleurig aan en voilá de ringen zijn gemaakt.
Door die ringen kan dun garen worden gestoken. Na fixatie met secondenlijm kunnen deze touwen aan de wagen worden vastgezet. Uw lading staat zo helemaal vast en veilig en kan op reis!


groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie