Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door Ronald Halma
Vandaag om 14:18:05
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:17:30
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 14:13:56
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 13:51:47
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 13:25:32
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:11:30
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Edwin2121992
Vandaag om 12:52:49
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 12:45:56
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 12:40:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 11:26:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 11:02:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 10:50:39
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 10:26:09
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Martijn193
Vandaag om 08:46:32
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 08:34:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
  

Auteur Topic: Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland  (gelezen 32513 keer)

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Gepost op: 03 April 2009, 13:36:21 »
hoi,
ik wil graag een duitse stoomloc laten rijden als museum loc. nu weet ik dat de SSN een BR 01 en BR 23 heeft.
maar welke stoomloks kwamen er vroeger in nederland?
BvD
Johan

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2009, 14:21:53 »
hallo Johan,

Als je een museumloc wil inzetten, kijk eens bij de VSM, traject Dieren - Apeldoorn. Deze hebben een collectie stoomlocs, BR23, BR44, BR50, BR80 en een pool TKP23

website: http://www.stoomtrein.org en dan onder materieel

groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Aspelix

  • Gast
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2009, 14:33:27 »
In mijn MULO-tijd (1962-1967) kruiste ik de spoorlijn Nijmegen - Kleve, waarop de BR 23 en 24 reden en de Schienenbus met aanhanger.

Groet, Ruurd

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3047
    • Zwetdorf in model
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2009, 14:35:24 »
Hallo,

vroeger (voor mijn tijd) kwamen er zelfs in Hoek van Holland stoomloc's uit Duitseland voor de internationale treinen.
Het gaat veelvuldig dan over de grotere stomers zoals de BR01, jammergenoeg heb ik hier geen foto's van. Weet dit van m'n vader die opgegroeid is tegenover de toenmalige draaischijf van Hoek van Holland.

Groeten,

Christoph

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3095
    • Mijn Flickr pagina
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 03 April 2009, 14:41:17 »
Die waren dan wel een heel eind uit koers.
In de normale dienst kwamen ze denk ik niet verder dan
Arnhem/Hengelo/Venlo.

gr Ed.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 03 April 2009, 14:45:03 »
Volgens mij heeft de SSN ook de Br 65.

Daar is in model nog geen sound van. Aangezien er in Duitsland geen 65 meer in bedrijf is, overweegt men bij Esu naar Nederland te komen om het geluid ervan te registreren voor een sounddecoder.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5474
  • Modelspoor is emotie...
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 03 April 2009, 14:54:10 »
@ Johan: Om te reageren op je vraag: er kwamen locs van o.a. de baureihe 23, 01 en 03 naar Arnhem (de laatste met korte tender ivm de afmeting van dedraaischij f in Arnhem Geoderenlocs van serie 41 en 44 kwamen oa. via Oldenzaal de grens over. In Nijmegen kwamen ook BR 78 machines. De BR 65 en de 01.10, nu bij de SSN, zijn in vroeger dagen hoegenaamd nooit in NL geweest
Tbinnebarretije…

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 03 April 2009, 15:11:36 »
Vergeet ook de schare aan 52ers en 52.80(reko)ers bij de museum lijnen niet.

Sander
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 03 April 2009, 15:43:55 »
En de Br 38 meen ik. Net zo imposant om te zien als de Br 78 trouwens.

Jeroen
We're all riders on this train.

Aspelix

  • Gast
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #9 Gepost op: 03 April 2009, 15:45:43 »
En de Br 38 meen ik. Net zo imposant om te zien als de Br 78 trouwens.

Jeroen

De 38 heeft zelfs nog onder een NS-nummer gereden....
Dat is de uitvoering geweest met 2 dommen met daartussen een vierkante kast.

Groet, Ruurd

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 03 April 2009, 15:49:44 »
Aan het einde van WW2 waren er nog een groot aantal loks van de oosterburen in Nederland. Te denken valt inderdaad BR38 maar ok BR55 en 57, en volgens mij ook de BR94. Er zijn foto`s van en die staan weer in het boekje stoomlokmotieven in Nederland. Ik heb het boekje nu even niet bij de hand, maar zal er in kijken voor de juiste BR`s.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 03 April 2009, 16:28:59 »
kijk ook ff op www.nmld.nl kun je.per museum zien welke duise loc's er zijn

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5428
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #12 Gepost op: 03 April 2009, 16:41:59 »
Hallo,

vroeger (voor mijn tijd) kwamen er zelfs in Hoek van Holland stoomloc's uit Duitseland voor de internationale treinen.
Het gaat veelvuldig dan over de grotere stomers zoals de BR01, jammergenoeg heb ik hier geen foto's van. Weet dit van m'n vader die opgegroeid is tegenover de toenmalige draaischijf van Hoek van Holland.

Groeten,

Christoph

Daar ben ik niet zo zeker van. Jammer, dat je er geen foto's van hebt, Christoph. In Nederland waren er bijna geen draaischijven, die groot genoeg waren voor een moderne Duitse sneltreinlok. En dan nog iets: Nu rijden veel loks dwars door heel Europa heen. Vroeger was dat niet zo. Loc's van maatschappij X reden maar beperkt op trajecten van maatschappij Y. Ik schrijf nu niet over de oorlogstijd. Toen reed alles door elkaar heen.

Er zijn wel speciale ritten bekend. Zo maakte een Br. 183, Badische IVh, eind jaren zestig of begin jaren zeventig een rondrit door Nederland. Liliput heeft deze loc in het assortiment (gehad): artikelnummer 104011.

Vlak na de tweede wereldoorlog zijn er inderdaad een aantal Duitse locomotieven op Nederlands grondgebied achter gebleven. Deze zijn in 1947 allemaal teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaar. Het NS-personeel was over het algemeen niet positief over de Duitse stomers.
Het gaat om deze locomotieven:
3851-3855 (DRG Br.3810, Pruisische P8)
4051          (DRG Br. 172, Pruisische S102)
4101-4149 (DRG Br. 5525, Pruisische G81)
4201-4211 (DRG Br. 5516, Pruisische G71 en 2)
4651-4679 (DRG Br. 561, Pruisische G81 met loopwiel)
4751          (DRG Br. 562, Pruisische G82)
4801-4824 (DRG Br. 5710, Pruisische G10)
4901-4906 (DRG Br. 50)
5901-5910 (DRG Br. 740, Pruisische T11)
5951          (DRG Br. 743, Pruisische T12)
6401          (DRG Br. 86)
7501          (DRG Br. 9116, Pruisische T93)
9001          (DRG Br. 9210, Badische Xb)
9601-9602 (DRG Br. 945, Pruisische T16)

bron: "Onze Stoomlocomotieven in woord en beeld" van schrijver H. Waldorp.
Zo ben ik je net voor, Noppie.  ;)


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 03 April 2009, 22:51:47 door Basilicum »

Lokpaint

  • Gast
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 03 April 2009, 18:14:13 »

De BR 65 en de 01.10, nu bij de SSN, zijn in vroeger dagen hoegenaamd nooit in NL geweest


De 01.10 heeft wel ooit eens een afscheidsrit gereden in nederland, met de beëindiging van de stoomtractie in duitsland.

Dit heb ik als klein jongetje mogen aanschouwen in Reuver ;D

Ik moet ook het kranteknipsel van toen nog ergens hebben.

Bart

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2907
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #14 Gepost op: 03 April 2009, 19:18:19 »
Om het Nijmegen-Kleve verhaal even aan te vullen, in de special over die lijn staan foto's van de Br17 in de jaren 30 in Nijmegen. Br38 kwam er ook, in de jaren 30 regelmatig, na de oorlog maar af en toe. Br03 van Bw Mönchengladbach kwamen begin jaren 60 in Nijmegen. De Br56 kwam af en toe in Nijmegen en op 3-8-1962 zelf in de reizigersdienst. 23er en 24er waren al genoemd, die kwamen er na de oorlog veel, alle nifo komt dus uit de special Nijmegen-Kleve.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"