Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen rijtuigen van NS door Rob Ellerman
Vandaag om 20:31:50
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 20:13:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:08:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:02:27
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:46:43
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
  

Auteur Topic: NS houten rijtuigen B6101-6103/AB6009-6012  (gelezen 18123 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS houten rijtuigen B6101-6103/AB6009-6012
« Reactie #15 Gepost op: 02 January 2014, 00:46:18 »
De ronding is prima, wel is de Fleischmannbak +/- 5mm. te lang volgens de maatschets. Maar dat laat ik zo.

Dit is tot nu toe het lijstje wat er voor mijn exemplaar moet gebeuren:
-aanpassen toiletramen
-doorlopende bovenste treeplank
-plaatsen gastanks
-remmershuisje verwijderen
-trappen verwijderen
-aanpassen raampjes en beluchtingen zijkant dakopbouw
-3 nieuwe dakluiken
-plaatsen gaslichtkappen
-vernummeren naar B6101 of 6102
-plaatsen hoge klasseborden (wit met zwart cijfer) of oude lage klasseborden (zwart met wit cijfer) met ook hoge witte opgeschilderde klassecijfers.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2014, 01:28:21 door prutser »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS houten rijtuigen B6101-6103/AB6009-6012
« Reactie #16 Gepost op: 02 January 2014, 01:09:44 »
Tja, ik zou hem SS maken  (y)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS houten rijtuigen B6101-6103/AB6009-6012
« Reactie #17 Gepost op: 02 January 2014, 01:15:35 »
Dat ziet er veel te spik en span uit, ik maak er een lekker duffe oude bak van.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS houten rijtuigen B6101-6103/AB6009-6012
« Reactie #18 Gepost op: 02 January 2014, 01:30:14 »
 ;D

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS houten rijtuigen B6101-6103/AB6009-6012
« Reactie #19 Gepost op: 05 January 2014, 13:44:00 »
Het dak lijkt ook minder ronding te hebben op de foto.
Meer type HSM dak.
ook leuk op de foto zijn de varkensstaartjes.

De hoofdronding is goed maar bij de aansluiting op de zijwanden is het dak van de Fleischmannbak sterk naar de zijwand toegebogen dus heb je toch enigszins gelijk, het ziet er dan meer uit zoals bij de rijtuigen op de achtergrond.
Ook zijn de randen van het dakopbouwdak dunner.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS houten rijtuigen B6101-6103/AB6009-6012
« Reactie #20 Gepost op: 20 January 2014, 23:34:05 »
Even wat plaatjes van de ruwbouw:


De nieuwe dakvorm zit er al aardig in, van dat stripje worden als de vorm er goed in zit de beluchtingskappen voor aan de zijkant van de opbouw gesneden.


Verzet toiletraam.


Ruw proefstukje voor één van de drie aan te passen dubbele toiletramen.

« Laatst bewerkt op: 20 January 2014, 23:36:11 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS houten rijtuigen B6101-6103/AB6009-6012
« Reactie #21 Gepost op: 10 March 2014, 20:40:34 »
Ik zit nu even met een dingetje; de waterbakken op het dak.

Volgens tekening van het origineel zaten de drie waterbakken onder het dak maar die dingen zijn denk ik eens vervangen door grotere exemplaren die boven het dak uit staken:


Fotodetail uit De Erfenis.


Fotodetail uit Railhobby 11-1983

Het zijn kleine stukjes van de foto's dus hopelijk is dit toegestaan anders kan ik de vraag niet stellen.

Ten eerste de vorm; Ik had ze eerst recht.


Maar rechte waterbakken kom ik bijna nergens tegen, meestal hebben ze de vorm van het dak.


En dan is er een bultje te zien ergens boven de waterbakken, dit zijn niet de gaslampkapjes, ze lijken wat groter en iets hoger en zelfs op de eerste foto zijn deze drie nog net te zien terwijl je de gaslichtkappen niet meer ziet.
Zijn dat de afsluitdoppen of zoiets?

Ik vermoed dat ze er zo hebben uit gezien, hier heb ik er een op zijn kop met het staafje er nog aan op een waterbak gezet en misschien is deze zelfs nog te smal.



En soms lijkt het net of er hoge brede pijpen vlak vóór de waterbakken staan in plaats van er midden op, maar dat vind ik dan weer erg vreemd.

Is dit allemaal logisch?


Apart is trouwens ook dat hetzelfde type rijtuig op de beide foto's een andere goot boven de deuren hebben.
Stephan.
« Laatst bewerkt op: 11 March 2014, 00:02:05 door prutser »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS houten rijtuigen B6101-6103/AB6009-6012
« Reactie #22 Gepost op: 10 March 2014, 23:54:19 »
Bij de 2e foto loopt het dak van de lichtkap ook rond naar beneden zoals bij een Hecht rijtuig.
Ik denk dan ook dat het een verkeerde foto is.
Verder goed bezig (y)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
    • Dwangrail.nl
Re: NS houten rijtuigen B6101-6103/AB6009-6012
« Reactie #23 Gepost op: 11 March 2014, 07:15:23 »
De ronde doppen op de waterbakken zijn vuldoppen geweest. je komt ze tegen als afneembare doppen en schanierbare constructies. Zeker tot 1930 waren de meest tanks voorzien van doppen zodat deze ook bij de waterkranen gevuld konden worden. waarschijnlijk omdat de watervulpunten aan de stelbalk nog niet standaard waren (in het buitenland?)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS houten rijtuigen B6101-6103/AB6009-6012
« Reactie #24 Gepost op: 11 March 2014, 08:48:13 »
@Roadster, of de bladzijde is gedeeltelijk omgevouwen tijdens het scannen, dan krijg je een vertekening van de foto.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS houten rijtuigen B6101-6103/AB6009-6012
« Reactie #25 Gepost op: 11 March 2014, 08:57:29 »
Ik denk dat de vertekening komt omdat ik een foto van de foto genomen heb, dat scheelt plak en knipwerk op de computer, en het toestel iets scheef heb gehouden omdat er anders een glimvlek te zien was.
De ramen om de bovenste foto lijken nu ook heel smal.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS houten rijtuigen B6101-6103/AB6009-6012
« Reactie #26 Gepost op: 11 March 2014, 18:50:09 »
Maar de keuze voor mee gebogen waterbakken is de meest voor de hand liggende en de kans dat die bultjes doppen zijn is ook heel groot, alleen de vorm moet ik zelf verzinnen.

Dan ga ik verder.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS houten rijtuigen B6101-6103/AB6009-6012
« Reactie #27 Gepost op: 20 April 2014, 17:24:16 »
Zo en dus maar toch en kijk:





Ik twijfel nog of ik wat verticale strips op de wand aanbreng maar laat ze waarschijnlijk achterwege, let ook op de kleurpotlootgastanks.

Nou in de primer, evt. nog wat schuren en plamuren en schuren, dan in de lak en die is van kleinspoor dus duurt ook nog effe.

De horizontale grepen laat ik zitten en worden meegespoten in de kleur groen, de deurgrepen gaan er weer af en worden na het groenspuiten weer gemonteerd en in de blanke lak meegespoten.
De gaslampschoorstenen zitten nog los, weet nog niet of ik als ik die allemaal vastlijm er goed met de spuit omheen kan, speciaal die naast de lichtkap.

Stephan.

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: NS houten rijtuigen B6101-6103/AB6009-6012
« Reactie #28 Gepost op: 20 April 2014, 17:41:06 »
Stephan

Ziet er zo aL prachtig uit.
Ben met de Floris Dilz methode bezig geweest
ging me aardig af.
Rijtuigen nog niet helemaal klaar.
Heb wel een paar DGees gemaakt.

Een HSM DG
Ik volg je draadje met plezier
Groet Ed van den Berg

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS houten rijtuigen B6101-6103/AB6009-6012
« Reactie #29 Gepost op: 20 April 2014, 18:31:14 »
Nou ja mijn draadje, t'is inmiddels wel gekaapt.

Lekker strak ziet die Dg eruit, en wat is de Dilz methode, behalve het versnijden van bestaande rijtuigen?
Eigenlijk is Dilz voor de spoorwegmodelbouw "The Godfather of styreen"

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 20 April 2014, 18:37:57 door prutser »