Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door Deetrein
Vandaag om 01:13:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:12:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
27 November 2025, 23:42:44
De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 23:02:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
27 November 2025, 22:51:50
Terschellinger Spoor door FritsT
27 November 2025, 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
27 November 2025, 21:44:09
Aachenau West door wob
27 November 2025, 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches door Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
27 November 2025, 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
27 November 2025, 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
27 November 2025, 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
27 November 2025, 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
27 November 2025, 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
27 November 2025, 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
27 November 2025, 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 November 2025, 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
27 November 2025, 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
27 November 2025, 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
27 November 2025, 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
27 November 2025, 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
27 November 2025, 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
27 November 2025, 15:34:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
27 November 2025, 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
27 November 2025, 15:14:45
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
27 November 2025, 11:13:05
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 640559 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1215 Gepost op: 18 January 2017, 20:35:13 »
Dönsdorf   –   Baubericht 222


Oberwankler Lokschuppen – 8

De bouw kabbelt kalm, heel bedaard en erg rustig voort.
Geïnspireerd op een artikel in Planungshilfe 1 maak ik de muren dubbel, alsof het spouwmuren zijn. Zo vallen de kozijnen echt ín de muur. Hiervoor gebruik ik kant en klare, witgepleisterde wanden en zelf met plamuur en verf behandelde pilasters en friezen, want die zijn bepleisterd niet verkrijgbaar.


704   Buiten- en binnenblad.

Het verschil in de wittinten van de wanden en mijn eigen plamuursel vind ik te groot. De wanden krijgen dus ook een likje verf. Bijkomend voordeel is dat de plasticglans verdwijnt. Als alles goed droog is, volgt een laagje patina in de vorm van verdunde, grijsachtige drab.


705   Gebroken wit, vuil wit, vies wit… In elk geval niet meer zo spierwit.


706   ‘Ja, het wordt al beter zo.’


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 30 January 2017, 12:54:58 door 44 »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1216 Gepost op: 18 January 2017, 22:28:41 »
Hoi Bas, wandstruktuur en kleur is goedgetroffen (y)
Gr. Joke

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1217 Gepost op: 18 January 2017, 22:38:56 »
Als trouw lezertje volg ik je in (relatieve) stilte,... ik bedoel dat ik niet veel reageer en als ik dat al doe, gaat het om momenten dat ik mijn bewondering niet onder stoelen of banken kan of wil steken. Dit keer heb ik slechts een vraag. Ik ben nieuwsgierig naar het plamuur wat jij voor dit project gebruikt.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1218 Gepost op: 19 January 2017, 07:48:27 »
Dank!
De wanden hebben al een structuur. Dat deed Auhagen voor me. De pilasters en friezen bewerkte ik met lakplamuur van Alabastine, gevolgd door laagjes witte verf van Revell en de genoemde vieze, dunne drab.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1219 Gepost op: 20 January 2017, 10:14:51 »
Lakplamuur van Alabastine ? Dank voor de tip. Zal ik binnenkort nodig hebben.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1220 Gepost op: 29 January 2017, 21:08:02 »
Dönsdorf   –   Baubericht 223


Oberwankler Lokschuppen – 9

De draden van de binnenverlichting zullen in dit bouwwerk door de spouwmuur geleid worden. Een klein nadeel hiervan is, dat er maar weinig marge is voor het gat in de tafel, waar de draden in de ‘grond’ verdwijnen. Als ik kans zie dat gat een millimeter te veel opzij te boren, kan de loods al niet meer fatsoenlijk geplaatst worden. Daarom bouw ik een paar gereedschapskasten zonder achterwand en zet deze tegen een gat in de muur, waardoor de spouw plaatselijk wat breder wordt.


707   Drie pogingen een paar kasten te bouwen. De stofjes ontdekte ik pas na het fotograferen.

De bouw van het koppel kasten verliep hortend en stotend. Ik zocht een paar standaardmaten van zo’n ding op internet op, maakte een modelletje van styreen en smeerde er proefsgewijs en gedeeltelijk een resedagroen verfje op. Een avond later verzon ik een beter ontwerp en draaide dat in elkaar. Toen koppel twee klaar was, zette ik er een paar Preiserlein naast. Ik vond de kasten te klein. Of de Preiserlein te groot, maar daaraan kan en wil ik niets veranderen. Duokast drie werd dus groter. De hoogte is niet meer 1.80, maar 2.00 schaalmeter. Deze keer probeerde ik grijze verf op het knutselwerkje uit en zette hem voor het gat in de muur.


708   Gat in de muur.


709   Het derde koppel kasten past en kan geschilderd worden.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 29 January 2017, 22:48:26 door Basilicum »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1221 Gepost op: 29 January 2017, 21:39:26 »
 (y)
En die gereedschap kasten kunne ook 1,2 Mtr hoog zijn

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1222 Gepost op: 30 January 2017, 21:48:28 »
Geinige oplossing om de aansluiting van de verlichting in de gereedschapskast binnen te laten komen.
Mooi werk!!
groet,

Ivo vS

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1223 Gepost op: 06 February 2017, 20:31:01 »
Dönsdorf   –   Baubericht 224


Oberwankler Lokschuppen – 10

De loodsdeuren komen vrij hoog boven de vloer te hangen. Een constructiekeuze van Auhagen, die zorgt voor een brede open kier als de deuren gesloten zijn. Om dit euvel op te lossen, maak ik de deuren aan de onderkant met stukjes styreen langer. Ik denk nog na over het glaswerk. Lijm ik deze over een groot deel van de binnenkant of doe ik dat in vier of meer lastige, kleinere delen?


710   Deuren.
Foto: links Auhagen, rechts ondergetekende.

In het midden van de foto ligt een afgekeurde kast (zie Baubericht 223), die ik proefsgewijs met twee tinten blauw heb bewerkt. Welke tint het wordt, is me nu wel bekend (zie Deining 370).

Intussen is de Spielwarenmesse in Nürnberg voorbij en zijn de nieuwtjes voor komend jaar bekendgemaakt. Op mijn verlanglijstje heb ik geen notities hoeven te maken, want mijn wensmodel staat er niet tussen en bij de rest voel ik niet onmiddellijk een wil-ik-hebben-emotie. Ik kan mijn begroting voor 2017 dus naar beneden bijstellen. Toch wel jammer, want ik had dit jaar graag een blauwe, vishaakloze 1200 van Roco tussen mijn dubbele Noor en nieuwe Oostenrijker willen zetten in het kader van “Dönsdorf goes international”.

Een andere welkome aanvulling voor het Dönsdorfse materieelpark is een locomotief van de Baureihe 3810, ook wel bekend als Pruisische P8.


711   Deze P8’en fotografeerde ik in Bochum-Dahlhausen in 2006.

Fleischmann heeft dit model al tientallen jaren in het assortiment, maar op de een of andere manier vind ik dat daaraan iets niet klopt. Vooral rond bufferbalk, voorloopwielen en lantaarns valt me dat op. Te hoog, te grof, uit proportie, ik weet het niet precies. Waarschijnlijk is de gewoonte van Fleischmann om de buffers standaard een millimeter te hoog aan te brengen en de ruimte tussen voorloopwielen en chassis veel te groot te maken daaraan debet.


712   Fleischmann 416803, Baureihe 3810-40.
Foto: Fleischmann.

Er is een Italiaans merk, dat deze loc een paar jaar geleden ook op de markt heeft gezet. Was dat Oskar? Over dat model heb ik nog geen kritieken gelezen, die mij hoteldebotel naar de winkel laten rennen.
Een P8 zou prima passen in het Brot- und Butterassortiment van Brawa. Zeker nu Brawa binnenkort de 5710 uitbrengt, want die heeft dezelfde ketel als de 3810.

Verder bouwend aan de loods en broedend op nieuwe plannetjes, wacht ik rustig af.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 08 February 2017, 19:58:53 door Basilicum »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1224 Gepost op: 06 February 2017, 21:46:23 »
Hoi Bas,
Even een vraagje, die spalt onderaan de grote deuren heeeft die niet een functie en hoort daar te zijn? Ik meende ooit eens zo iets gelesen te hebben.
Gr. Joke

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1225 Gepost op: 06 February 2017, 21:54:36 »
Die Italiaanse lok heeft een oud type ketel wat vooral op de Reparations machines te vinden is. De Fleischmann lok heeft de nieuwe ketel van de 1921 productie (zie: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,7617781,7623346#msg-7623346 )

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1226 Gepost op: 06 February 2017, 22:09:08 »
In ieder geval zal er voor gezorgd moeten worden dat het spoor onder de deur past. Maar daar zal Bas ook wel over nagedacht hebben.
Wat de ruiten betreft, toen ik jaren geleden met mijn loods aan de gang was heb ik ook voor dat vraagstuk gestaan. Mijn grote probleem was vooral dat als de "ruit" achter de kozijnen wordt geplakt, dit zichtbaar is als de deuren open staan.
Daarom heb ik elk ruitje apart gemaakt en ìn  de sponningen gezet. Met Kristal Klear.


713


714
« Laatst bewerkt op: 13 February 2017, 12:37:56 door 44 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1227 Gepost op: 07 February 2017, 07:53:18 »
@ Joke:
De Spalt heb ik in werkelijkheid nog nooit gezien; wel bij schaalmodellen, waarbij rekening gehouden wordt met hoger liggende sporen, zoals Jan hierboven laat zien.


715   Lokschuppen Bochum-Dahlhausen.
Foto: gevonden op internet.

@ ivanzon:
Dank voor de informatieve link.
 
@ Jan:
Goed voorstel met die ruitjes. Veel werk, zeker met de benodigde afgeronde stukken glaswerk voor mijn loodsdeuren.
 
Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 13 February 2017, 12:38:17 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1228 Gepost op: 07 February 2017, 07:59:25 »
Om misverstanden te voorkomen: de ruitjes zijn gemaakt van Kristal Klear.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1229 Gepost op: 07 February 2017, 08:09:38 »
Ah! :)
Daarom passen de ruiten ook zo goed.

Groet,
Bas