Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald69
Vandaag om 10:53:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 10:45:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door orientexpress
Vandaag om 10:22:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door spock
Vandaag om 10:21:25
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:39:06
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 09:24:53
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 09:13:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:42:51
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
14 June 2025, 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
14 June 2025, 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
14 June 2025, 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
14 June 2025, 16:32:11
Het Boemeltje door Sikko
14 June 2025, 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
14 June 2025, 13:01:23
19 Toen door R1954
14 June 2025, 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
14 June 2025, 10:58:08

Poll

Is er intresse om een stichting in het leven te roepen om te proberen de 1607 in de oude staat terug te brengen?

Ja, Ik ben geintresseerd.
Nee, er zijn genoeg van deze loc's op het spoor.
Ik zou ook willen meewerken.
  

Auteur Topic: Stichting NS 1607  (gelezen 37749 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Stichting NS 1607
« Gepost op: 03 November 2008, 21:47:45 »
Ik heb net even zitten denken of het mogelijk is om de NS 1607 in de oude staat terug te brengen.
Hiervoor is veel geld nodig.
Het is daarvoor ook van belang om een stichting ervoor in het leven te roepen.

Deze loc heeft 0p 19 februari 1989 de langste reizigerstrein ter wereld getrokken.
De trein heefd gereden tussen Rotterdam Kijfhoek en Eindhoven.
Het feitelijke recordtraject was Kijfhoek-Breda.
Als de trein Breda haalde dan was de poging geslaagd.
Maar in Eindhoven werd de trein pas ontkoppeld.

Alleen is dit record van 60 rijtuigen maar 2 jaar blijven staan.
Want in 1991 hebben de belgen ons overtroffen met 72 rijtuigen.
Dus al met al, een loc met een bijzondere betekenis.

Nu is mijn vraag of daar intresse in is.

Hier onder is een foto van de loc zoals die er vandaag (3-11-2008) er uit ziet.


Als de moderatoren deze pol niet zien zitten dan verneem ik dat graag
« Laatst bewerkt op: 03 November 2008, 23:00:40 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #1 Gepost op: 03 November 2008, 23:39:33 »
Zo te zien valt de intresse best tegen.
Maar ja, het was te verwachten.

Ik wacht gewoon nog een aantal dagen af wat de reacties nog zijn.
Anders kan dit idee gewoon weer de vriezer in.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #2 Gepost op: 03 November 2008, 23:41:32 »
Heb je dan al contact gehad met ACTS of je de loc mag overnemen voor een bedrag. WAnt ik denk niet echt dat men zit te wachten op iemand die zomaar een loc van hun komt kopen. Ik vind het opzich een leuk idee maar aangezien ze nog niet uit dienst zijn (ze staan nog niet op de lijst om binnenkort gesloopt te worden) lijkt me dit nog een beetje aan de vroege kant.
Voor grootspoorfoto's zie site

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #3 Gepost op: 03 November 2008, 23:43:21 »
Is alleen een intresse pol.

Contact met ACTS kan altijd nog.
Want als er geen intresse is is het ook idioot om contact te leggen met ACTS.

Ze staan inderdaad nog niet op de lijst m gesloopt te worden, maar meestal als het zo ver is, is het soms ook al te laat.
gewoon een kwestie van een stapje voor zijn.




Jos.
« Laatst bewerkt op: 03 November 2008, 23:45:32 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #4 Gepost op: 03 November 2008, 23:50:33 »
Zo te zien valt de intresse best tegen.
Maar ja, het was te verwachten.
Popcorn en cola, anyone?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #5 Gepost op: 04 November 2008, 00:43:04 »
Aan de recordpoging mochten alleen M*-ICR rijtuigen deelnemen, dus ik neem aan dat je de stichting ook exclusief voor M* -rijders gaat houden.

Sander

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #6 Gepost op: 04 November 2008, 00:45:50 »
Dit gaat om de echte 1607, en dit staat ook los van het LRT project.

Dus met andere woorden.
Er is niks exclusief voor M* rijders

De recordpoging kon uit praktisch oogpunt beter met M* rijtuigen omdat die al de rijtuigset van de LRT had.
En ook om het een beetje een uniform geheel te houden.

De poll is puur alleen opgezet voor de 1607.



Jos.
« Laatst bewerkt op: 04 November 2008, 00:49:04 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #7 Gepost op: 04 November 2008, 01:40:30 »
Ookal zou je de loc over kunnen nemen dan kun je hem nooit in de originele toestand MET VISHAKEN brengen, aangezien NSR dat niet toestaat. Volgens mij heeft alleen het NSM speciale toestemming om het logo op de gemoderniseerde 1300 in stand te houden (aangezien de hele charme verdwijnt zonder het logo).

Tevens zal de loc wel een tijd bij ACTS in dienst blijven, ze hebben hem niet overgenomen om hem nog voor het in dienst komen van de hand te doen denk ik. Het enige wat je kan proberen is om een toezegging voor elkaar te krijgen om hem na de actieve dienst over te nemen. Misschien is het een idee om eens contact op te nemen met het NSM, die als de tijd daarvoor rijp is vast wel belangstelling hebben voor een dergelijke loc. Als dat dan de 1607 zou worden dan is dat wel een leuke keuze, door de welbekende geschiedenis.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #8 Gepost op: 04 November 2008, 01:50:08 »
Zou het niet handig zijn om eens contact op te nemen met Cor de Rijke en Arie Wander. Dan weet je vrij snel of er uberhaupt ergens initiatieven lopen en/of gelopen hebben.
Een poll op een modelspoor forum lijkt me niet zo'n juist startpunt om belangstelling te meten zonder eerst wat vooronderzoek te doen. Je praat immers over een grootspoor gebeuren.

Sander

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #9 Gepost op: 04 November 2008, 08:16:03 »
Wat wil je er mee doen als het lukt, speciale ritten maken ?
Oude staat, dan wordt die buiten het nummer hetzelfde als de talloze NSM locomotieven die waarschijnlijk nog jaren blijven rijden.

Ik denk dat je beter nog zo'n 10 jaar moet wachten.
Vr. groeten,
Bob

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8969
  • Hengelooo 1:160
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #10 Gepost op: 04 November 2008, 08:32:23 »
De recordpoging kon uit praktisch oogpunt beter met M* rijtuigen omdat die al de rijtuigset van de LRT had.
En ook om het een beetje een uniform geheel te houden.

Pollens!
Je vergeet het enorme kleurverschil van de BKD's met de eerder uitgebrachte A- en B-rijtuigen (oker vs citroengeel). Of je zou deze rijtuigen zelf moeten overspuiten, maar ja...

Wat betreft het thema van de poll: ik zie liever een 1600 lager dan het nummer 1616 (sorry Oldenzaal) teruggebracht worden in de eerste uitvoering: geen wapens (daar komt toch alleen maar oorlog van), nummer in het midden en de fraaie typhoons zichtbaar op het dak.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #11 Gepost op: 04 November 2008, 08:34:22 »
Een lok bewaren alleen maar op een nummer en 1 speciaal ritje nu bijna 20 jaar geleden is niet de goede manier... Een (toekomstig)museumlok moet je gewoon uitzoeken op basis van Technische feiten (lees onderhoudstoestand) van de lok en niet vanwege een nummertje....... Voor de rest denk ik dat het nu al bewaren van een 1600/1800 een beetje voorbarig.... De rest van de serie rijdt nog wel een aantal jaren rond...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8969
  • Hengelooo 1:160
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #12 Gepost op: 04 November 2008, 08:37:16 »
Een lok bewaren alleen maar op een nummer en 1 speciaal ritje nu bijna 20 jaar geleden is niet de goede manier... Een (toekomstig)museumlok moet je gewoon uitzoeken op basis van Technische feiten (lees onderhoudstoestand) van de lok en niet vanwege een nummertje.......

In de praktijk komt het daar inderdaad vaak op neer. Evenwel heeft plan V 840 (laatste Werkspoorstel) de kans de slopershamer te ontlopen vanwege dat nummertje...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5343
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #13 Gepost op: 04 November 2008, 08:51:48 »
Ja, met dien verstande dat men een Bk bak wil gebruiken van een stel wat nog schuifdeuren (postafdeling) heeft. Hoe origineel is dat nummertje dan nog? Maar goed dat is hier allemaal off topic.

Terug naar de 1607. Tegenwoordig zie je voor elk treintype wel een stichting verrijzen. Gezien de kosten om zo'n museumstuk rijdend te houden, zie ik dat als een zeer zorgwekkende situatie.

Initiatieven om materieel te behouden juich ik van harte toe, maar mensen, bundel dan je krachten. Want ook in dit wereldje geldt: samen sta je sterk!

Derhalve heb ik op nee gestemd, omdat ik het er mee eens ben dat je niet naar een nummertje moet kijken, maar naar de technische staat. Het is wel een leuke keuze om te kiezen voor een lage 1600 omdat het nummer dan naar het midden kan, maar kies dan voor de beste uit die locs. En ja, dat NS logo verhaal speelt ook erg mee in deze...... Wat is nou een 1600 zonder logo's?

Succes ermee!

Jeroen   
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Stichting NS 1607
« Reactie #14 Gepost op: 04 November 2008, 08:53:03 »
Allereerst moet ik zeggen, dat het een erg leuk initiatief is.
Maar het is al eerder gezegd; het is nog een beetje erg vroeg.
Het zal dus waarschijnlijk nog wel een tijd duren, want ik heb op Wikipedia de leeftijden van een aantal NS-series bij buitendienststelling opgezocht;
NS 1100 49 jaar
NS 1200 46 jaar (5 bij ACTS al 56 jaar!)
NS 1300 48 jaar

Aangezien de 1600'tjes vanaf 1981 rijden, zouden ze (uitgegaan van 49 jaar) nog rijden tot 2030!
Dus ik denk dat het inderdaad nog een jaartje of 10 à 20 kan duren.

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...