Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 12:05:28
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 11:37:41
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:31
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:10:24
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
  

Auteur Topic: Trix 25.5 leverbaar  (gelezen 43356 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Trix 25.5 leverbaar
« Reactie #120 Gepost op: 14 October 2008, 16:24:44 »
Toch nog even over de kleuren van de Benelux trek duw stammen. Waren deze treinen nu zoveel donkerder dan het Berlijns blauw van het andere NS materieel?

Als ik zo deze foto van Nico Spilt bekijk en de Benelux Plan W vergelijk met de binnenlandse Plan W, dan zit er wel iets kleurverschil in, maar volgens mij niet heel erg veel.

Foto is van 1973.



Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorfan

  • Online Online
  • Berichten: 439
Re: Trix 25.5 leverbaar
« Reactie #121 Gepost op: 21 October 2008, 13:51:30 »
Na enige studie stel ik vast dat de Trix uitvoering de goederen lok is, inzet na de Benelux trek-duw periode. De grote electrische koppeling rechts op de neus en het opschrift Antwerpen zijn hiervan het bewijs. In de Benelux tijd waren zij gestationeerd in Brussel-zuid.


De Marklin versie is weer wel goed voor het T_T werk, maar dan zonder de grote koppeling rechts voor.

Spoorfan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Trix 25.5 leverbaar
« Reactie #122 Gepost op: 22 October 2008, 00:15:27 »
Welke studie heb je daarvoor gevolgd?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re: Trix 25.5 leverbaar
« Reactie #123 Gepost op: 22 October 2008, 00:18:19 »
Ik ben wel benieuwd of het bevestigd kan worden. Want ik als ik er al eentje koop de goederen variant willen hebben dus dan zou ik de trix moeten hebben.
Voor grootspoorfoto's zie site

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1450
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Trix 25.5 leverbaar
« Reactie #124 Gepost op: 22 October 2008, 07:34:30 »
Beste,

Koop modelspoormagazine nr: 75 (van deze maand) daarin staat de bespreking van de loc.
Daar ga je vinden wat je wilt weten.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1890
  • Roco Fccpps vriend
Re: Trix 25.5 leverbaar
« Reactie #125 Gepost op: 22 October 2008, 22:32:40 »
Of kijk op het modelspoormagazine forum www.modelspoormagazine.be/newforum/
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Trix 25.5 leverbaar
« Reactie #126 Gepost op: 22 November 2008, 15:12:03 »
Gisteren heb ik dan ook mijn Trix 25.5 kunnen ophalen bij mijn leverancier. Er is al genoeg over geschreven op met name modelspoormagazine.be (zeer lezenswaardig) en Chris heeft mooie foto's op zijn Groterdam site gezet.

Eindelijk heb ik dan nu mijn Benelux trek duw compleet:



Met de lok aan kop:



In deze samenstelling reed de Benelux op 11 mei 1986. Zie daarvoor de foto op pagina 29 van Spoorwegjournaal 165.

De kleurverschillen blijven een punt van discussie:





De I4 A en AB hebben de lichtste kleur blauw, de Trix 25.5 en de Kleinspoor WRDk zijn ongeveer gelijk van kleur en iets donkerder en de Roco plan W zijn het donkerst. In mijn herinnering komt de Roco toch het dichtst in de buurt van de realiteit. Ik heb deze trein zeer regelmatig in Delft Zuid voorbij zien stuiven en ook heb ik een aantal keren in de I4 AB gezeten van Leiden naar Delft.

Als ik kijk naar eerdere foto's in dit draadje is de Roco het meest correct, omdat dit de enige is die donkerder is dan het NS Berlijns blauw.

Maar de NMBS 25.5 reed nadat de NMBS 15 daarvoor niet meer op het NS net mocht vanwege het ontbreken van ATB ook de INOX TEE van Parijs naar Amsterdam totdat de Thalys dit overnam in 1996.

Dus:



Mooi kortgekoppeld is de lok ook:



De interessante artikelen van Otto Dijkstra in Railmagazine 259 hebben ervoor gezorgd dat ik deze rijtuigen weer heb opgezocht. De samenstelling is volgens mij niet correct. Dit zijn namelijk de Mistral 69 rijtuigen die door LS models zijn geproduceerd. Daar heb ik een behoorlijke set van die in verschillende tijdperken zijn in te zetten. In Railmagazine 259 staan de Maerklin Trix rijtuigen en dat zijn de zogenaamde PBA rijtuigen. 2 jaar later zijn pas de Mistral 69 gemaakt. Volgens Modelspoormagazine 42 reden deze ook tussen Parijs en Amsterdam. Het belangrijkste uiterlijke verschil zou zijn dat de ramen van de Mistral 69 groter zijn dan die van de PBA.

In elk geval heeft LS models de Mistral 69 in veel verschillende varianten uitgebracht. Ik heb zitrijtuigen van de NMBS en SNCF en restauratierijtuigen van de SNCF in 2 uitvoeringen. Het belangrijkste verschil daarin zijn vervolgens de kleur van de raamsponningen. Deze zijn geproduceerd met beige sponningen en die zijn later zwart geworden. Dus achter de 25.5 horen denk ik rijtuigen met zwarte sponning.

Verschil is hieronder te zien:



Ook staat op de nieuwere uitvoering een duidelijk 1e klas nummer.

De PBA van Trix heb ik inmiddels in bestelling staan, net als een NMBS 15 van LS in de oorspronkelijke uitvoering, omdat deze nog vrij lang de trein Parijs Amsterdam trok.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22448
Re: Trix 25.5 leverbaar
« Reactie #127 Gepost op: 22 November 2008, 16:07:34 »
Maar de NMBS 25.5 reed nadat de NMBS 15 daarvoor niet meer op het NS net mocht vanwege het ontbreken van ATB ook de INOX TEE van Parijs naar Amsterdam totdat de Thalys dit overnam in 1996.

Dus:



Mooi kortgekoppeld is de lok ook:


De 25.5 heeft volgens mij nimmer de TEE-treinen gereden Ivo. Toen de 25.5 de treinen naar Parijs ging rijden, waren deze al veranderd in Eurocity treinen. Zelfde materieel, maar met EC-opschriften en deels gedeklasseerd, waarbij de tweede klasse rijtuigen een groene in plaats van een rode band kregen. Je kunt daarvoor zowel de PBA als de Mistral '69 rijtuigen gebruiken, ook door elkaar.
LSM heeft de Mistral '69 rijtuigen inmiddels in de EC-uitvoering uitgebracht, dacht ik. Mätrix heeft vooralsnog alleen TEE-rijtuigen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Trix 25.5 leverbaar
« Reactie #128 Gepost op: 22 November 2008, 16:38:37 »
In Spoorwegjournaal 165 staat een foto met de 2556 en een sleep van 5 ex Tee Inox rijtuigen.
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22448
Re: Trix 25.5 leverbaar
« Reactie #129 Gepost op: 22 November 2008, 16:41:49 »
In het januarinummer van 2001 van het Spoorwegjournaal stond al een hele reportage over de INOX rijtuigen. Weten we weer wat meer.
In 1984 veranderden de TEE-treinen in EC-treinen. Vanaf 1987 kwam de 25.5 beschikbaar voor de EC-treinen. Een paar foto's van de 25.5 voor EC-treinen.

Dat plotselinge klassebord hoort zo te zien ook bij de EC-treinen Ivo. Maar daar horen dus tweede klasse rijtuigen bij met groene band.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2008, 16:58:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Trix 25.5 leverbaar
« Reactie #130 Gepost op: 22 November 2008, 17:05:17 »
Henk en Bob,

Jullie hebben allebei gelijk. Toen de 25.5 de INOX rijtuigen ging trekken was het inderdaad geen TEE meer, maar een EC. Foutje van mij dus. Of het TEE opschrift in de rode band verwijderd was weet ik niet. Wel dat er inderdaad 2e klas met groene band tussen zitten.

Maar ik zoek eigenlijk nog een ander weetje: Reden nu alleen de PBA rijtuigen naar NL of ook de Mistral 69 in de jaren '70 en '80? Beide zijn INOX rijtuigen en kunnen makkelijk verwisseld worden, behalve het generator/bagagerijtuig. Daarvan zie je in een oogopslag of het een PBA of Mistral 69 is. De eerste is een stuk korter en heeft minder ramen.

Overigens vind ik ook nog iets raars in de opschriften van de LS models rijtuigen. In de RIC opschriften staat NS vermeld ipv NL. Volgens mij moet het NL zijn en niet NS, net zo min als er DB en SNCF staat, maar D en F.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22448
Re: Trix 25.5 leverbaar
« Reactie #131 Gepost op: 22 November 2008, 17:11:13 »
Nou, wat heeft die Bob gelijk.  ;D
(is tussen mij en Bob)

In datzelfde nummer van het Spoorwegjournaal staat een foto uit 1987 waarop het eerste klasse rijtuig zijn TEE opschriften in de rode band nog heeft Ivo.

Mistral 69 reed op den duur ook naar Amsterdam. Alleen het generatorrijtuig scheen altijd de korte PBA-versie te zijn, maar zelfs daar ben ik niet zeker van.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReesCees

  • Gast
Re: Trix 25.5 leverbaar
« Reactie #132 Gepost op: 22 November 2008, 17:20:23 »
Iemand zo'n ding al omgenummerd by the way?




Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 22 November 2008, 18:47:20 door Reel-Cees »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Trix 25.5 leverbaar
« Reactie #133 Gepost op: 22 November 2008, 18:52:14 »
Ik ben heel erg op zoek naar een Zilveren B voor mijn 150004....
Die eigenlijk ook maar bar weinig in Nederland kwam met de TEE...
Vr. groeten,
Bob

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Trix 25.5 leverbaar
« Reactie #134 Gepost op: 22 November 2008, 19:37:54 »
Cees-Jan,

Je hebt het nummer ook nog in het klein nodig. Het mooist zou zijn als dit nummer en het B logo wordt geetst uit nieuwzilver. Maar omnummeren is nu niet nodig. De 2558 is een veelvoorkomende op foto's en het schijnt dat dit nummer het langst met de onderbroken gele band heeft gereden. Bovendien hebben andere nummers de zijroosters horizontaal ipv verticaal of omgekeerd richting zitten. Lees voor de aardigheid het belgische forum er maar op na.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*