Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 20:41:56
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door prutser
Vandaag om 20:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 20:13:33
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door reinderlf
Vandaag om 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:04:58
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 19:13:34
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 18:51:43
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 18:04:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Priegelman
Vandaag om 17:50:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:30:04
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:33:50
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 15:43:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Rick
Vandaag om 14:24:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31

Auteur Topic: Hoe slaan jullie materieel op?  (gelezen 72947 keer)

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Hoe slaan jullie materieel op?
« Reactie #210 Gepost op: 19 December 2013, 16:26:35 »
Aan de rechterkant van de zolder zijn expedit kasten van ikea ingebouwd. Twee stuks van 4x2 vakken ( http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50103086/ ) en 1 van 2x2 vakken.

Aan de andere kant komen 12-14 stuks van de 2x2 versie ( http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80135298/ ) in het wit. Deze zullen op wieltjes staan en komen overdwars onder de baan, hier kun je de inhoud dus niet van zien. Op de kasten zal komen te staan wat voor materieel erin zit zodat het zoeken naar specifiek materieel gemakkelijker is. De kasten zijn allemaal voorzien van een achterwand zodat je het materiaal er niet per ongeluk doorheen drukt.

Mijn zoon en ik hebben over veel opties nagedacht, maar dit is uiteindelijk een betaalbare, en in onze ogen, goed werkende oplossing voor de opslag van ons materieel.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2013, 16:46:47 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #211 Gepost op: 19 December 2013, 16:42:33 »
Ik heb vitrinekasten van IKEA van BILLY. Nu nog met houten planken maar deze worden vervangen door glazen platen. Voordeel daarvan is dat je meer ruimte kan maken en daar staan dus nu al mijn wagons en locs in. Buiten dat heb ik ook een ca. 100 stuks vrachtwagens en 400 losse containers van diverse formaten 20ft, 30ft 40ft en 45ft containers.

Er staat na afloop bij mij niets op de baan

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #212 Gepost op: 19 December 2013, 18:18:17 »
Veel is ingeruild voor lengte 1:87 rijtuigen, vrijwel alle Lima is vervangen door Artitec.
Hoeveelheid aan materieel is bijna verdubbeld.
Nu blijft het materieel op de baan, ook na rijden, veilig in 1 van de 3 schaduwstations.
Alles er af is al bijna een avond werk! Niet te doen, ook niet voor een vakantie. In de schaduwstations staat het ook redelijk stof vrij.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #213 Gepost op: 10 May 2014, 13:19:41 »
In berichtje #156 van dit tpic presenteerde ik een serie standaard houten bakken om materieel in op te bergen.
Ik koop nu eenmaal veel 2e en 3e hands (in goede staat, maar voor weinig...), met als gevolg dat ik relatief weinig OVP's heb.

Om deze bakken overzichtelijk op te bergen heb ik nu een kast gemaakt, waarin 2x16 bakken een plaatsje kunnen krijgen.
(Dit is dan steeds weer uit te breiden met een kast van 2x16 of 1x16 bakken.)

De buitenzijde van de kast is van spaanplaat. Dit zijn deuren van onze oude SieMatic keuken.
De achterwand en het tussenschot zijn van Chinees multiplex 10 mm, wat ik van mijn werk had meegebracht. Niet het allerbeste hout natuurlijk, maar voor dit doel goed bruikbaar, en gratis. Crisis, nietwaar?  ;).
Wat ik nieuw moest kopen waren de houten balkjes die als "ladegeleiders" dienst doen, zwenkwielen en schroeven.

De hoogte van de treinen bakken is 39,5 mm, de steekmaat van de geleiders is 50 mm.
Omdat de kast onder mijn treintafel moest komen, konden de zwenkwielen niet al te groot gekozen worden. En aangezien de kast + inhoud toch een aanzienlijk gewicht vertegenwoordigen, heb ik 6 wielen gemonteerd. Mooie bijkomstigheid is dat dan ook het middenschot niet zal gaan doorhangen.

De lege kast. De hoogte is 838 mm + 30 mm voor de zwenkwielen.
De houten bakken zijn 300 mm breed; dus de beide vakken zijn 303 mm breed gehouden.
Diepte van de kast is 400 mm.

Tussen de bakken onderling zit wel een brede kier, maar het geheel is toch behoorlijk stofvrij.
Optie is om er nog deuren voor te maken.

« Laatst bewerkt op: 10 May 2014, 14:43:27 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Wil uit ZO drenthe

• Offline Offline
« Reactie #214 Gepost op: 10 May 2014, 22:18:03 »
Bij mij staan de treinen in twee vitrine kasten van de Lidl. Ze zouden in de winkel een jaar geleden komen precies vier dagen nadat ik weer naar een schip was gegaan. Mijn vrouw heeft ze toen gekocht. Tien glazen platen, maar elk kastje vier extra steunen.
Dus heb ik er een plankje bij gemaakt vier maanden later.

Oeps, al mijn treinen pasten er niet in, dus heb ik mijn oude vitrines verbouwd en gebruikt.

Plexiglasplaten ervoor. (effe googelen en toen heb ik vanzelf een bouwmarkt, die ze verkoopt, gevonden.)  Beugeltje erop geplakt zodat er een slotje op kan.
Eronder staan de twee vitrine kastjes met glazen platen van 64 cm bij 12,5 cm en 5 mm. dik. Elk kastje 11 planken. Er is in elk kastje nog ruimte voor 3 glasplaten.

Voor mijn lange treinen heb ik een lange vitrine gemaakt.

Plexiglas kan gewoon gezaagd worden met een decoupeerzaag met een ijzerzaagje erin en langzame snelheid. Niet te snel gaan anders smelt het en dan loopt de zaag vast en dan krijg je scheuren. Met viltstift de zaag lijn aftekenen.
Voor mij was het de eerste keer, dat ik plexiglas heb gezaagd. Nu hoef ik mijn treinen niet meer eerst van een laag stof te verlossen, als ik na vier maanden weer thuis ben.

Ik heb ze een poosje in de dozen gehad, maar dat beviel mij niet, want dan zie ik ze niet gelijk.
Nu wel.

Groetjes
Eerste stuurman Wil

De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

0spoorder

• Offline Offline
« Reactie #215 Gepost op: 10 May 2014, 23:07:54 »
Ik sluit KOPLOPER af en alles blijft gewoon op mijn baan staan.
Waarom alles opbergen?

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #216 Gepost op: 10 May 2014, 23:24:10 »
Onlangs gefröbeld, kastje (6 laden) uit Zweden, inzet van foamboard. Verschillende indelingen voor verschillende lades, zware voorwerpen (m.n. locs) in een velletje waardoor je ze eruit kunt tillen. Eindelijk verlost van die piepschuimen doosjes  :)

Heb je de witte bakjes zelf gemaakt en zo ja hoe heb je dit gedaan en met welk matriaal?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #217 Gepost op: 11 May 2014, 01:52:38 »
Waarom alles opbergen?

Tenzij je een modelbaan in een cleanroom hebt: stof. En misschien hebben sommigen meer treinen dan er tegelijk op de  baan passen.

- Peter

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S3 met Tapatalk 4

***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #218 Gepost op: 11 May 2014, 02:19:52 »
Tot nu toe heb ik 5 Ikea Malm kasten onder de baan staan, zijn simpele maar toch mooie lade kastjes, minder dan 50,- heb je zon 1 (y) daar zitten mijn modellen nu in slapend in de doosjes!
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #219 Gepost op: 11 May 2014, 10:51:57 »
Heb maar Ikea Malm kast maar deze zijn naar mijn idee zeer geschikt. In de toekomst komen er zeker nog 1 of 2 bij.
groetjes Dion

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 11 May 2014, 11:32:03 »
Waarom alles opbergen?

Bij regelmatig rijden is dat volgens mij geen probleem, maar bij minder frequent gebruik heb je naast stof ook kans dat modellen verkleuren door (zon)licht als ze langdurig op dezelfde plek staan.

Ik berg alles op in de originele doosjes in twee houten dekenkisten die ik ooit heb gekocht bij de Bouwmarkt.
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #221 Gepost op: 11 May 2014, 14:01:29 »
Ja,...liever niet, dat verkleuren in het zonlicht. Nóg een reden voor een schaduwstation ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Teun60

• Offline Offline
« Reactie #222 Gepost op: 11 May 2014, 15:30:12 »
Heb je de witte bakjes zelf gemaakt en zo ja hoe heb je dit gedaan en met welk matriaal?

Bakjes zijn gemaakt van foamboard, bestaat uit twee lagen dun karton (dik papier) met een schuimlaag ertussen, samen eenhalve centimeter dik. Het is licht, stijf en gemakkelijk te snijden. Van een plaat (70x100 cm) snij ik repen met inkepingen, steek ze in elkaar en plak de zijkanten er tegenaan. De bodem van een lade is van hardboard, om doorbuigen te voorkomen plak ik ook een bodem van foamboard onder de vakverdeling.

Met vriendelijke groet,
Teun

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #223 Gepost op: 26 July 2015, 21:59:05 »
Ik ben bakken aan het maken om materieel in op te slaan. Tegen stof en eventuele verkleuring (en ze staan in de weg). De bakken heb ik bijna klaar. Ik denk niet dat ik ze ga plamuren en schilderen. Te veel werk. Ik had bedacht de treinen op hun zij erin te leggen. Waar zal ik de bakken mee bekleding aan de binnenkant. Schuimrubber?

Ik denk dat ik dezelfde plasticjes velletjes ga gebruiken die ook in de meeste verpakkingen worden gebruikt. Goed idee?

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #224 Gepost op: 26 July 2015, 22:13:52 »
Hallo,

Ik zit net dit draadje door te kijken.
Ik zie de meest prachtige en kostbare verzamelingen in beeld.
Nu ben je hier wel redelijk anoniem maar wil toch opmerken dat er altijd figuren hier meekijken die andere bedoelingen met dure treintjes hebben.......................
Ik zou hier niet mn hebben en houden laten zien.

groeten jandcargo