Interessant draadje dit. Hier nog een kleine bijdrage en een paar vragen.In de publicatie van de Stoomtram Goes-Borssele n.a.v. de restauratie van de AB 7216 staat op p. 9 een foto van J. Voerman van de Scandinavië-Holland express in het station van Stockholm in 1950. Achter de Zweedse eloc eerst een Zweeds bagagerijtuig, dan een NS ovalen-ramen-rijtuig, dan weer een Zweeds rijtuig en dan (zo te zien) weer een continentaal rijtuig. Intrigerend hieraan is natuurlijk dat de Zweedse rijtuigen een fors groter profiel hebben dan de continentaal-Europese. Kwamen die rijtuigen ook naar Nederland? Kon dat binnen het profiel van vrije ruimte? De D achter de loc op de foto kan makkelijk in Malmö ofzo zijn bijgeplaatst, maar dat andere Zweedse rijtuig lijkt ingeklemd tussen continentale, dus dan ligt dat minder voor de hand.Volgens het bijschrift bij de foto reed de Holland-Scandinavië Express in 1947 weer naar Kopenhagen, vanaf 1948 naar Stockholm. In mijn spoorboekje ingaande 20 mei 1951 staat echter bij de doorgaande rijtuigen (p. 33) niets naar Stockholm, bij D 191 en 192 staan doorgaande rijtuigen van HvH of A'dam naar Nyborg. Daar wordt ik dus niets wijzer van.