Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Keska
Vandaag om 11:58:12
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:36:16
Piko NS1100, materieelbespreking door Ben
Vandaag om 11:24:21
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:09
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
Vandaag om 11:12:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:51:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:38:43
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 10:35:16
20 jaar BNLS door Wim Vink
Vandaag om 10:21:04
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
  

Auteur Topic: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.  (gelezen 24154 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #15 Gepost op: 25 March 2009, 22:05:27 »
Als restauratie komt alleen een Blauwe Roemeen van de CIWL in aanmerking. Helaas nog steeds niet in model verkrijgbaar.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6676.msg101074#msg101074

Meer info over de F191 / 192 Holland-Skandinaviën Express heb ik op deze site gezet:

http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/HollandSkandinavienExpre?authkey=Gv1sRgCKjb182uuvSaXg#

Viel Spaß, het blijft een intrigerende trein. Ik heb 'm onlangs in model gecompleteerd met Litra CC en AV van de DSB en een Poolse Hecht van Brawa , zoals die in 1966 meereed op het traject Osnabrück-Hamburg.

groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #16 Gepost op: 25 March 2009, 22:17:13 »
Hoi Gert Jan,

De 5A is een naoorlogse constructie, de Roco rijtuigen zijn van origine Frans (Est, zo'n bak staat nog in Hel) en Duits (Reihe 28), vooroorlogs dus. Qua constructie komt de 5A nog het dichtst in de buurt van de Reihe 28 rijtuigen, geheel kloppen doet het dan echter niet. Het meest opvallende verschil is het dak, en voor een AB de raamindeling natuurlijk.

De 5A had 4 eerste klas en 4 tweede klas coupé's met in totaal 24 zitplaatsen eerste klas en 32 tweede klas. Er zijn er 175 van gebouwd door Pafawag. De lengte is 22,42 meter. De 1e klas rijtuigen van dit type hadden 8 coupé's en de 2e klas rijtuigen hadden er 10.

Hier een screenshot van een Poolse treinsimulator waar de genoemde bak opstaat. Het gaat om het rijtuig midden onderaan. Ofwel, het eerste rijtje, meest linkse rijtuig. Zo te zien qua indeling gelijk aan een A. Dit is ook het enige visuele dat ik van dit rijtuig heb.

Ernst-Jan

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #17 Gepost op: 25 March 2009, 23:49:36 »
Misschien overbodig en al bekend maar in volgend draadje staat nog wat wetenswaardigheden over de CIWL rijtuigen

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16027.msg244989#msg244989
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #18 Gepost op: 31 March 2009, 19:28:45 »
Voor de liefhebbers.
Uit een Duits Reihungsplan zomer 1960

DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re:Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #19 Gepost op: 18 August 2010, 00:11:15 »
Interessant draadje dit. Hier nog een kleine bijdrage en een paar vragen.

In de publicatie van de Stoomtram Goes-Borssele n.a.v. de restauratie van de AB 7216 staat op p. 9 een foto van J. Voerman van de Scandinavië-Holland express in het station van Stockholm in 1950. Achter de Zweedse eloc eerst een Zweeds bagagerijtuig, dan een NS ovalen-ramen-rijtuig, dan weer een Zweeds rijtuig en dan (zo te zien) weer een continentaal rijtuig. Intrigerend hieraan is natuurlijk dat de Zweedse rijtuigen een fors groter profiel hebben dan de continentaal-Europese. Kwamen die rijtuigen ook naar Nederland? Kon dat binnen het profiel van vrije ruimte? De D achter de loc op de foto kan makkelijk in Malmö ofzo zijn bijgeplaatst, maar dat andere Zweedse rijtuig lijkt ingeklemd tussen continentale, dus dan ligt dat minder voor de hand.
Volgens het bijschrift bij de foto reed de Holland-Scandinavië Express in 1947 weer naar Kopenhagen, vanaf 1948 naar Stockholm. In mijn spoorboekje ingaande 20 mei 1951 staat echter bij de doorgaande rijtuigen (p. 33) niets naar Stockholm, bij D 191 en 192 staan doorgaande rijtuigen van HvH of A'dam naar Nyborg. Daar wordt ik dus niets wijzer van.

Heeft iemand soms die samenstellingen van 1950? Waren er toen wel of niet rijtuigen naar Stockholm?

Mbt De link naar het MoBa forum hierboven waar een Duitse modelbouwer de trein in H0 heeft nagemaakt: hij stopt er een blokkendoos in, die me erg onwaarschijnlijk lijkt en ik op de foto ook niet duidelijk kan ontdekken. Of klopt dit soms wel??

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #20 Gepost op: 18 August 2010, 00:17:39 »
nee, een blokkendoos kan niet, dit moet Plan D zijn (later zat er ook een Plan K in).
De Nederlandse inbreng naast genoemde rijtuigen bestond uit een Stalen D (een zesdeurs bij voorkeur)

Meer info over de F191 / 192 Holland-Skandinaviën Express heb ik op deze site gezet:

http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/HollandSkandinavienExpre?authkey=Gv1sRgCKjb182uuvSaXg#
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7282
Re:Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #21 Gepost op: 18 August 2010, 08:05:55 »
Interessant draadje dit. Hier nog een kleine bijdrage en een paar vragen.

In de publicatie van de Stoomtram Goes-Borssele n.a.v. de restauratie van de AB 7216 staat op p. 9 een foto van J. Voerman van de Scandinavië-Holland express in het station van Stockholm in 1950. Achter de Zweedse eloc eerst een Zweeds bagagerijtuig, dan een NS ovalen-ramen-rijtuig, dan weer een Zweeds rijtuig en dan (zo te zien) weer een continentaal rijtuig. Intrigerend hieraan is natuurlijk dat de Zweedse rijtuigen een fors groter profiel hebben dan de continentaal-Europese. Kwamen die rijtuigen ook naar Nederland? Kon dat binnen het profiel van vrije ruimte? De D achter de loc op de foto kan makkelijk in Malmö ofzo zijn bijgeplaatst, maar dat andere Zweedse rijtuig lijkt ingeklemd tussen continentale, dus dan ligt dat minder voor de hand.
Volgens het bijschrift bij de foto reed de Holland-Scandinavië Express in 1947 weer naar Kopenhagen, vanaf 1948 naar Stockholm. In mijn spoorboekje ingaande 20 mei 1951 staat echter bij de doorgaande rijtuigen (p. 33) niets naar Stockholm, bij D 191 en 192 staan doorgaande rijtuigen van HvH of A'dam naar Nyborg. Daar wordt ik dus niets wijzer van.

Sneek die zette een link neer. ga die eens bekijken. Daar zijn ook deze twee foto's van. Kun je zien dat er speciaal rijtuigen voor duitse en nederlandse inzet waren. De SJ was niet gek.





foto's via wim hoekeman

Steef
Mvh Steef

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #22 Gepost op: 18 August 2010, 08:44:48 »
Klopt, de AB8K was speciaal gebouwd voor inzetten naar het 'vasteland' van Europa. Zie ook dit draadje.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re:Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #23 Gepost op: 18 August 2010, 09:35:18 »
Ja, gezien. Die reeks foto's van Sneek is mooi. Goed verzamelwerk.
Maar dit lost nog niet de vraag naar de situatie in 150 op, want de AB8K's zijn van '54.
Of zie ik iets over het hoofd?

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7282
Re:Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #24 Gepost op: 18 August 2010, 09:42:35 »
Stuur hier eens een mailtje naar http://www.sjk.se/. Ik ben d'r lid van, zij weten veel.


Steef
Mvh Steef

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re:Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #25 Gepost op: 18 August 2010, 09:52:37 »
OK, is het proberen waard.
Dit draadje, en met name Sneek's fotocollectie, geeft trouwens enig licht in dat andere draadje over de inzet van Hecht-rijtuigen in Nederland. Blijkbaar zaten ze (onder meer?) in de Holland-Scandinavië-express.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27111.0.html

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #26 Gepost op: 18 August 2010, 10:09:43 »
Nee dat zijn niet de door janw bedoelde Hechte Gruppe 23.

Er reed in de jaren zestig alleen een zogenaamde Poolse Hecht van de DB mee in de F191/192 Holland-Skandinaviën Express (en Skandinaviën-Holland Express  ;) ) op het Duitse, binnenlandse, traject tussen Osnabrück (waar kopgemaakt moest worden) en Hamburg. Deze rijtuigen kwamen niet mee van/naar Nederland.

De Poolse Hecht (type B4üe30/52a) is in model verkrijgbaar bij Brawa:
http://www.brawa.de/produkte/h0/personenwagen/45311-schnellzugwagen-b4uee-db.html

Ze wijken dus af van 'het Roco-type'.


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #27 Gepost op: 18 August 2010, 10:36:18 »
Hier ook nog een linkje naar Jarnvag.net, beschrijving van de AB8K is echter in Zweeds.
http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/utgangna-personvagnar/ab8k
Link staat inderdaad ook in het andere topic, die werkt alleen niet meer goed.

Even een kort overzicht van de belangrijkste data:
- 18 plaatsen 1e klasse,
- 36 plaatsen 2e klasse,
- Bouwjaar tussen 1954 en 1957,
- Gebouwd door Vereinigte Westdeutsche Waggonfabrik AG,
- Aantal gebouwd 6,
- Nummer 4584 tm 4589,

MvG Peter,
« Laatst bewerkt op: 18 August 2010, 10:40:06 door Petertrein81 »

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #28 Gepost op: 19 August 2010, 15:36:37 »
Om even helemaal precies te zijn:
In 1954 gebouwd asl BCo2 (de eerste 2). Daarna als ABo24.
Tot 1970 met 4 coupe's 1e klasse = 24 zitplaatsen en 5 coupe's 2e klasse met 40 zitplaatsen.
In 1970 verbouwd naar de aantallen die Peter noemt.
De Rijtuigen zijn gebouwd voor het internationale verkeer.
Dit omdat het vrije ruimte profiel in Zweden groter is/was.
Nu maar hopen dat NMJ ze nog eens op de markt brengt.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #29 Gepost op: 02 October 2012, 21:25:50 »
Leuke puzzel voor de liefhebber!!